Överreagerar jag?

Sv: Överreagerar jag?

Nej faktiskt inte, jag tycker inte alls att det är speciellt kul att dricka mig asplakat och ligga hela dagen efter ;)

Men min sambo får la göra som han vill när han festar ( eftersom det händer relativt sällan ), det enda KRAV jag har är att han sover på soffan om han är full när han kommer hem eftersom Ella sover i våran säng.

Däremot skulle jag reagera om han inte kom hem när jag bad honom, kanske för att vi båda är rätt trygga och skulle den part som är hemma med Ella ringa och be den andra komma hem så är det förmodligen rätt jobbigt..

Dvs jag skulle aldrig ringa honom i onödan när han är ute med vänner och det vet han :)

Men ska man festa rejält och ligga i sängen halva dagen efter så vill jag veta om det innan.
Vi har både barn och djur som behöver tas om hand .

Hur man vill spendera den egna tiden är upp till var och en. Vissa väljer att ta en heldag i stallet, andra att ligga bakfulla.

Sedan ska mannen ifråga inte ta för givet att du ska ta handen om barnet hela dagen. Du har också rätt till din egna tid och då får han masa sig upp ur sängen, bakfull eller inte.

I övrigt är jag rätt allergisk mot att partnern ska bestämma när man får gå ut, när man ska gå hem och hur mycket man får dricka. Det anser jag vara upp till var och en så länge man kan sköta sina åtaganden dagen efter. Ska du bli arg på honom så ska det vara just för förmågan att sköta sitt barn, inget annat.

Planer kan ändras. Om jag är på en helkul fest så är det mycket möjligt att jag väljer att strunta i planerna dagen efter och är kvar längre på festen istället. Förhoppningsvis skulel då min partner har förståelse för detta om det inte var något viktigt vi skulle göra. Dock är det ju läge för att kolla av att det är okej innan man bestämmer sig för att ändra planerna.

Snacka om missunsamt. Varför ska du bestämma när han ska upp?

Om du vill ha sovmorgon någon gång så får du se till att ta dig sovmorgon. Han ska inte straffas bara för att du har svårt att kräva din vila.

Alltså, vadå asplakat ? Jag behöver inte dricka mig asplakat för att få en rejäl baksmäll. Jag tåler ingenting alls.

Här hemma hos oss så bara förutsätter vi att: den som vart ute, den ligger hela dagen efter, om så inte är fallet är det en bonus. Då slipper man ju irritera sig för man vet redan att den ene ligger och drönar. Alltså, om ena ligger bakfull en dag, är det stört omöjligt att själv ta hand om djur och barn då ? Vad händer den dagen den ena kanske brutit benet, armen eller har en rejäl influensa ?

Tycker inte du överreagerar. Jag hade varit skitsur och surat hela dagen.
Visst kanske jättebarnsligt men det fungerar bra på min gubbe han sköter sig då. Dessutom tvingas han ligga i gästrummet på nedervåningen och höra ungarna föraliv hela dagen.

Hade jag ringt efter min sambo hade han åkt på en fet jävla smäll om han inte kom hem när jag bad om det. Just för att han vet att jag inte ringer i onödan.

Min sambo får gärna gå ut. Han går och kastar pil varje fredag med tillhörande öldrickande. Ibland kommer han inte hem förrän 2 på morgonen men han vet att senaste 10 ska han upp så enkelt är det bara. Sedan får han gärna vara borta till 7 på morgonen också men han ska upp senaste 10.
Jag får aldrig sova längre än till 9 ens när jag varit iväg på jobb och kommit hem klockan 2 på natten så varför ska han sova hela dagen när han roat sig?

Varför får inte du sova hur länge du vill ibland? Man får väl turas om? Går du ut den här veckan så kan jag gå ut nästnästa osv?

Du måste prata med karln din och se till att ni står på samma blad när det gäller saker och ting.
Men lite överseende måste man ha med karlslokarna, det tar lite tid för oss att få "pli" på dem. :rofl:
Ni båda behöver lite tid för er själva. Den egna tiden är viktig. Även om du ammar så hindrar det ju inte dig tex ta en fika med några kompisar, eller se på bio eller roa dig lite ute på egen hand. Nyktert eftersom du ammar, men ändå roa dig lite.
Min karl får ut och roa sig, men han är medveten också om att lilltösen väcker oss rätt tidigt. Han får murra då bäst han vill, men läget är som det är och hon behöver oss båda på helgerna.
Jag var också iväg på en klassfest, då hade sambon varit på fest innan men nyktrat till sedan så han kunde ta hand om lilltösen dagen efter och även köra bil. Det gick oerhört dåligt med bussar ut dit jag var, så han och lilltösen kom halv fyra på morgonen och hämtade oss. Hon hade sovit hemma och sov även i bilen. När vi kom hem fick hon välling och vi sov några timmar. Hon väckte oss vid halv tio och var hur pigg som helst. Sambon tog henne en stund och jag fick vila någon timme till, men mer blev det inte. Men med henne är det vad som är normalt, det är sällan jag får långa nätter och ordentligt (minst 4 tim) djupsömn.

Tydligen svårt att utläsa vad andra menar på internet

När du skrev:

Alltså Tjejer, går ni aldrig ut och slår runt ????

Så tolkade jag det helt enkelt som asplakat, att slå runt betyder ungefär det i mitt huvud men vad betyder det för dig då?

Vare sig jag eller min sambo bli bakfulla av normal alkoholkonsumtion så för mig är det skönt att veta i förväg om jag måste ta hand om både barn och unge dagen efter ( vilket i sig inte är något problem ).

Vart skrev jag att det är stört omöjligt, nu tolkar du in lite väl va ?

Jag skrev att jag gärna ville veta innan om det är en sådan fest på gång att min sambo vill supa till och ligga dagen efter eller helt enkelt bara ta en skön vilodag, hur kan du tolka det som att jag tycker det är stört omöjligt att ta hand om djur och barn?

Bryter han benet eller är sjuk ( och vice versa ) så ställer vi upp för varandra för det är så vårat förhållande är uppbyggt!

Vi pratar med varandra och då löser man oftast träning av hund dagen innan, planering helt enkelt :)

Slå runt, då går man på krogen. Endera super man sig asplakat eller inte...men slå runt är det oavsett vad man väljer att göra. Dricka 2 glas vin men ändå vara på krogen det är också att slå runt. Andra uttryck: göra stan, slå klackarna i taket..alltså...man går ut.

Du skrev så här

Och då undrade jag om det står och faller 1 gång om en inte stiger upp.

Senast ändrad:

Han kom hem 3 timmar senare än han lovat, det är inte okey!

Själv försöker jag få pappan att åka hemifrån mera än vad han gör, men han föredrar att vara hemma med oss även fast jag tycker han borde få "slippa" oss ett tag (jag är ju ändå i stallet varje dag så jag får ju min egna tid där).

Både jag och pappan blir grymt j*vla bakis, så den som är ute och festar får barn-permis dagen efter ;) Eller så får farmor sova här och vi sover i källaren.

När du skrev:

Så tolkade jag det helt enkelt som asplakat, att slå runt betyder ungefär det i mitt huvud men vad betyder det för dig då?

Vare sig jag eller min sambo bli bakfulla av normal alkoholkonsumtion så för mig är det skönt att veta i förväg om jag måste ta hand om både barn och unge dagen efter ( vilket i sig inte är något problem ).

Nu blev det här lite OT...

Men vad som är normal alkoholkonsumtion är ju rätt relativt...

På en halv flaska vin eller exempelvis tre fatöl blir jag knappt påverkad men ändå lite bakfull. Så om jag ska bli lite småtipsy dricker jag fyra och då känner jag definitivt av det nästa dag. Inte så att jag ligger i sängen hela dagen men det är helt klart lite jobbigt i allmänhet.

Jag ringde honom vid 3 inatt då Emilia var väldigt orolig vilket inte alls är likt henne och bad honom komma hem. Han kom alltså 3h senare.

.

Spontant: Varför?
Varför ville du ha hem din fulla kille från festen? Vad hade du tänkt att han skulle fixa som du inte kunde hantera på egen hand?
Åkte du in med barnet akut?

Jag tänker på alla dessa gånger jag umgåtts med tjejkompisar vars män ringer i ett när de för en gång skull har hand om spädbarnen på egen hand och tjatar och ditten, datten och vill att mammorna ska komma hem.
Irriterande och märkligt beteende.

Gällande problematiken i sig tänker jag att man kommer överens och förankrar ett beslut som båda är nöjda med.

För att hålla liv i en relation anser jag att det är viktigt att bägge parter emellanåt får sväva ut och göra sin "egentid" obehindrat och i lugn och ro - oavsett om barn finns med i bilden eller ej.
Vill min partner supa bort en helkväll och natt med efterföljande bakfylledag så ser jag inte varför jag skulle neka honom detta.
Likväl som jag ska kunna lämna barnet till honom en fredag för att komma hem söndag kväll efter en ladda-batteriet-weekend på egen hand.

*kl*
Jag slår enbart runt när jag har barnvakt till dagen efter. Och då blir jag inte helt plakat. Full blir jag, men inte helt.

Exempel: Går jag ut en fredag, så är det när jag är barnledig tills lördagen.

Jag hade tyckt att det var lämpligt att man kom överens om hur helgen skulle läggas upp. Helt klart skulle jag vilja ha det så att den som vet att den inte kan delta i familjelivet en dag stämmer av med den andre så att det är ok att den tar ansvaret den dagen. För mig är det inte ok att bara förutsätta att man kan ligga bakis en hel dag och strunta i allt utan att kolla med den andre först.

Anledningen i sig (dvs festande) tycker jag inte spelar så stor roll, för mig hade det kunnat handla om vad som helst.

Tycker inte du överreagerar. Jag hade varit skitsur och surat hela dagen.
Visst kanske jättebarnsligt men det fungerar bra på min gubbe han sköter sig då. Dessutom tvingas han ligga i gästrummet på nedervåningen och höra ungarna föraliv hela dagen.

Hade jag ringt efter min sambo hade han åkt på en fet jävla smäll om han inte kom hem när jag bad om det. Just för att han vet att jag inte ringer i onödan.

Min sambo får gärna gå ut. Han går och kastar pil varje fredag med tillhörande öldrickande. Ibland kommer han inte hem förrän 2 på morgonen men han vet att senaste 10 ska han upp så enkelt är det bara. Sedan får han gärna vara borta till 7 på morgonen också men han ska upp senaste 10.
Jag får aldrig sova längre än till 9 ens när jag varit iväg på jobb och kommit hem klockan 2 på natten så varför ska han sova hela dagen när han roat sig?

Japp, det är väldigt barnsligt. Verkar vara trist att vara tvungen att se till att din man "sköter sig". Verkar inte alls vara konstruktivt.

Angående sovmorgnar kan ni väl turas om?? Du tar lördagen och han söndagen eller tvärtom??

Okej då vet jag vad "slå runt" betyder för dig :)

Mynta2 skrev:
Du skrev så här

Calazirya skrev:

Och då undrade jag om det står och faller 1 gång om en inte stiger upp.

Såklart, plockar man meningen ur sitt sammanhang går det ju att misstolka

Jag skrev dock:

Men ska man festa rejält och ligga i sängen halva dagen efter så vill jag veta om det innan.

Men struntsamma, det är olika för alla ang bakfylla som Diskurs skriver och jag och min sambo blir inte bakfulla och behöver ligga en hel dag pga normal alkoholkomsumtion.

Min sambo är fri att dricka hur mycket han vill, jag mår knappast dåligt av att underhålla mitt barn ensam ( vilket jag skrev i mitt första inlägg ), men vi pratar jag och min sambo med varandra och på så sätt löser man ofta olika situationer helt smärtfritt.

Senast ändrad:

Precis ..

Både jag och min sambo kan bli fulla utan att må skit dagen efter och behöva ligga till sängs en hel dag..

Medan vissa mår skit enbart efter en ½ flaska vin...

Olika och det viktigaste är att man är överens och trivs som man har det i sitt förhållande, eller hur :)

Kl 3 tycker jag är en lämplig tid att komma hem, om man som vi har bestämt att göra något dagen efter.
Jag ringde dels för att jag ville ha lite stöd för att dottern inte kunde sova och alltså inte jag heller, han var inte så full att han inte hade kunnat vara ett stöd för mig. Däremot hade jag inte låtit honom ha eget anvar för henne på natten när han inte var helt nykter.

Han hade inte heller behövt kasta sig hem direkt, men jag ville att han skulle börja fundera på att dra sig hemåt. Jag hade dessutom sagt innan att jag inte ville att han skulle komma så sent.

Vi har förökt prata mer om det här nu, men vi är inte överens. Det är helt ok för mig att han är ute med sina vänner men kommer hem i rimlig tid. Jag sover inte bra när han är borta (orsaker som jag inte går in på nu) och är också väldigt trött dagen efter om han kommer sent. Men till typ 3 tycker jag är ok att han är ute men han tycker han kan komma när han vill.

Senast ändrad:

Vi har inga krav på varandra utan vi samarbetar.
Ingen av oss är något stort fan av att gå ut på krogen och så och festar vi så gör vi det nästan alltid tillsammans. Men vi har alltid ordnat med barnvakt, festar aldrig utan det. På så sätt kan vi slappna av och ha kul och Isak tas om hand av någon som är pigg dagen efter. Alla nöjda och glada:)

Är sambon ute själv på nåt så får han sova dagen efter.
Oavsett om han sover till 9 eller till 3. Jag kan ta igen det sedan.
Lika om jag är ute så får jag sova sedan

Snacka om missunsamt. Varför ska du bestämma när han ska upp?

Om du vill ha sovmorgon någon gång så får du se till att ta dig sovmorgon. Han ska inte straffas bara för att du har svårt att kräva din vila.

För att han är far till mina tre barn och har ingen som helst rätt att ligga och sova bort hela dagen. Han har också ansvar för barnen och eftersom jag i veckorna tar 95% av ansvaret så är det bara så att han ska ta ansvar på helgerna. det är regler vi har och dessa har vi haft i 8 år.

Både jag och sambon är uppvuxna med att inte sova bort hela dagen. Om jag vill ha sovmorgon är det inte bara att ta det.Med tre barn som gärna vill passa på att umgås med mamma och pappa på helgerna så nä.

Detta är regler vi kommit överrens om ihop och han vet att jag för ett jävla liv om han inte går upp så oftast går han upp innan. Det har hänt 2 ggr på 9 år att han har sovit hela dagen och det dessutom när vi skulle ha besök. Han gör aldrig om det kan jag lova.

Det handlar inte om missunnsamhet utan detta är vi överrens om och vi har dessutom sedan barnsbenen blivit fostrade till att inte sova hela dagarna. Han är med på detta och han är medveten om att han får skylla sig själv om han super till så han är trött och bakfull när det är dags att vakna

Liknande trådar

Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 159
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 870
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 663
Senast: Otherside
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 840
Senast: Bullen22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka