Ovälkomna kommentarer om ens utseende

hagel

Trådstartare
Igår var jag ute på en jazzklubb här i stan med en nyfunnen väninna. Jättetrevligt verkligen. På ett tidspunkt stod vi i rökrummet och föll i snack med en man på 30+, inte märkbart berusad. Från ingenstans och mitt i samtalet så kommenterar han mitt hår och säger att jag "egentligen var en söt tjej", men håret förstörde mitt utseende, yadiyada. Han släppte dessutom inte ämnet utan fortsatte diskutera mitt utseende på andra sätt. Jag svarade helt enkelt att jag var oenig i hans påstående och att jag tycker jag har snyggt hår och blev lite full i skratt över den absurda situationen.

Vad ger folk rätten till att kommentera främmande människors utseende mot ens vilja? Jag tog det med en klackspark när jag stod i situationen, men ju mer jag tänker på det desto mer upprörd blir jag! Inte ledsen över att en främling tycker jag har ful frisyr, men jag känner liksom att han trängde sig in på ett område där han inte var välkommen. Det var lite som att han tyckte han gjorde mig en tjänst genom att berätta de här sakerna?

Det värsta var nästan att när han fick veta mitt yrke och min ålder (jag ser yngre ut än vad jag är), så fick han plötsligt respekt för mig! Så var jag plötsligt värd att respektera?

Har det blivit någon sorts trend i dagens samhälle att utseende är var mans egendom? Ska man verkligen behöva acceptera att mot sin vilja bli kommenterad på? Har nätdejtingen en roll i det här?
 
Senast ändrad:
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Nej, jag tycker verkligen inte att det är okej.
Ouppfostrat och otrevligt!

Har man inget snällt att säga håller man käften.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Ibland tror jag det har mer att göra med att folk tycker att det på något sätt är beundransvärt att vara "brutalt ärliga" precis som att vissa tycker det är okej att säga "men fy vilken ful hund/katt/tröja"
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Men hjälp. Vilken skitstövel!

Jag har inte fått kommentearer om utseendet. Däremot om min klädsel och det på ett positivt sätt - alltid av kvinnor.
Det har hänt att vilt främmande kvinnor kommit fram och sagt något snällt om min klänning eller mina örhängen etc. Sådant har bara gjort mig glad.

Men att kommentera någonst hår sådär! Jag skulle bli totalt ställd om någon ansåg sig inbjuden att fälla sådana kommentarer.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Haha, den kommentaren har jag också fått. Tror det ärkillar som försöker ragga (helt fel) enligt the rules eller vad boken nu heter.

Att han sen respekterar dig när ni börjar prata är inte så konstigt, han inledningskommentar uppfyllde ju precis det han ville - att bryta isen och prata med dig.

Sjukt synd att folk inte vågar vara sig själva i raggningen, utan behöver luta sig på något sånt skit för att visa att de "egentligen inte bryr sig" om man nappar eller inte. Jag nappar aldrig på provokationer, det är verkligen det absolut mest oattraktiva jag vet. Mäh..
 
Senast ändrad:
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Jag tror faktiskt inte att han försökte ragga (men det var min första tanke också), men liksom försökte göra mig någon sorts tjänst. Han var väldigt uppriktig och jag tror inte heller han menade att vara taskig.


KL.
Det att han tog sig rätten att liksom försöka "ändra" mig, det gör mig så arg alltså! Jag hade inte bett om hans åsikt om mitt utseende!
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Han kanske är bror till Saga Norén. Totalt gränslös "ärlighet".
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Ja, det verkar vara någon form för status i det där med att vara "ärlig" med allt nuförtiden.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

You'd be surprised..

Jag skulle inte heller ha velat tro att killen som daskade till mig på axeln och sa "öh" faktiskt raggade på mig.:meh:
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

När folk säger om sig själva att de är raka och ärliga människor, så betyder det oftast att man kommer att bli förolämpad.......tyvärr.
Hade varit trevligt med lite finess, kan jag tycka.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Han raggade rätt hårt på min kompis, mig förolämpade han bara ;).
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Ah. Det är ju alltid ett bra sätt att göra sig omtyckt hos en person - bete sig som skit mot deras kompis. ;)
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Jag tycker att det är helt okej att vara rak och ärlig, men att ta sig friheten att oombedd slänga ur sig sina "ärligheter", det är bara så... ohövligt!

Kan inte låta bli att känna att det var någon form av taktik för att få makt (över mig som kvinna).
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Enligt mitt sätt att se det är det där ett typiskt exempel på det allmänna manliga tolkningsföreträde som råder överallt i vår kultur. Män tar sig med självklarhet rätten att recensera kvinnors utseende i alla tänkbara sammanhang...om det är efterfrågat eller ej är av underordnad betydelse.
Enligt samma norm bör då kvinnor tacksamt ta till sig av "tipsen" eftersom vår högsta önskan naturligtvis är att bli godkända av den manliga blicken

Han trodde säkert du skulle bli tacksam (och i förlängningen kanske rentav glad och kåt, vem vet ;) )
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Jag tycker att det är helt okej att vara rak och ärlig, men att ta sig friheten att oombedd slänga ur sig sina "ärligheter", det är bara så... ohövligt!

Kan inte låta bli att känna att det var någon form av taktik för att få makt (över mig som kvinna).

För att du inte skulle våga komma med synpunkter på det lämpliga/olämpliga i att han raggade på din kompis. Han ville, troligtvis, tysta dig.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Håller med Kosmostanten:bow:

Och tror att tjenixen är något på spåren med sin ironiska kommentar. Att han raggade på kompisen saknar inte betydelse för hur han uppförde sig mot dig, hagel. Han trodde nog att det gjorde honom mer intressant i hennes ögon.:grin:
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Det är precis så där det känns kosmostanten :bow:.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Så himla ohyfsat!

Jag har en näsa som går lite uppåt. Förra veckan så påpekar en tjej det! En syrra till min sambo har också påpekat det och när jag var mindre påpekade en före detta kompis detsamma! HALLÅ?! JAG VET! Jag fick och har fortfarande komplex över det! Är det nåt fel att den ser ut så eller varför måste folk påpeka det?:eek::( Jag har liksom inte bett dem att uttrycka sig över min näsa!:crazy:

Jag säger ju inte till mina kompisar: "Du har en jättestor näsa!" eller "Du har en jättejättestor rumpa!".
Varför skulle jag?!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp