Överstimulerad valp?

Blandrastik

Trådstartare
Jag har lyckats med bedriften att få ett socialt nätverksdrev.
En hundägare som la upp på fejjan en film på sin valp, när det jagade sin svans, sådär runt, runt, runt. Med kommentaren: "Efter mycket träning under dagen med inkallning och lydnad så har man överskottsenergi som tusan. Han tycker det är väldigt kul att träna."
Jag skrev att det inte nödvändigtvis var överskottsenergi som gjorde att valpen, den for runt så där. Och dra mig baklänges, nu är jag häxan i pepparkakshuset. Kommentaren var "onödig" "Valpen höll minsann inte på med stereotyp beteenden, om det var det jag trodde" och "många valpar jagar sin svans, det betyder ingenting". De är bara glada och det går över med tiden.
Jag bara undrar, vad skulle det betyda för dig om din fyramånaders valp jagade sin svans efter träning?
 
När min hund var liten hade hon väldigt lätt för att få överslag. I hennes fall så resulterade det ofta att hon började kampa med mina byxben eller jackärmar. Jag skulle tolka svansjagning som något liknande.
 
Det skulle jag se som övertrötthet mer än något annat, mycket möjligt att det beror på för mycket aktivering. En så ung valp är knappast redo för regelrätt träning, speciellt inte i några längre pass, oavsett hur kul ägaren upplever att hunden verkar ha.
 
Och jag undrar hur man öht hinner "träna mkt" med en så liten valp...:confused: Min som strax blir 4 månader sover ju jäkligt mkt.
Våra dagar består av 1 timme i stallet, 8 tim på jobbet (12 om det är helg), en liten promenad eller annan aktivering utomhus, 20-30 min, och så godissök och lite lekbaserad träning inomhus när hon är vaken. Utöver detta sover hon först hela natten, 1-2 tim på fm och sedan några timmar på em...
 
Jag har lyckats med bedriften att få ett socialt nätverksdrev.
En hundägare som la upp på fejjan en film på sin valp, när det jagade sin svans, sådär runt, runt, runt. Med kommentaren: "Efter mycket träning under dagen med inkallning och lydnad så har man överskottsenergi som tusan. Han tycker det är väldigt kul att träna."
Jag skrev att det inte nödvändigtvis var överskottsenergi som gjorde att valpen, den for runt så där. Och dra mig baklänges, nu är jag häxan i pepparkakshuset. Kommentaren var "onödig" "Valpen höll minsann inte på med stereotyp beteenden, om det var det jag trodde" och "många valpar jagar sin svans, det betyder ingenting". De är bara glada och det går över med tiden.
Jag bara undrar, vad skulle det betyda för dig om din fyramånaders valp jagade sin svans efter träning?
Jag tolkar det likadant som dig, Ville kan få såna där överslag ibland och då tar jag upp i famnen och han slocknar inom 30 sek. Nu med koppelvila och hålla i stillhet har han försökt jaga svansen några gånger, då tolkar jag det som överskottsenergi. 10 min promenader i koppel är inte tillräckligt för en valp men gör man sig illa får man stå ut.
 
Min hund (1,5 år) har jagasvansen tendenserna. Det började med rena överslag som nu är inlärt. (Den jämngamla sonen har fint tränat henne så nu börjar hon snurra om han tar på hennes svans sedan står dom och snurra båda två 🙄)

Men jag ser det rent som en överslag handling i grunden och jag bryter det alltid.
Oavsett om det är över eller understimulering som är grundboven i dramat.
I fallet som TS beskriver så håller jag med fullständig. Min erfarenhet är att människor generellt inte vet när valparna är trötta utan man räknar med att en valp ska "säga till" när dom inte orkar mer genom att tvärslockna eller bara vägra gå typ..
 
Healey kunde också jaga svansen som valp, ofta just när vi redan varit ute och det var dags för vila. Jag tyckte inte det var det minsta gulligt utan bröt och beteendet försvann när hon mognade lite.
Det kan fortfarande hända att hon blir övertrött, t ex om vi kommer hem från några timmars brukslydnadskurs och hon inte får chansen att komma till ro eftersom katten är på bushumör. :meh:
Men då ser vi bara till att stoppa undan katten och ignorera Healey om hon försöker dra igång någon aktivitet så går hon och lägger sig efter ett några minuter.
 
Healey kunde också jaga svansen som valp, ofta just när vi redan varit ute och det var dags för vila. Jag tyckte inte det var det minsta gulligt utan bröt och beteendet försvann när hon mognade lite.
Det kan fortfarande hända att hon blir övertrött, t ex om vi kommer hem från några timmars brukslydnadskurs och hon inte får chansen att komma till ro eftersom katten är på bushumör. :meh:
Men då ser vi bara till att stoppa undan katten och ignorera Healey om hon försöker dra igång någon aktivitet så går hon och lägger sig efter ett några minuter.
Det där har jag funderat på ofta, att överslagshandlingar, filmas och läggs ut på nätet som "nåt gulligt". Antar att det är ren okunskap? Problemet sen, när man kommenterar är att man nästan har sagt att "valpen dööör om den inte slutar".
(Jag måste lägga av med att kommentera på nätet....)
 
Och jag undrar hur man öht hinner "träna mkt" med en så liten valp...:confused: Min som strax blir 4 månader sover ju jäkligt mkt.
Våra dagar består av 1 timme i stallet, 8 tim på jobbet (12 om det är helg), en liten promenad eller annan aktivering utomhus, 20-30 min, och så godissök och lite lekbaserad träning inomhus när hon är vaken. Utöver detta sover hon först hela natten, 1-2 tim på fm och sedan några timmar på em...
Ja, det undrar jag med. En fyramånaders klarar sig långt med att bara "vara med".
 
Ja, det undrar jag med. En fyramånaders klarar sig långt med att bara "vara med".
Sen är det alltid en definitionsfråga vad man menar med mycket träning, jag skulle kunna säga att vi har tränat mycket under dagen, men i praktiken kanske det innebär att vi har tränat 2 min pass fem gånger under dagen.
När jag har varit på valpkurs så upplevde den ena kurskamraten att vi tränade jättemycket, den andra tyckte att vi inte gjorde någonting, själv tycker jag att det är en väldigt bra balans, introducerar nya grejer och valparna hinner "vila" mellan när vi pratar.
 
Det där har jag funderat på ofta, att överslagshandlingar, filmas och läggs ut på nätet som "nåt gulligt". Antar att det är ren okunskap?

Det tror jag absolut. Samt en oförmåga att se till en helhet och kunna koppla ihop saker. Om jag vet med mig att vi gjort väldigt mkt och hon ändå "busar" ja då är det inte bus, det är övertrött. Jag vet ungefär vad hon orkar med per dag, har det varit intensivt av nån anledning så rent logiskt finns då ej energi kvar för "bus"...
Har vi mest legat i soffan och degat så är det mer troligt att det är bus. Jag tycker man känner det ganska tydligt, bara i det att jag lyfter på henne märker jag på hela kroppen om hon är busig eller övertrött. I det senare fallet somnar hon om jag håller i henne en stund, eller sätter oss i soffan.

Jag skulle vara mkt bekymrad om min valp jagade svansen ofta. För min händer det ibland när hon är frustrerad, tex lite övertrött och matte inte vill leka. Eller hon vill bita i en sko och inte får göra det. Hon snurrar två varv på sin höjd, jag bryter det alltid. Likväl som jag bryter när hon hejdlöst börjar springa runt i övertrötthet.

Men som @Snurrfian är inne på så handlar även detta med "mkt" om hur man tolkar det. Allt som relativt är svårt att få ett entydigt svar på. Men jag tycker ändå att man som hundägare har en viss skyldighet att ta reda på vad som dels är normalt för ens ras, normalt för ens hund och ffa koppla det till hundens ålder. Jag tycker att det är en bra tumregel att 5 min promenad per månad i valpens ålder, är lagom motion. Dvs 20 min för en valp på 4 månader, om vi snackar regelrätt promenad.
Har det tex varit mkt spring då jag varit i stallet, så kan jag skippa att göra så mkt annat den dagen. Då räcker det med att leta godis och träna på sitt, ligg osv. Har hon däremot fått sitta i ryggsäck mestadels i stallet så är det inga problem med att gå en promenad också.
Och som idag, när vi ska jobba 12 timmars nattskift och det varit lite småstruligt på jobbet, dvs tid för att fokusera på valp är mindre, då har vi först varit en liten kravlös runda i skogen 15 min. Där hoppar vi upp på stenar, tuggar pinne, gömmer godis i trädstammar... och sen har vi gjort stallet i en timme med lagom mkt spring. Då kommer det vara alldeles tillräckligt för att leta lite godis, köra lite klicker och sedan sova sig igenom mitt arbetspass...
 
Min borzoi kunde jaga sin svans när han var övertaggad och inte visste vad han skulle göra med sig själv, så oavsett hund hade jag helt klart sett det som en överslagsreaktion och tecken på att hunden har för mycket energi åt något håll. Gör den det innan träning för att den är taggad, som min gjorde, hade jag inte brytt mig, men gör den det efter träning hade jag brutit det, då är hunden bara övertrött och behöver lugna ned sig.
 
Min gör det varje gång medan jag lägger upp mat år hundarna. En av hundarna kastar leksaker och de andra sitter. Kaotiskt. Helt klarr överslagshandling, övertrött eller övervild.
 
Min Wahidah kunde jaga svansen någon gång när hon var unghund. Det var utan minsta tvekan när hon var skitstressad och inte visste vart hon skulle göra av sig själv. När jag väl insåg vad hon pysslade med så avbröt jag direkt och började fundera på vad vi skulle ändra i vardagen för att få det bättre för henne (i början tyckte även jag att det var lite kul, hon var väldigt busig öht så jag tänkte bara på svansjagandet som bus). Efter det tycker jag inte att det är det minsta gulligt med hundar som jagar sina egna svansar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp