Ovanligast?

F

Frieser

Vilken är Sveriges ovanligaste ras? :confused:

Alltså den rasen som det finns minst hästar/ponnyer av i Sverige.
 
Poitevin

jag tror det finns 5 stycken av den rasen i sverige.
 
Camargueponnys gissar jag på...

Vet om en och sen kommer min om 2 veckor förhoppningsvis. Möjligtvis att det finns någon mer, men fler än 5 tror jag inte.
 
Jag tror jag har läst om något slags kallblodshäst som var väldigt ovanlig i sverige.
Antingen Suffolk punch, någon dansk eller norsk ras? :confused: Kommer inte ihåg? Någon annan som vet? :)
 
Antar att min Pruvian Paso hör till de ovanligaste.

När jag skulle försäkra min häst så visste inga försäkringsbolag vad det var för något. De letade på
nätet för att hitta info och för att kunna plasera den i någorlunda rätt försäkringsgrupp.

Jordbruksverket känner inte heller till någon annan.

Har hört att det kan finnas en till men tjejjen kan ha
misstagit sej på ras.
 
Så de ansträngde sig iaf på försäkringsbolaget för att få hästen i rätt grupp?

Det brydde de sig inte om för min pålle.. Han hamnar i "korsningsponny"gruppen ungefär, även om rasen nog har samma statistik som lipizzaner, islänning etc :smirk: Alltså får jag en högre premie än vad jag borde fått om de kollat upp statistik i andra länder (Frankrike, Tyskland etc där rasen är vanligare).
 
Jo, de strulade hit och dit.
Det var prat om att lägga honom i Arabgruppen eller
Spanska raser. Men eftersom han är högt försäkrad så
skulle det bli billigare att ha honom i gruppen för
"övriga blandraser". Undrar om det blev så. :confused:

Spelar ju ingen roll egentligen, jag har ju papper på att han är 100% renrasig samt att båda föräldrarna är DNA-testade.

Det var föresten en gemensam "nätbekant" som nämnde att det
finns några till av din ras i landet. Själv har jag ingen aning. Trodde du var först. :confused:
 
Jag vet några som har fem mustanger så den uppgiften är fel...
 
ja men jag hade en knabstrupper som var 118cm i mkh och det är ju jätte vanligt ändå satte alla försäkringsbolagen honom i korsningsponny för dom trodde inte att dom kunde vara så små!!!
men jaja dom ansträngde sig inte så värst mycket.
 

Liknande trådar

Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
851
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Någon som vet någonting alls om denna sällsynta ras? Trodde den var ”ny”, men det verkar som om den godkändes av FCI redan på 60-talet...
Svar
4
· Visningar
576
Senast: kolblakkur
·
Hundavel & Ras Träffade en Dogo argentino som användes till grisjakt. Jag förstår det som att den använts till det i hemlandet, men får man verkligen...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
6 190
Senast: Cactus
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Roliga bilder och memes om katter!
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp