Bukefalos 28 år!

Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Det var säkert dig han var intresserad av, kompisen raggade han på för att göra dig svartsjuk och sig själv mer intressant. Förolämpningen är något vridet sätt att hävda sin manlighet på och gissningsvis tror han att kvinnor går igång på att känna sig ägda. Det är min mansgrisanalys.


Att män tror att kvinnors utseende är till för dem (att njuta av, förfäras över, kommentera etc) är varken nytt eller ovanligt.

På samma tema; härom morgonen klev jag på bussen som ska ta mig hem från jobbet. Förts hållplatsen för bussen, jag är ensam passagerare. Chauffören svarar mitt "godmorgon" med att ta tag(!) i mitt hår och kommentera det. :wtf:
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Ja, det där sker med en sådan automatik hos väldigt många män...och de har förmodligen ingen koll på hur grisigt de beter sig.
Inget att förvånas över egentligen i en kultur där vi matas från vi föds med hur kvinnors kroppar och utseende är nåt slags allmängods :cautious:

Har måånga gånger fått den typen av "komplimanger" ('du är ju egentligen riktigt snygg, du borde le lite mer bara', 'det ska du veta att vi killar gillar inte manhaftiga tjejer, du borde försöka va lite mjukare' etc etc) och fått ett förvånat, sårat och ganska aggressivt bemötande då jag inte uppskattat analysen :meh:

Vet inte vad man ska göra åt eländet...annat än att fortsätta markera att det INTE är ok.

edit: kanske man rentav ska börja ge igen: 'Vet du, vi kvinnor gillar inte dumma omogna pojkar...ta inte det här fel men om du bara höll klaffen istället så skulle du kanske framstå som riktigt intelligent!' :p
 
Senast ändrad:
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Det var säkert dig han var intresserad av, kompisen raggade han på för att göra dig svartsjuk och sig själv mer intressant. Förolämpningen är något vridet sätt att hävda sin manlighet på och gissningsvis tror han att kvinnor går igång på att känna sig ägda.

Just denna metod är beskriven i en bok, kallas "the game". Funkar sådär bra om du frågar mig dock... O_o
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Jag fick också en kommentar om mitt hår en gång så jag höll på att sätta mig baklänges. Det var på en arbetsplats, även om inte just vi var arbetskamrater. Han var en lite ledartyp som tyckte att han kunde säga vad som föll honom in och ingen vågade säga till honom. Som väl var fann jag mig snabbt och han framstod som en idiot.

Jag hade tonat mitt normalt blonda hår lite brunt. Han sa;

-Hej, vad har du gjort med håret? Du ser ut som en polsk hora!

Högt och tydligt så alla hörde.

Jag, lika högt som han;

Jaha, du måste ha erfarenhet av dem eftersom du vet hur de ser ut!

Han sa aldrig något mer till mig, inte ens hej. Men jag var glad att jag täppte till truten på honom.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Bara för att hänga med i olika analyser, får man fråga hur gammal du är, då killen var 30+? Vad jag är ute efter är om du är yngre el äldre än honom och hur stor åldersskillnad :)
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Det finns kvinnor som är lika pigga på att racka ner på killars utseende åxå så- fråga en som vet :(

/s
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Så himla ohyfsat!

Jag har en näsa som går lite uppåt. Förra veckan så påpekar en tjej det! En syrra till min sambo har också påpekat det och när jag var mindre påpekade en före detta kompis detsamma! HALLÅ?! JAG VET! Jag fick och har fortfarande komplex över det! Är det nåt fel att den ser ut så eller varför måste folk påpeka det?:eek::( Jag har liksom inte bett dem att uttrycka sig över min näsa!:crazy:

Jag säger ju inte till mina kompisar: "Du har en jättestor näsa!" eller "Du har en jättejättestor rumpa!".
Varför skulle jag?!

Jag har också en uppnäsa och har också fått kommentarer om det. Som att jag inte redan vet om det?!
Varför ens bry sig om hur min näsa ser ut?
Har också komplex över det men hade större komplex tidigare när jag hade en liten bula på ena sidan av den. Men den skärde dom bort efter ett besök på vc och sen dess så känner jag inte likadant längre för nu är den finare enligt mig. Slipper dessutom kommentarer om bulan. Men skulle helt klart kunna tänka mig att operera den.
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

edit: kanske man rentav ska börja ge igen: 'Vet du, vi kvinnor gillar inte dumma omogna pojkar...ta inte det här fel men om du bara höll klaffen istället så skulle du kanske framstå som riktigt intelligent!' :p

Ja, det får bli nästa steg tror jag!
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Då hakar jag nog på Tranis teori, vilket svin isf :eek:
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Och jag fick uppleva en fiiiin kommentar för ett antal år sedan.
Var på stadens disco, det var tryckare, jag stog och väntade i närheten av dansgolvet på min kompis som dansade (så jag inte skulle tappa bort henne när låten var slut).
Då kommer det fram en kille (som jag aldrig hade sett förut) som säger : - Om du inte såg så sur ut så skulle jag bjuda upp dej!

Och JA den kommentaren har etsat sej fast....

:-S

Ska tilläggas att jag alltid har får höra att jag ser sur ut, låter sur etc....så när det kommer från en helt okänd person, ja, då måste det ju vara sant!
 
Senast ändrad:
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Men hallå! Både till dig och Got2Be!

Uppnäsor är ju så fruktansvärt söta så det finns inte :love:

Att folk är idioter är ju inte vare sig erat fel eller erat problem. :meh:

KL

Jag är rak och ärlig om folk frågar, men givetvis behöver man kanske inte säga "Ja du ser asfet ut i de byxorna", utan man kan ju vara lite smidigare än så.
Och har jag inget vettigt att säga så håller jag tyst, och har jag något vettigt att säga så håller jag oftast tyst då med.

Sen uttrycker jag mig lite annorlunda, så rätt ofta så säger jag ett påstående och sedan så förklarar jag påståendet, för folk brukar inte förstå vad jag menar :o

Ofta blir det något i stil med *påstående/komplimang/whatever* Sedan, fast jag menar typ såhär, fast inte såhär utan mer såhär, och lite såhär O_o
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Och jag fick uppleva en fiiiin kommentar för ett antal år sedan.
Var på stadens disco, det var tryckare, jag stog och väntade i närheten av dansgolvet på min kompis som dansade (så jag inte skulle tappa bort henne när låten var slut).
Då kommer det fram en kille (som jag aldrig hade sett förut) som säger : - Om du inte såg så sur ut så skulle jag bjuda upp dej!

Och JA den kommentaren har etsat sej fast....

:-S

Ska tilläggas att jag alltid har får höra att jag ser sur ut, låter sur etc....så när det kommer från en helt okänd person, ja, då måste det ju vara sant!

Samma här, enligt folk ser jag sur ut och det gör jag nog egentligen. Men jag ÄR ju inte sur ALLS, det är bara mitt naturliga utseende eller nåt :( Jag är faktiskt oftast glad och trevlig istället för sur och purken, skrattar och ler ofta. Faktiskt.

Mamma har kommenterat under min uppväxt att jag har stor rumpa. Det var det där med att vara rak och ärlig ja.... Lika raka och ärliga var några vänner om min tjocka näsa...:arghh:

Jag vet inte vad som är värst, att någon är rak och ärlig om min rumpa eller någon som säger att jag inte är ful- och ljuger istället. ;)
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

det där hände mig för någon vecka sen när jag träffade en kille från internet..
jag fick höra att jag borde ha håret på nått annat vis och att han kunde hjälpa mig dagen efter och fixa till det.. och sen så sminkade jag mig fel.. och så borde jag ju gå ner 10 kg..

Och sen ville han ha sex.. han fick inget om man säger så....
och han kan inte begripa varför jag har raderat han på facebook och inte svarar på sms längre.. mycket konstigt...
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

kl

Det är så vanligt så man får mest bara lära sig att vifta bort sådana kommentarer (hur ofta har jag inte hört något som innefattar att jag är kort eller ser väldigt ung ut, tur att man inte är så känslig) , eller säga något vettigt tillbaka. I ragg situationer så var ju kosmostantens svar perfekt "'Vet du, vi kvinnor gillar inte dumma omogna pojkar....." Den ska jag komma ihåg :D

Sen så tänker folk ofta att kommentarer är en komplimang, trots att mottagaren eg kanske tar illa upp, vanligast är kanske kommentarer om ung, smal eller du skulle vara så snygg/söt/fin om du bara... Folk är klumpigare än man tror.

Sen har jag nog själv fallit i fällan att någon bett om min åsikt, jag sagt den (inte elakt men inte överdrivet inlindat) och personen tagit grymt illa upp :banghead: eller gett någon komplimang som man efter den sluppit ut kommit på att den nog inte var så smart :o
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

det där hände mig för någon vecka sen när jag träffade en kille från internet..
jag fick höra att jag borde ha håret på nått annat vis och att han kunde hjälpa mig dagen efter och fixa till det.. och sen så sminkade jag mig fel.. och så borde jag ju gå ner 10 kg..

Och sen ville han ha sex.. han fick inget om man säger så....
och han kan inte begripa varför jag har raderat han på facebook och inte svarar på sms längre.. mycket konstigt...

Men, han ville väl bara vara snäll :crazy: Lite fysisk aktivitet (sex) så att du brände lite fett, håret och sminket skulle han ju hjälpa dig att fixa nästa dag :banghead::banghead::banghead:
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Att män tror att kvinnors utseende är till för dem (att njuta av, förfäras över, kommentera etc) är varken nytt eller ovanligt.

Ja, det är väl den tron som gör att man får höra saker som "men du är ju snygg!" som anledning till att man borde följa med hem på ons...
 
Sv: Ovälkomna kommentarer om ens utseende

Det värsta jag stött på i (iaf nästan) den här kategorin var lite random snubbar på en krog som jag och min bästis pratade med en stund. Samtalet gick in på var vi gjorde om dagarna. Jag sa att både jag och bästis pluggade till läkare. Repliken blir: "HON????? Inte hon, hon kan OMÖJLIGT bli doktor. Sluta driiiiv med oss tjejer". Min vän ser typ ung, feminin och väldigt gullig ut.

Blev rätt förtvivlad över hela grejen och hittade inget fint sätt att få snubben att inse sin idioti på... Nåväl. Det är ändå ganska sällan sådant händer. Jag har iofs blivit kallad för "kuttersmycke i fören" och fått en del rumptaffsningar men, ptja, det är inget superbärande tema för mitt liv iaf :).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp