Bukefalos 28 år!

Ovanlig Dräktighet

Quandezza

Trådstartare
Hej, Ber om ursäkt om den här typen av tråd redan finns men jag är ganska ny här och kunde inte hitta någon som berör just detta ämne.
Anledningen till att jag skriver här är för att höra mig för och se om någon varit med om en liknande dräktighet på sitt sto.

Mitt sto seminerades förra året och blev dräktig vid andra försöket, dock med tvilling ägg. De "knippsade" bort det ena ägget och sen visade ultraljuden att allt var OK. Det ska tilläggas att hon är lite äldre men har haft flera föl sista åren och detta skulle bli hennes sista. Allt var frid och fröjd till februari i år då hon kastade en tillsynes fullt friskt hingstföl (Dag 231). Självklart var det tråkigt och orsaken var oklar till att hon kastat. Efter ett par veckor började vi fundera då hon inte riktigt "fallit ihop" runt magen. Vi samtalade med veterinär om möjlighet till skendräktighet och det var inte så troligt eftersom hon varit så långt gången då hon kastade. Idag dag 280 kan jag tydligt känna hur det rör sig i magen. Stora tarmrörelser? Magen har växt på henne och hon ser allmänt glad och nöjd ut med livet. Allt tyder på att hon fortfarande är dräktig. Enligt veterinär är det för stunden bara att avvakta. Är detta möjligt? Någon som har några erfarenheter?
 
Jag hade tagit ett blodprov på henne. Har hört om ett sto som kastade ett föl och behöll de andra, fölade sen den andra på utsatt tid. Kan ju va så att de aldrig fick bort tvillingen när de försökte klämma den. Och vid andra ul såg man en då den andra gömde sig bakom den andra. Kanske långsökt men jag hade kollat henne igen bara för att va säker. Hade ett sto som hade tydliga sparkar men hon va tom. Till och med vet trodde hon hade föl i magen. någon kanske kan svara på när hormonerna försvinner efter en kastning?
 
Ingen expert men hur länge hormonerna är kvar beror som jag fått lära mig en del på hur länge de var dräktiga innan de kastade.

Mitt sto kastade på dygn 99 och var i normal brunst två cykler senare (dvs ca 6 v senare)
 
Jag skulle aldrig lita på "sparkar" som tecken på att där finns en föl.
För att par år sedan så filmade jag en av mina hästars mage och la ut för folk att kommentera och *ALLA* påstod sig se tydliga fölsparkar. Hästen är en valack O_o
 
Jag skulle aldrig lita på "sparkar" som tecken på att där finns en föl.
För att par år sedan så filmade jag en av mina hästars mage och la ut för folk att kommentera och *ALLA* påstod sig se tydliga fölsparkar. Hästen är en valack O_o

Ja, så hade jag på mitt sto med. Alla var övertygade om att hon var dräktig, men det är över ett år sedan nu och vi väntar fortfarande... :p
 
Nej, sparkar är helt otillförlitligt!
Var helt övertygad om jag äntligen såg och kände fölsparkar hos ett av mina dräktiga ston, ända tills jag gick in till valacken och såg och kände exakt likadana fölsparkar hos honom också.... Efter det har jag alltid varit mycket skeptisk till sådant.
Så kolla med blodprov eller be veterinären kolla via ändtarmen.
 
Enda fölsparkar man kan lita på är de som ger blåmärken ;)

Minns när jag stod med kinden emot och skulle känna efter sparkar (jag visste stoet var dräktigt, och hon var högdräktig). TJOFF! så får snorungen därinne in en klockren kick på mitt kindben. Det var lite besvärligt förklara varför jag var blå i ansiktet. "Nej ingen har slagit mig. Jag blev sparkad. Av ett föl. Som inte är fött än. Fråga inte mer"

Ungen gick under arbetsnamnet Karate Kid efter det...

;)
 
Uppdatering av läget. Veterinär var ute. Vi valde att inte ta ett blodprov då möjligt kunde visa att hon var dräktig trots hon kastade. Hormonerna. Så det blev ett ultraljud och med största sannolikhet är hon tom. :(
Vilket är tråkigt. Dock växer hon om magen. Så är väl en skendräktighet.
 
@Quandezza Fast med ultraljud är den någ svårt att se nåntingalls när hon är så långt gången? Däremot borde fölet väl kunna kännas vid rektalundersökning? Kan förstås ha helt fel, men just ul sent i dräktigheten har jag förstått som smått omöjligt. @athena du kan väl sånt här:)?
 
@Quandezza Fast med ultraljud är den någ svårt att se nåntingalls när hon är så långt gången? Däremot borde fölet väl kunna kännas vid rektalundersökning? Kan förstås ha helt fel, men just ul sent i dräktigheten har jag förstått som smått omöjligt. @athena du kan väl sånt här:)?

Man brukar kunna se om de är dräktiga eller ej, men inte alltid. Rektalt bör man dock känna fölet, ja.
 
Uppdatering: 9 dagar till Bf. Dock har hon alltid dragit över. Förmodligen är det hormonstörningar men hon har möjlk i juvret och är stor som ett hus. :) Pigg och kry som aldrig förr.
 
Man brukar kunna se om de är dräktiga eller ej, men inte alltid. Rektalt bör man dock känna fölet, ja.

en bekant köpte en märr som visade sig vara dräktig. vet hade missat fölet när han/hon kände efter. så hon såldes. den gamla ägaren var sådär lagom glad när fölet kom. det var en ganska bra travhingst han hade betäckt med.
 
Uppdatering! Stoet har nu på söndag gått 12 mån och en vecka. Hon är runt och go om magen, juvret är fyllt. (Mjölken är fortfarande blaskig.). Hon har släppt musklerna vid svansen (Eller vad det nu är ;) ) Sedan en vecka tillbaka. Har varit i kontakt med veterinär och vi ska avvakta ytterligare en vecka och se om det blir något. Stoet i fråga mår prima och är på fruktansvärt bra humör över tiden.
 

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 273
Senast: iNHALE
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 223
Senast: Lyxzen
·
Avel Hej! Jag känner mig frustrerad då jag hållt på hela sommaren med mitt sto som först hade bakterier (visade sig andra försöket), och...
Svar
8
· Visningar
786
Senast: athena
·
Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 127
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp