Overfora ljud fran datorn till radio/stereo?

vindvissla

Trådstartare
Jag brukar alltid fa hjalp av er sa jag forsoker igen. Jag lyssnar mycket pa Sveriges Radio i min dator men det skulle vara kul att slippa sitta vid datorn och lyssna. Jag har forstatt att det finns medel for att overfora ljud men jag vet inte riktigt vad jag ska soka pa och vad jag behover. Jag skulle kunna tanka mig att kopa en ny stereo men det ar kanon om jag slipper. Hur far jag ljudet fran datorn och in i min stereo i koket?

Sv: Overfora ljud fran datorn till radio/stereo?

Hur far jag ljudet fran datorn och in i min stereo i koket?
Förutsatt att du redan har en stereo i köket, med ingång för yttre källa, så behöver du bara en kabel. Sannolikt en med en 3,5 mm stereo minitele kontakt i ena änden och två RCA kontakter i andra, sedan är frågan hur långt det är mellan datorn och köksstereon. Färdigkontakterade kablar brukar finnas upp till kanske 10 meter.

Ett annat alternativ, betydligt dyrare men samtidigt kanske litet roligare, är att skaffa en streamingburk/internetradio i stil med Logitech Squeezebox. Det finns många andra alternativ, men konceptet är en fristående datorljudspelare med nätverksanslutning (trådlös eller trådad) och inbyggd högtalare. Då kan du lyssna på webradio, eller vilken sparad musik som helst som finns på datorerna i hemmanätverket. Du kan även koppla den med kabel till en befintlig köksstereo för potentiellt ännu bättre/mer ljud.
(Det förutsätter förstås att du har ett trådat eller trådlöst nätverk hemma.)

Det finns billigare alternativ som bygger på en liknande streamingbox men utan inbyggd högtalare, som du ställer bredvid köksstereon och kopplar in med en kort kabel.

En annan variant är om du har trådlöst nätverk hemma, samt en mobiltelefon med internetmöjlighet och WLAN-möjlighet. Många moderna mobiler har det. Då kan du lyssna via ditt trådlösa hemmanätverk genom mobilen, och koppla den med kabel till köksstereon. Om mobilen har 3,5 mm hörlursutgång (som exempelvis iPhone) så behöver du bara samma typ av enkel kabel som i exemplet överst, annars har de flesta mobiltillverkare specialkablar som gör samma sak.

Senast ändrad:

Det är nog 10 meter mellan köket och datorn, men det hade ju varit kul att slippa sladdar...

Squeezeboxen var ju döhäftig, hur vet man vilka radiokanaler man kan hitta på den? Vad ska jag leta efter om jag vill ha en streamingbox, heter det så?

Jag har internet på mobilen med 1 gb (tror jag, eller är det mb?) i månaden, men inne i huset är mottagningen helkass. Ibland har jag lyssnat i mobilen här hemma men det bryts, jag måste lägga den på ett speciellt ställe... Men om man kan koppla den till radion vore det ju häftigt... har jag inte ens tänkt på.

Squeezeboxen var ju döhäftig, hur vet man vilka radiokanaler man kan hitta på den? Vad ska jag leta efter om jag vill ha en streamingbox, heter det så?
Squeezebox är ett slags streamingburk, jag menade att det finns enklare varianter. Jag har inte fördjupat mig i gränssnittet och funktionerna men jag tror nog att det går att lyssna på i stort sett vad som helst som du kanlyssna på i din vanliga dator.
Jag har internet på mobilen med 1 gb (tror jag, eller är det mb?) i månaden, men inne i huset är mottagningen helkass. Ibland har jag lyssnat i mobilen här hemma men det bryts, jag måste lägga den på ett speciellt ställe... Men om man kan koppla den till radion vore det ju häftigt... har jag inte ens tänkt på.
Nja, jag menade inte att du skulle koppla upp mobilen med 3G-abonnemang, utan att du - om telefonen har möjlighet till WLAN (WiFi) - istället kan koppla upp dig via ditt trådlösa hemmanätverk om du har ett sådant. Det gör vi här hemma; om jag av någon anledning vill ut på nätet med mobilen när jag är hemma så gör jag det inte via 3G utan via hemmanätverket (bredbandet).

Aha, varför gör du det? Kopplar upp via bredbandet när du är hemma alltså? Jag har precis skickat ett mail till min internetleverantör och ska se om jag kan få trådlöst i huset. Jag tror jag kan det. Jag har läst lite mer om den nu, verkar ju döhäftigt! Vi bor på Irland nu och det hade varit coolt att kunna lyssna på svenska kanaler, precis som det hade varit bra för min sambo att kunna lyssna på irländska kanaler när vi flyttat till Sverige.

Aha, varför gör du det? Kopplar upp via bredbandet när du är hemma alltså?
Det gör jag dels för att det ger snabbare överföring än via 3G, dels för att jag kan ha mobilen internetansluten hela tiden istället för att behöva vänta på att den skall ansluta till 3G varje gång jag vill göra något online med den, dels för att jag då inte behöver bry mig om någon nedladdningsgräns (datamängd).

Ok

Jag har kollat med min internetleverantör och han kan installera en router för 100 euro. Jag har diskuterat med sambon som också tyckte det var en bra idé och det blir vår julklapp till varann, för det blev ju lite dyrare än jag tänkt.

Tack för all din info :bow:

Liknande trådar

Hundhälsa Sa min lilla terrorist pa 7 manader ar verkligen allatare. Nar jag har henne kopplad fungerar "leave it" mycket bra, men nar hon ar los...
Svar
2
· Visningar
846
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag har blivit ombedd att forsoka trana Miss Mandy att kanna igen lukten av 'sewage' (avloppsvatten i alla former) for att kunna hitta...
Svar
3
· Visningar
1 193
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 405
Senast: Inglorion
·
Övr. Hund For over ett ar sedan kom en liten pojke pa cyckel i full fart mot Mandy och mig medan han 'skrek' sa hogt han bara kunde. Mandy tyckte...
Svar
4
· Visningar
1 288
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna