Överskott av selen, när farligt?

Alexandra_W

Trådstartare
Maxtoleransen för selen är ju skyhög, lite beroende på var man läser så anges den till 5 eller 6 mg/100 kg.

Men är det i engångsdos, eller 'daglig dos under längre tid'?

Var går eg gränsen för dagligt överskott, när blir det farligt?

Behovet är 0,9 mg/dag, tilldelat blir 2.25 mg/dag. Är det farligt i längden?

Sv: Överskott av selen, när farligt?

Bra fråga!

I Frape står det (s. 64):
The minimum toxic dose of Se through continous intake is 2-5mg/kg feed and acute toxicity is caused in sheep given amounts equal to, or greater than, 0,4mg Se/kg BW in a single dose.

I McDonald står det (s. 140):
Selenium is a highly toxic element and a concentration in a dry diet of 5mg/kg or 500microgram/kg in milk or water may be potentially dangerous to farm animals.

Det är ju ungefär samma som 5 mg/100kg om man räknar med att de får 1kg ts/100kg häst. Om du räknar på den lägre nivån enligt Frape, 2mg/kg foder så är du väl ändå lång ifrån den?

Det skulle vara intressant att veta hur hög dos de där poloponnyerna fick som strök med. Var inte det selenförgiftning? Nån som har koll på nåt om det?

Behovet är 0,9 mg/dag, tilldelat blir 2.25 mg/dag. Är det farligt i längden?

Nej, det är inte farligt. Särskilt inte om det är natriumselenit som du ger.

Den farliga övre gränsen ligger på ca. 4 mg per 100 kg häst, dvs. 20 mg för en 500 kg häst. Ger du denna mängd under flera veckor eller månader kan din häst få förgiftningssymtomer.

Det är ju ungefär samma som 5 mg/100kg om man räknar med att de får 1kg ts/100kg häst. Om du räknar på den lägre nivån enligt Frape, 2mg/kg foder så är du väl ändå lång ifrån den?

Fast det där faller ju helt. TS hör till grovfoder, och det innehåller i princip ingen selen alls i det här selenfattiga landet.

Allt selenet kommer från mineralfoder. Det i sin tur innehåller 45 mg selen/kg, men jag ger ju inga kilon mineraler liksom. Utan 50 gram. Vilket ger 2.25 mg selen.

Per kilo häst blir det om jag räknar lite snålt och räknar på 400 kg vikt 0,56 mg selen, vi säger 0,6 mg. Dvs tilldelningen blir om vi räknar med marginal 0,6 mg selen/100 kg.

Så är ju långt under maxgränsen, men ändå högt över behovet, och insåg jag inte har en aning vad det ev gör på lång sikt.

Vet inte vilken form det är, måste läsa på säcken då.

Du har fått bra svar på din fråga!

Tänkte bara tala om vad KER (Kentucky Equine Research) anser om behovet av selen.
400kg häst per dag
Underhåll 1,5 mg
Lätt träning 1,75 mg
Moderat träning 2,25 mg
Intensiv träning 2,5 mg

Jag tror att de i sina siffror räknar på kg ts i totalfoderstaten.

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 863
Senast: Jiovedi
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit... 2
Svar
22
· Visningar
4 517
Senast: shia
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 333
Senast: Hjartagna
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 573
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hingstvalsfunderingar 2025
  • Besiktning nödvändig?