Overall vs ridkappa?

Vi har ju väldigt låg luftfuktighet här uppe, jag vet inte var du bor, men det känns säkert betydligt kallare med dina -5 än våra. -5, då behöver man ju inte ens mer än ett par chaps :D
Precis. Här är det fuktigt och blåsigt. Upplever dessutom att de ständiga växlingarna mellan plus- och minusgrader påverkar just luftfuktigheten.
 
Vi har ju väldigt låg luftfuktighet här uppe, jag vet inte var du bor, men det känns säkert betydligt kallare med dina -5 än våra. -5, då behöver man ju inte ens mer än ett par chaps :D

Det är faktiskt lite av en myt, att det är mindre fuktigt i norra Sverige. I de många väderappar (bland annat Iphones standardapp) så finns det faktisk temperatur, och om man skrollar ned så kollar de vind och fuktighet och vad temperaturen utifrån detta upplevs som. Vi hade ju -14 i söndags och både fuktig luft och blåst så appen beskrev att det skulle "kännas som -21". Det gjorde det... :D

Under de perioder jag bott i Stockholm har dock Stockholmare ibland kommenterat hur varmt jag klätt mig och jag har nog ibland varit den enda vuxna på en vinterperrong som haft täckbyxor... så för egen del tänker jag nog mer på att klä mig praktiskt än snyggt, särskilt om jag vet att jag måste stå stilla och vänta en stund... :idea:
 
Och med det sagt så hade jag aldrig nöjt mig med en kappa på vintern om jag skulle rida ut. Kör med täckbyxor. Här i Norrbotten.
 
Beror ju lite på vad man menar med fuktig också, det är torrare när det är minusgrader, men helt utan fukt är ju luften inte :)
Nej men det påverkar inte känslan av kyla.
Blir rätt provocerad av folk som lägger upp bilder i ridbyxor och ridstövlar och klagar på kylan.:banghead: Klä på er så fryser ni inte.
 
Nej men det påverkar inte känslan av kyla.
Blir rätt provocerad av folk som lägger upp bilder i ridbyxor och ridstövlar och klagar på kylan.:banghead: Klä på er så fryser ni inte.

Ja, självklart är det dumt att inte klä på sig och sedan klaga på att man fryser :D
Men jag vet inte om jag håller med om att luftfuktigheten inte skulle ha någon inverkan på hur kall kylan känns. T.ex. om det är låt oss säga -5° och frostbildande väder, så upplever jag det nog kallare och "bitigare" (i ansiktet t.ex.) än -5° utan frostbildning. Sedan om det känns olika i olika delar av landet säger jag varken bu eller bä om :)
 
Fast det är skillnad på luftfuktighet beroende på temperatur. Det har med luftens förmåga att hålla fukt vid olika temperaturer. Så luften kan hålla mindre procent fukt ju kallare det blir. Luften är också torrare i norra Sverige än i södra vintertid. Jag skrev tenta om det för exakt en halvtimme sen, så jag är ganska säker :p
 
Kallt är det och än värre om det blåser. Hur som haver så har jag i vilket fall nu beställt en ridkappa, ska bli spännande att prova den framöver!
 
Har kappa. Känner mig alldeles för osmidig med termobyxor så de har jag bara vid mer extrem kyla.
Dubbla långkalsonger och fodrade ridbyxor så överlever jag hyfsat :D
Min kappa är skön men inte den bästa kvaliten på tyget. Har blivit hål i fickorna så de måste jag fixa. Nästa gång ska jag köpa en Uhip. Två i stallet som har dessa och de ser verkligen jättesköna ut!
 
Vi uteritt och i stallet föredrar jag alltid overall eller termobyxor och jacka.
Ska jag kunna komma ner i sadeln för finlir blir det jacka och kjol.
 
Äsch då. Tänk dig att uteritten blir en blandning av att rida genom Narnia... och Mordor. Det kan se ganska sagolikt ut. Om man överlever kylan. :D
Bästa beskrivningen nånsin :D!!

Jag rider i kappa. Standardutstyrseln nu på vintern när jag rider ut är underställ plus mjukisbyxor, Somersetstövlarna från Hööks, undertröja, tjocktröja, fleecetröja, lättviktsjacka och sen kappan :D. Blir tom lite varm trots att det är neråt -15. Kallare än så håller jag mig i ridhuset :p.
 
Har haft underställ och mjukisbyxor nästan varje dag denna vintern och det är otroligt mycket smidigare än att ha ridbyxor över underställ och mycket varmare ^_^. Förstår inte hur jag inte kom på detta tidigare :p. Avskyr när man blir hindrar i sina rörelser av kläder :yuck:
 
Har haft underställ och mjukisbyxor nästan varje dag denna vintern och det är otroligt mycket smidigare än att ha ridbyxor över underställ och mycket varmare ^_^. Förstår inte hur jag inte kom på detta tidigare :p. Avskyr när man blir hindrar i sina rörelser av kläder :yuck:

Jag har nästan aldrig ridbyxor på vintern, bara typ underställ och överdragsbyxor eller mjukisar. MYCKET skönare.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 276
Senast: _Taggis_
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 458
Senast: As_Vegas
·
Anläggning Jag är lite kluven vad gäller om jag ska stå kvar i stallet eller inte. Har stått här ett halvår ungefär och jag vantrivs inte men trivs...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 661
Senast: EmmaN
·
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 245
Senast: annan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp