• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare avancerad
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 755
A

avancerad

Hejsan. Mitt medryttarsto har länge haft överben på frambenen, men det har inte varit något större problem och hon har inte lidit av det.

Men nu har hon även fått överben bak också. Vet har varit och kollat på det, och sagt att hon inte ska ansträngas. Hon ska till djurkliniken på måndag och röntgas. Men jag antar att hon kommer behöva stå nu ett tag framöver.

Hur länge tror ni hon kommer behöva stå?
Har ni någon erfarnhet av överben?

Tacksam för svar! ;)

Sv: Överben.

Överben börjar som en benhinneinflammation, sen sker en förbening och dessa besvärar mkt sällan hästen.
Förr kallade man detta remonthälta, och orsaken är allmänn benhinneinflammation. Detta kan även drabba oss. Löpträning på asfalt i felaktiga skor mm. Det sägs vara j-vulskt smärtsamt.

Om överbenet sitter på skenans insida är orsaken oftast att hästen slår på sig. Därav användningen av strykkappor.

Ett överben kan faktiskt uppkomma överallt där skelettet är relativt oskyddat.
Har faktiska sett ett överben på nosryggen i höjd med ögonen.
Han hade fått en spark som åring.

Sv: Överben.

Tack för hjälpen.
Jag har nu börjat skritta henne lite smått,
efter godkännande av ägaren.
På måndag är det dags för röntgen.
Jag hoppas verkligen på "normala" ritter snart igen. ;)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
990
Senast: cewe
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 724
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tandfen utan kontanter
  • Hiss eller diss - del 6
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur