Bukefalos 28 år!

Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Jag tänkte direkt "the game" när jag läste ditt inlägg, och ser att flera varit inne på samma sak. Ett vidrigt beteende är det iallafall, och jag förstår inte hur det är tänkt att öka killens "chanser". (I "min värld" iallafall) Men visst blir vi oooerhört tacksamma över att få hjälp av experter med hur vi lättare kan ta oss ut till vår fördel för männen/betraktarna/experterna... :banghead:

Jag har varit med om liknande, tack och lov inte speciellt ofta. Var på en maskerad/studentfest i Tyskland under en studieresa. Framåt midnatt kommer en tysk kille fram och talar om för mig (på tyska, fullt medveten om att jag var svensk) att "jag gillar dig, men din mask är väldigt ful. Är det inte bättre om du tar av den?"

Undrade i mitt stilla sinne hur mycket av mig han kunde gilla då, eftersom vi inte kände varandra alls och det var masken som syntes. Nåja, JAG gillade min mask, så den fick såklart vara kvar. Och tyvärr talar jag inte tillräckligt bra tyska för att komma på något som kändes dräpande nog...
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Mötte min exchef på en mässa härom månaden. Först hör jag bara ett skrik;
"Lyssnar du inte när folk visslar efter dig??"
Eh nej, det kan jag ju inte gjort, för jag hade inte märkt något.
"Jag visslade ju därborta!"
Så smickrande.
Sedan våldskramar han mig, skjuter bort mig på armlängds avstånd och säger; "Vad hurtig du ser ut. Hurtigt normal. Du brukade ju vara..."
"Ja?"
"Ärtig! Du brukade vara ärtig!"
"Och nu är jag hurtigt normal?" (kängor, lundhagsbyxor och jacka)
"Ja. Vill minnas att någon någon gång frågade dig om du opererat brösten!"
(Hänger inte längre med här...)
"Opererat brösten?"
"Ja, någon hade frågat dig det!"
"Närdå?"
"Tja, det var nog 15 år sedan."

Så nu vet vi att för 15 år sedan så frågade tydligen någon om jag hade opererat brösten, men det var på den tiden då jag var ärtig.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Haha, vänta bara tills du blir gravid (om du någon gång blir det) Då är du allas egendom, både att diskutera högt och tydligt och gärna klämma lite på också :meh:

Annars tycker jag jag känner igen mycket av svaren i tråden. Jag har fått höra att jag ser arg ut, fast jag inte är det. Har kraftiga ögonbryn och om jag inte plockar dem så ser jag tydligen arg ut. Jättetråkigt att höra. Har också fått höra att jag borde gå ner 10 kg. På den tiden hade jag en släng av bulimi och det blev ju inte bättre av den kommentaren precis.

Varför tror folk att man inte vet hur man ser ut? Man umgås ju ganska mycket med sin kropp och det finns ju speglar.

Killen som kommenterade ditt hår låter ju riktigt jobbig, ush en sån typ.

En kommentar som jag hört och som bara är så korkad angående utseende är "du som är så söt/snygg, varför har du ingen kille?" precis som om man bara är någon slags vara som någon fritt kan plocka ner från hyllan :confused:
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Haha, en kille kom fram till min kompis på krogen o sa: ....Faaan vilka stora händer du har ( hon har dessutom lite komplex för det )

..hon fann sig , tittade på honom ...men va fan , jag kände knappt igen dig , men det är ju du som hade så jävla liten kuk !!!!!!!

fatta vad hans polare skrattade :D ....själv dröp han därifrån snabbt , hhahahhahaaa
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

kl

Jag har väldigt stora läppar och har flera gånger haft främmande män som har kommit fram och sagt saker som "Åh jamen du måste ju vara bra på att suga kuk du höhöhö". Jag kan inte för mitt LIV förstå vad man tror att det ska leda till? Att jag ska flaxa med ögonfransarna och säga "Åh tihi tihi, jag vet inte, vi kan väl prova och se vad du tycker?!" och gå ner på knä mitt på dansgolvet?

Sen brukar jag ofta stöta på främmande män som känner ett STARKT behov av att helt random komma fram och förklara för mig att jag ser så SUR ut (jag kan väl le lite, jag "som är så söt"?). De kommer fram när jag står ensam och funderar för mig själv, till exempel vid kön till baren eller om jag står och väntar på en vän.
Nu har jag nog ganska lätt för att se lite dryg ut (jag har alltså aldrig varit upprörd eller arg när de har kommit fram, utan jag har bara funderat på något), men aldrig någonsin är det någon som har kommit fram och sagt något i stil med "Oj, är du okej? Du ser lite upprörd ut?".

Utan de kommer endast fram för att påpeka att jag gör deras krogvistelse trevligare om jag står och ser glad, kåt och tacksam ut.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

kl

Jag har väldigt stora läppar och har flera gånger haft främmande män som har kommit fram och sagt saker som "Åh jamen du måste ju vara bra på att suga kuk du höhöhö". Jag kan inte för mitt LIV förstå vad man tror att det ska leda till? Att jag ska flaxa med ögonfransarna och säga "Åh tihi tihi, jag vet inte, vi kan väl prova och se vad du tycker?!" och gå ner på knä mitt på dansgolvet?

Det där har jag också fått höra. Första gången var jag typ 13. Blev skitledsen.


Kl.

Angående utseende och "hjälpsamma" kommentarer och det faktum att alla kvinnor borde se ut som männen vill, så var det en tjej på en fest en gång som gav mig världens föreläsning om hur jag såg ut. Jag hade tagit mig friheten att gå på kalas osminkad & i huvtröja typ. Nyduschad, borstad & allt det där med avsaknaden av smink och...kjol? gjorde ändå att en tjej faktiskt kom fram och frågade om jag var sjuk eftersom att jag inte "gjort mig i ordning". Förklarade att jag var hur frisk och fräsch som helst och då tyckte hon verkligen att det var heeeelt förfärligt, varför anstränger jag mig inte lite för killarna?! Hon var väldigt upprörd. Stackars.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Helt plötsligt kom jag på varför jag skyr liknande tillställningar som pesten.:meh:

/Migo
alltid osminkad och ofta iförd huvtröja. Fast det är ju iaf drygt 10 år sen nån tog mig för man IRL...
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Helt plötsligt kom jag på varför jag skyr liknande tillställningar som pesten.:meh:

/Migo
alltid osminkad och ofta iförd huvtröja. Fast det är ju iaf drygt 10 år sen nån tog mig för man IRL...

Haha, ja. Jag tröstar mig med att jag bara fått höra det där en gång, trots att jag också i princip aldrig sminkar mig. Tänker att det är fantastiskt va, att min sambo står ut med mig trots att jag aldrig anstränger mig med brunkräm... :crazy:
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Intressant det där med att se sur ut.
Jag har också varit med om att flera ggr tex på krogen varit med om att killar kommer fram och kommenterat det. Jag undrar verkligen varför. Om jag är på krogen bryr jag mig inte om att någon annan ser sur ut.

Tex står jag på krogen i baren och väntar på att beställa;
Kille kommer fram och säger; Du ser så sur ut.
Jag ; vadå?
Killen; Ja du ser sur ut.
Jag; Jaha...
Killen; Varför gör du det?
Jag; Gör vadå?
Killen; Ja ser sur ut.
Jag; Jag ser väl ut så bara.
Killen; Tjejer är mkt sötare när de är glada.
Jag; Jaha
Killen; Ja du skulle vara söt om du var glad.
Efter detta säger jag ngt om att jag ska beställa och gå. Här tänkte jag bara att lämna mig ifred.
Jag undrar mest vad de vill uppnå- som att man blir gladare av att få höra hur sur man ser ut. Och som att det är ett brott att som tjej inte se glad ut. och att de inte ens kan inleda konversationen med ett hej.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Den kommentaren om varför man inte har kille svarar jag alltid på "den jag vill ha vill inte ha mig"
Då brukar dom ge upp sen.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Kom också att tänka på en annan sak. Nu i helgen var jag ute på en bar med en tjejkompis. Vi hade inte setts på ett tag så vi satt och pratade och hade väl som man har då, uppmärksamheten riktade på varandra.
Då kom en kille fram och sa surt ngt om det var så konstigt att vi var så fokuserade på varandra. Dock så var vi trevliga mot killen när han kom och satte sig bredvid oss.

Detta är ngt som jag fått höra många ggr speciellt med denna kompisen. Dvs att det är konstigt att man sitter och pratar intresserat med varandra istället för att vara mer uppmärksam mot killarna som går förbi. Har flera ggr fått sura kommentarer från killar om det. Jag har funderat kring det. Om man går ut med en vän för att ta en drink och prata om vad som hänt sen man sågs sist så är jag ju inte där i första hand för att ragga. Sen om någon sätter sig ner och vill prata och är trevlig ger jag ju den uppmärksamhet men jag försöker inte flirta med alla killar som går förbi.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Utan de kommer endast fram för att påpeka att jag gör deras krogvistelse trevligare om jag står och ser glad, kåt och tacksam ut.
Just det här händer inte ofta för mig men nu när jag läser om det kommer jag ihåg en händelse för något år sedan.

Jag stod lite i egna tankar på en spelning på en pub och en främmande man kommer fram och säger något om att jag "sprider dålig stämning med min negativa energi". Då hade jag alltså stått med en grupp vänner och inte gjort något alls för att dra uppmärksamhet till mig. Han fick det att låta som om jag påverkade hela rummet och allas upplevelse av kvällen genom att inte le med hela ansiktet.

Ser man inte 100% glad ut får man alltså inte vistas ute? För då kan man riskera att förstöra främmande människors kväll, som man förstås har ansvar för.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

KL*

Jag får väldigt ofta höra att mina ögon är obehagliga av främmande folk. Även här på bukefalos. Jätteroligt, för jag kan ju inte direkt gå runt
och blunda hela tiden. Det har lett till att jag inte tycker om ögonkontakt och till att jag inte tittar på människor utan viker undan med blicken
om någon tittar på mig.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Har det blivit någon sorts trend i dagens samhälle att utseende är var mans egendom? Ska man verkligen behöva acceptera att mot sin vilja bli kommenterad på? Har nätdejtingen en roll i det här?
Jag tycker det är likhetstecken mellan denna tråden och tråden om det anonyma brevet om att någons partner är otrogen.

Det handlar ju ungefär om samma sak - att berätta saker som den som mottager informationen säkerligen hade varit bättre utan.

Sen tycker jag att man ska vara ärlig, men på förfrågan. Ifall du hade frågat mig vad jag tyckte om håret så hade jag sagt vad jag tyckte, men att helt random komma upp till någon på krogen och berätta att människan är ful i håret är ju bara ohyfsat!!
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Men VA? Hur kan du likställa en persons åsikt om någons kroppsdel/hår/frisyr, med att informera om när någon blir bedragen? Tycker du illa om granskande journalistik också?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp