Överreagerar jag?

Sv: Överreagerar jag?

Varför får inte du sova hur länge du vill ibland? Man får väl turas om? Går du ut den här veckan så kan jag gå ut nästnästa osv?

Nu går jag aldrig ut för jag finner ingen glädje i det. Utan då jag möjligtvis slkulle vilja sova lite längre är när jag kommit hem från jobb kl:02 eller 03 på natten.

Men det är ändå skönt att komma upp och komma igång och så jag ska inte gnälla även om jag somnar tidigt på kvällen sedan.

Japp, det är väldigt barnsligt. Verkar vara trist att vara tvungen att se till att din man "sköter sig". Verkar inte alls vara konstruktivt.

Angående sovmorgnar kan ni väl turas om?? Du tar lördagen och han söndagen eller tvärtom??

Fast jag behöver inte se till att han sköter sig. (för det gör han jämnt med undantag för 2 ggr på 9 år)
Sover vi till 09.00 har vi haft sovmorgon kan jag tillägga och oftast så är det sambon så får dem på lördagen och jag på¨söndagen eftersom han ofatst kastar pil på fredagen. Skulle jag varit iväg på jobb både fredag och lördag kväll så får jag sovmorgon både lördag och söndag.

Den som inte har sovmorgon går upp klockan 07.30

Ja jag blir sur om han är ute och super så han sover bort en hel dag och JA det kanske är barnsligt men han har 2 dagar i veckan som han kan umgås med sina barn hela dagarna och då ska han fan inte sova bort en hel dag. För att sedan gnälla på att han har sålite tid med barnen.

Och det var det jag menade att hade min sambo gjort som TS sambo och inte kommit hem när jag bad om det och sedan sovit bort hela dagen hade jag förmodligen tjurat mer än en dag mot honom. Skulle aldrig acceptera ett sådant beteende

Senast ändrad:

Är han ute ofta ?

Då kan jag förstå att du tycker det är jobbigt i och med att du också sover dåligt, men om det händer någon gång ibland så tycker jag nog att han kan få bestämma själv när festen är slut..

Känns fel för mig att diktera upp regler som man ska hålla varje gång man går ut, vi är flexibla och diskuterar innan festen helt enkelt vad som känns ok.

Om jag haft en superjobbig vecka ex så super inte min sambo så han blir liggande dagen efter, eftersom han vill avlasta mig..

Kan ni inte diskutera igenom inför var fest hur det känns och sådär?

Jag tycker inte det hor ihop att ha smabarn och komma hem dyngrak kl 7 pa morgonen. Darfor gor inte jag det.

Jag tycker inte det hör ihop med att ha barn oavsett ålder.

Som förälder blir du en FÖREBILD :mad:

Vill du ha ungar som kommer (förhoppningsvis) hem, apfulla på morgonkvisten????

Vilken olämplig egenskap hos en förälder - det skulle få mig att allvarligt ifrågasätta om jag skaffat barn med rätt man.

Har man inte blivit vuxen förr är det faktiskt dags att bli det inför sina barn :idea:

Jag håller helt med både Vindvissla och Silverkjedan!

Föräldrars uppförande har ingenting med barnens ålder att göra, det är väl snarare så att ju äldre barnen är, dessto mer intryck tar dom.

Ser dom att det är accepterat att pappa/mamma kommer hemramlande kl 07 på morgonen och ägnar resten av dagen till at vårda sin baksmälla i sängen då är risken stor att det kommer dom också att göra.

Ingen av oss är någon "festdödare" men vi har ett bevisst förhållande till alkohol och vi har jobbat aktivt på att förmedla det till våra barn och jag är glad för att det ser ut till att ha lyckats.

Personligen hade jag blivit sur om min partner hade uppfört sig som TRs:mad:

Det låter mest som att det är dina regler och att han bara har att följa dem för annars blir du otrevlig.

Som vuxen kan man dessutom välja sina regler själv så det där att ni blivit uppfostrade till att inte sova bort dagen är bara blaha blaha. Självklart ska man få ta sig en sovmorgon ibland om man vill det. Om nu du inte har lust, så fine, men vill han så ska han självklart få det. Även de regler man kommit överens om måste få ruckas på ibland. Jag tror inte era barn mår sämre eller blir lidande om du ena dagen sover två timmar längre och han två timmar nästa dag. Det låter mest som att du har en idé om när det passar sig att sova och hur vuxenlivet ska se ut och det är bara för alla andra att följa det.

Kanske dags att lägga om ert liv så att båda har ansvaret för barnen under hela veckorna så behöver du inte gå i taket om han får lust att sova länge någon gång.

Vem bestämmer vad som är vuxet?

Jag är ganska trött på normen som säger hur en vuxen ska vara. Det är lika tröttsamt att höra att man inte får bli full och komma hem klockan sju som att höra att det är dags att bli vuxen och sälja hästarna.

Man bestämmer vad man kan stå för är ett OK beteende som man vill att ens avkomma ska ta efter.

Den ribban ligger helt klart olika högt i olika familjer.

Sambon slutade att snusa för att han inte kunde stå för ett missbruk inför barnen.

Vem bestämmer vad som är vuxet?

Jag är ganska trött på normen som säger hur en vuxen ska vara. Det är lika tröttsamt att höra att man inte får bli full och komma hem klockan sju som att höra att det är dags att bli vuxen och sälja hästarna.

Fast jag håller faktiskt med om att det inte är lämpligt att komma hem dyngrak klockan 7 på morgonen och sedan vara bakfull hela dagen. Ska man festa till det så pass och har lite äldre barn kan man sova borta tycker jag. Man är ingen snygg förebild om man agerar på det sättet.

Men visst, tycker man att inte att det är en big deal att barnen tar efter det beteendet så är det väl inget problem.

Så gjorde även min sambo ( slutade snusa ), vilket jag är tacksam för även om jag aldrig krävt det av honom.

Lite ot:

Jag ställer öht inga krav på hur min sambo ska festa och hur mycket han ska dricka, han har valt helt själv att inte supa sig dyngrak och komma hem jättefull när vår dotter är hemma.

För honom känns det fel helt enkelt.

Festa på ordentligt anser han att han kan göra när jag och Ella är bortresta...

Senast ändrad:

Fast att ha hästar är en sund hobby som medför mycket ansvar och motion. Att supa och komma hem kl 7 på morgonen för att sedan sova hela nästa dag är.....

1. Sunt
2. Nyttigt
3. Kul

Nä, inget av det. I alla fall inte i mitt liv.

Och enligt mig är det en jävla skillnad på att ligga i sängen för att man brutit benet och för att man är bakfull.

Nä har man barn så går man upp. Om inget annat är överenskommet.

Nä har man barn så går man upp.

Oj, vilken tur att jag har en förstående man. Jag är obotlig sjusovare, älskar att sova på morgonen, gärna till framåt tiotiden. Så när barnen var små turades vi om på helgmornarna, även om det sällan var av bakfylleskäl;) Och skulle det varit det hade jag nog fått sova vidare ändå, om vi inte hade en tid att passa. Liksom han fick sova om han behövde.

Förstår inte riktigt det här "förmynderiet" över männen, ni är väl tillsammans med vuxna karlar?

Senast ändrad:

Kanske dags att lägga om ert liv så att båda har ansvaret för barnen under hela veckorna så behöver du inte gå i taket om han får lust att sova länge någon gång.

Visst kan vi lägga om vanorna men då lär ju han få säga upp sig och söka nytt jobb så han får andra arbetstider vilket är högst olämpligt i dessa tider. Jag är arbetslös så det blir automatiskt att jag har mest ansvar.

Nej det är inte bara mina regler du får gärna tycka att det låter så men han är helt med på dessa regler.

Jag går inte i taket om han vill sova längre men har han varit ute och supit och sover bort hela dagen då går jag i taket av anledningar jag absolut inte behöver nämna här. Oftast 99% av gångerna så vaknar han faktiskt självmant redan vid 08.30 så det är ju inte så att jag springer och väcker honom.

Ja vi är vuxna människor och vi får sova så länge vi vill men skulle någon av oss sova till 12-13 på dagen har vi sedan bara 7 timmar ihop med barnen vilket vi tycker är tråkigt och det är inte jag som klagar om att jag har förlite tid med barnen utan han och då kan han ju inte sova bort tiden han kan ha med barnen.

Senast ändrad:

Förstår inte riktigt det här "förmynderiet" över männen, ni är väl tillsammans med vuxna karlar?

Men anser du att det är förmynderi om båda är överrens? Om man bestämt att karln ska komma hem senast 03.00 från festen så tycker inte jag det är ok att han kommer hem 07.00. Är det förmynderi då om man blir sur för att han sabbat en dag med att sova? En dag som i TS fall var planerad till en utflykt för att det var helgdag?

Oj, vilken tur att jag har en förstående man. Jag är obotlig sjusovare, älskar att sova på morgonen, gärna till framåt tiotiden. Så när barnen var små turades vi om på helgmornarna, även om det sällan var av bakfylleskäl;) Och skulle det varit det hade jag nog fått sova vidare ändå, om vi inte hade en tid att passa. Liksom han fick sova om han behövde.

Jag är också en sjusovare och skulle aldrig kunna tänka mig en framtid med en partner som krävde att man skulle gå upp ett visst klockslag!

Vi turas om med sovmorgnar på helgerna och vi har båda gått ner i arbetstid till 80% sedan barnen kom så jag upplever inte heller att vi har för lite tid med barnen. Den som tar morgonen hittar oftast på ngn utflykt el.dyl med barnen så att den som vill sova får sova ifred. Sedan sover våra barn oftast till 8.30-9 på helgerna så det är inga riktigt tidiga morgnar för den som går upp med barnen heller.

Ja, till viss del tycker jag det. Jag förutsätter att mannen är vuxen och får fatta det beslutet själv. Givetvis hade jag förväntat mig att hade vi bestämt ett visst klockslag så ringer han och meddelar annat, men det är hans eget beslut.

I TS fall hade de bara sagt "tidigt". 7 på morgonen är inte tidigt, inte 3 heller då TS ringde efter honom, men jag har själv upplevt att festen blir roligare/längre än man tänkte innan och det blir senare.

Och utflykt blev det ju, om inte jag minns fel. Det var TS som trodde att han tänkte sova hela dagen.

Nu går jag aldrig ut för jag finner ingen glädje i det. Utan då jag möjligtvis slkulle vilja sova lite längre är när jag kommit hem från jobb kl:02 eller 03 på natten.

Men det är ändå skönt att komma upp och komma igång och så jag ska inte gnälla även om jag somnar tidigt på kvällen sedan.

Mitt exempel går ju att applicera på vilket fritidsintresse man än har,oavsett om det är en god öl med vänner eller att rida på midnattsritt.:grin:

Jag tycker att det är rätt självklart att du ska få sovmorgon om du vill (och det går) när du arbetat till 2-3. Att tvinga sig eller någon annan att kliva upp "bara för att det SKA vara så" verkar faktiskt rätt korkat.

Mitt exempel går ju att applicera på vilket fritidsintresse man än har,oavsett om det är en god öl med vänner eller att rida på midnattsritt.:grin:

Jag tycker att det är rätt självklart att du ska få sovmorgon om du vill (och det går) när du arbetat till 2-3. Att tvinga sig eller någon annan att kliva upp "bara för att det SKA vara så" verkar faktiskt rätt korkat.

Fast jag uppskattar när jag väl kommit upp att vara uppe och med barnen för att sedan somnar tidigare på kvällen.

Kan tillägga att ajg är en morgon människa och mår faktiskt dåligt av att inte kliva upp på morgonen även om jag just när jag går upp är lite trött så räcker det med en cigg och en kaffe så är jag på gång.

Fast att ha hästar är en sund hobby som medför mycket ansvar och motion. Att supa och komma hem kl 7 på morgonen för att sedan sova hela nästa dag är.....

1. Sunt
2. Nyttigt
3. Kul

Nä, inget av det. I alla fall inte i mitt liv.

Jag tycker som du, men jag har full respekt att för vissa så kan den där kvällen/natten med kompisarna vara lika viktiga som det är för mig att hänga med MITT intresse, vem är jag då att moralisera?

Det är självklart att man håller överenskommelser, så jag hade varit förbaskad om jag bett honom komma hem för att jag är orolig för barnet - men annars så tycker jag att man får vara rätt flexibel. Klart att en fest kan dra över - precis som jag en gång kom hem från en hundträning närmare ett dygn senare än vad jag hade tänkt.

Händer det två gånger i veckan är det en annan femma.

Liknande trådar

Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 159
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 866
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 662
Senast: Otherside
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 839
Senast: Bullen22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka