Övervintra tomater?

Mia_R

Trådstartare
Jag har övervintrat chili tidigare men funderar nu på om det kan gå att övervintra även tomater?

Jag var nyss nere i växthuset och det finns flera skott jag skulle kunna knipsa och plantera om i krukor för att ta in, är det någon som testat? Jag tänkte ställa svalt, men de vill kanske ha varmt? Tillskottsljus antar jag behövs, jag tänkte testa att rädda en paprika då det är ungefär samma som chili och borde funka men den får nog byta till en mindre kruka.

Chilin klarade sig bra i norrfönster och sparsam vattning. Jag har rätt svalt inne vintertid om jag inte eldar, elementen står på som grundvärme och i sovrummet brukar det få sjunka ner ända mot 5 grader när jag sover som bäst. Draperier fungerar bra för att hindra värme och kyla att sprida sig där jag inte vill ha den och låter djuren passera som de vill.

För att övervintra tomater behöver du mycket värme och ljus. Vanligt ljus räcker inte, du kommer att behöva ha extra växtbelysning för att sticklingarna ska ta sig.

En planta som gett frukt en hel säsong är typ passé, så den är ingen idé att spara, men sticklingar tar sig ganska så lätt. Det är dessutom rätt bra om man inte har en fröäkta tomat eller vet om tomaten är fröäkta eller inte.

Nu har jag skott från tomater inne och även räddat chilin och paprikan innan kylan kom. :)

Jag pratade med mamma tidigare och hon berättade om en familj i södra Lappland som hade tomater i vardagsrumsfönstret hela vintern som även gav skörd, visserligen så gick de nog och handpollinerade dem men kunde de överleva hela vintern i ljusfattiga Lappland så är det värt att testa om jag kan hålla liv i de här. :up:

Jag har övervintrat chili tidigare men funderar nu på om det kan gå att övervintra även tomater?

Jag var nyss nere i växthuset och det finns flera skott jag skulle kunna knipsa och plantera om i krukor för att ta in, är det någon som testat? Jag tänkte ställa svalt, men de vill kanske ha varmt? Tillskottsljus antar jag behövs, jag tänkte testa att rädda en paprika då det är ungefär samma som chili och borde funka men den får nog byta till en mindre kruka.

Chilin klarade sig bra i norrfönster och sparsam vattning. Jag har rätt svalt inne vintertid om jag inte eldar, elementen står på som grundvärme och i sovrummet brukar det få sjunka ner ända mot 5 grader när jag sover som bäst. Draperier fungerar bra för att hindra värme och kyla att sprida sig där jag inte vill ha den och låter djuren passera som de vill.

Jag ber nästan om ursäkt men jag läste rubriken helt säsongsmässigt med "övervintra tomtar". det är väl bara att ge dem lite gröt...

Sorry.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka