Bukefalos 28 år!

Ovetandes om framtiden..

V

Vikstrom

Ååhh det är så svårt.. Jag är snart 17 och och sen blir man 18 och sen flyttar man och börjar ett nytt liv. Jag älskar hästar, jag har aldrig haft en egen men två foderhästar och just nu saknar jag den senaste något så enormt då hon har åkt tillbaka till sina ägare för ca två månader sedan. Nu har jag tid med en häst, men jag vill inte köpa en häst som jag kanske måste sälja om bara något år för det klarar jag inte av. Nu under vintern när jag har haft häst så har det varit väldigt stressigt, men samtidigt har jag aldrig någonsin haft så kul. Och jag vet att jag inte kommer att ha tid sen om man flyttar, då man fortfarande försöker få sitt liv på fötter med jobb och ekonomi och allt. Och möjligheten finns att foderhästen blir till salu till/efter sommaren, och så är det ju lockande att köpa henne. Har fastnat helt för henne och jag är inte sugen på att köpa någon annan häst heller. Sen finns ju alternativet att vara medryttare på en häst nu, då har man ju inte allt ansvar och är inte så bunden.. Men det känns inte heller helt bra.. vill liksom ha allt eller inget. Bara lite funderingar..



Vet inte riktigt vad jag vill få ut av att skriva det här, men kanske är det fler som tänker som jag? Eller själva har varit i dessa tankar då ni var i den här åldern.. Hur gjorde ni?
 
Sv: Ovetandes om framtiden..

Jag är lite i samma läge som dig nu, fast jag har en foderponny som jag har kvar fram tills slutet av maj. Sedan är det tänkt att jag aldrig mer ska.. träffa honom. Och bara tanken på det gör mig helt nedslagen, för jag älskar den ponnyn mer än det mesta och de flesta!

Hur som helst så är jag också 17, ska till hösten börja sista året på mitt gymnsieprogram och sedan är det nästan helt bestämt allra redan att jag ska flytta med en kompis till Göteborg och sedan plugga/jobba där för att sedan kunna söka jobb i Österrike (som typ skidlärare).

Jag har känt precis samma sak, gud vad onödigt att köpa häst nu om man ska flytta om ett år och sedan måste sälja den för man har inte tid och råd etc. Men samtidigt vill man ju fortsätta med hästar och inte tappa ridningen och sådär..

Jag har bestämt mig för att försöka få tag på en helfoder/halvfoderponny till sommaren eller hösten, en rutinerad d-ponny så att jag kan komma ut och tävla det sista halvåret jag får tävla ponny. Vet att det inte är det lättaste att få tag på, men försöka skadar aldrig.

Sedan står min familjs hästar också i ett tävling/beridningsstall där det kommer och går hästar ganska ofta så man träffar många människor och olika pållar. På så sätt knyter man många kontakter och hittar då och då en häst man faller lite för. Jag har turen att dessutom jobba i stallet så jag får ibland hjälpa till att rida min instruktörs hästar, och jag hoppas att jag kanske ska kunna bli halvfodervärd på någon utav dem då hon har många, både sådana som hon rider till, sånna som är hennes egna tävlingshästar och även hästar hon ska sälja vidare.

Så jag har lite olika lösningar men jag vet inte, jag är ändå sugen på en häst som är min egna nu när jag haft det i ca 4 år... Det är inte lätt att veta hur man ska göra! Att köpa häst är ju trots allt ganska stor skillnad från att ha på foder.
 
Sv: Ovetandes om framtiden..

Precis, så himla svårt när man måste skiljas från dem. :cry: Du har ju ändå ja som du säger kontakter så det är ju bra, då rider du ju och har kontakt med hästar ganska ofta. Jag rider endast en gång i veckan nu på ridskola. Och det ger ju inte så mkt.

Jo absolut stor skillnad mellan foder och egen.. det känns som ett stort steg därimellan, fast det är väl kanske mest på papper då man har samma dagliga ansvar.

Och saken var den att min foderhäst var eller fortfarande är ganska speciell, otroligt svår att ha att göra med när jag först började med henne, och bara fyra år så vi har utvecklats så mkt tillsammans. Jag lärde henne och hon lärde mig. Det är just det som gjorde att jag fastnade så mkt för henne, med andra hästar har det bara varit en period i dens och mitt liv.. inget speciellt liksom.

Vet att det är dumt, men nu är jag så otroligt svartsjuk på den tjej som sköter den här hästen nu.. får dåligt samvete när jag tänker på det.. klart att jag vill att någon tar hand om henne för det behöver hon, men ändå.. jag vill ju att den personen ska vara jag. För övrigt så har hon sparkat sin skötare nu, känns ju inte så bra :crazy:
 
Sv: Ovetandes om framtiden..

Jag känner mig nog mist lika vilsen som du. Jag har för värvarande inget fast jobb, har bara springvick på en skola här och på dagis. Det blir ett par dagar varje månad och det räcker knappast till alla kostnader. Jag har tur som bor hemma än men det är inte vad jag vill :crazy: Vill ju ut i världen! Åtminstone bort hemifrån... Samtidigt är jag hästägare och har en alldeles speciell och underbar häst som jag inte vill skiljas från. Jag vet varken ut eller in. Kanske inte hjälper dig så mycket men :crazy:
 
Sv: Ovetandes om framtiden..

Ridskola är ingen höjdare att börja på när man är van vid att ha en häst som man rår om som om den vore ens egen! Jag hade bestämt mig för att inte ha min ponny mer, så den åkte tillbaks till ägaren och under en kort tid började jag i tävlingsgruppen på min gamla ridskola igen, men det var inte alls lika kul och givande.. Dessutom klarade jag mig inte utan ponnyn så han fick komma hem till mig igen!

Fast med foderhäst så är ju det allra yttersta ansvaret inte heller på dig och skulle du få för dig att flytta eller liknande måste du inte ta hand om försäljning osv av hästen. Det är ju alltid något när man är sådär halvvägs ut ur boet och inte vet om man ska flytta eller inte.

Jag förstår precis vad du menar med att din häst är speciell! Jag känner precis samma sak för min busis. Idag när jag var i stallet och hade honom uppbunden på gången hade jag vart ute och kom in genom stalldörren igen, och han kollade på mig på ett helt underbart obeskrivbart sätt så jag bara smälte och ville äta upp honom och aldrig någonsin behöva skiljas från honom. Jag fattar verkligen inte hur jag ska klara mig utan...

Det där med svartsjukan är ju bara naturligt egentligen. Jag tror jag också hade blivit svartsjuk om nån annan tog över min ponnybus. Jag har faktiskt medryttare två dagar i veckan nu, men jag har sett henne med ponnyn och vet att de inte riktigt har samma kontakt så jag har klarat mig från att bli svartsjuk ;D
 
Sv: Ovetandes om framtiden..

Jag är i samma situation som du, börjar också sista ring till hösten. Skulle också jättegärna vilja köpa häst men problemet kommer ju när man gått ut ur gymnasiet, vart ska hästen ta vägen då om man tex ska jobba utomlands eller studera eller liknande?
 
Sv: Ovetandes om framtiden..

Precis, man sitter i en oviss situation sista året på gymnasiet. Jag köpte min häst under vårterminen i 3:an, kanske inte det smartaste valet. Men jag stod inte ut en dag till utan häst och så hittade jag honom jättenära skolan och nära hem, inkörd och allt, så jag slog till! Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra eftersom jag knappt kan försörja mig själv. Man ställs inför svåra beslut... Jag skulle råda alla att vänta tills man är helt säker på att det fungerar i praktiken.
 
Sv: Ovetandes om framtiden..

Hej!
Har aldrig varit tal om nån egen/foder häst för min del men vet hur det är - på ett känslomässigt plan. Är 18 år och går ut skolan den 29 maj. I början av september 07 svarade lite halvt seriöst jag på en annons om skötare till dressyrhäst på ridskolan jag rider på. Träffade hästen och det sa klick direkt. Idag är jag och hästen som piff och puff.

Idag vet jag att jag blir kvar i hemma iallafall ett år till, annat var det när jag svarade på anonsen, usch vilka samvetskval! Som skötare betalar jag ingenting så ekonomin behöver jag inte bry mig om men visst känner man sig en aningens låst. Jag vill se mig om i världen, jag vill inte bo kvar hemma, jag vill utbilda mig vidare osv osv samtidigt som jag inte kan tänka mig en vardag utan den här hästen. Är så fruktansvärt förälskad i honom plus att 3an har varit en ganska jobbig period för mig så han har betytt mycket på flera plan.

För tillfället orkar/vågar/kan jag inte tänka längre än ett år framåt. Och för tillfället är det faktikst jäkligt skönt att jag är mer eller mindre "låst" till hästen. Då det är den enda hållhaken jag har kvar till sommaren....

Vet inte om detta var till nån hjälp men det hjälpte iallafall mig litegrann....
 
Senast ändrad:
Sv: Ovetandes om framtiden..

Det är ju om inte annat bra att veta att man inte är ensam om den här situationen.. Jag brukar säga att jag hatar att älska hästar, man klarar sig inte utan dom men man kan inte leva med dom. Fast jag skulle ju inte vilja gå miste om allt jag har fått vara med om i hästväg.. Speciellt när man är van vid att ha häst så är det så tomt utan. När man går på hästaffärer och så ser man alla grejor och tänker: "åh den där hade jag köpt om jag hade haft häst, och de där hade nog behövts..." Det är ju ett helt liv man går miste om.. alla ridturer, tidiga mornar, gemenskapen och samspelet med hästen.. allt!

Nu har jag inte så jättestora förändringar på gång i mitt liv, som att flytta utomlands, det är ju mest att gå klart gymnasiet och sedan flytta till en större stad och skaffa lägenhet och jobb. Men det är ju nog, en häst får liksom inte ekonomisk sett plats, då ska man ha stallplats och det blir ju den största kostnaden och tid och allt..

Just det när man inte vet :crazy: Och just nu är jag jättesugen på att fara och kolla på en häst, hittade en annons som verkade passa enormt bra in på min drömhäst.. men det känns så lönlöst.

Jag går iof bara i ettan på gymnasiet nu, men det är tänkt att jag ska flytta om ungefär ett och ½ år och fortsätta min utbildning i en annan stad, det är ju lång tid,och då tänker jag att jag lika gärna kan ha häst under den tiden..:confused:
 
Sv: Ovetandes om framtiden..

Ett och ett halvt år kan tyckas som lång tid, men när du väl har hästen och får fullt upp går det hysteriskt fort och då är det ALLDELES för kort tid. Jag har haft min foderponny i ca 4 år nu och jag vill bara att tiden ska gå långsammare, att vi ska få mer tid..

Menar du att du hade tänkt att köpa häst och ha den i ett och ett halvt år för att sedan sälja den igen?
 
Sv: Ovetandes om framtiden..

köp hästen ,, det e ju ingen skillnad på att sälja en häst eller att lämmna tillbaka den till ägarna som kanske säljer den ist .
köp den o ha en betalande medryttare eller delfodervärd då .
 
Sv: Ovetandes om framtiden..

Här är en till som känner sig villsen:crazy:. Jag vet att jag inte har tid med hästar men jag har fortsatt med det endå, jag hadde hand om min egna häst in i det längsta med medryttares hjälp, sedan när jag lämnat den på foder drog jag mig ifrån allt vad hästar hette..men jag klarade det inte mer en 2mån som känndes som 2ÅR.. sedan blev jag medryttare och var fast igen la all min tid på den..men nu har jag tagit stopp för det igen..
och sakt till mig själv att aldrig mer!:mad: men det går inte! det är som ett BEROENDE. Nu funderar jag på att börja på ridskolan igen, bara för att få vara i stallet en gång i veckan, men det är inte samma sak där..

Kan inte fatta att dom underbara djuren har en sån otrolig dragningskraft!!:love:
 
Sv: Ovetandes om framtiden..

Jag tycker värkligen att du ska fundera igenom det ordentligt och vänta tills du vet säkert vad du vill göra i framtiden och om det finns plats, tid och pengar för en häst där. Om du köper en häst nu hur frästande det än är, så är du ju fast sedan. (pratar även till mig själv nu!)
 
Sv: Ovetandes om framtiden..

Jo jag vet innerst inne att det aldrig skulle gå att skaffa häst nu.. :crazy: Men jag kan inte vara utan heller.. Jag måste fundera. Det är precis som du säger man kan helt enkelt inte hålla sig borta. Fast man kanske borde. :smirk:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
35
· Visningar
3 485
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej, jag har haft hästar i 20 år och har nu blivit hästlös pga ålderdom/sjukdom hos mina två hästar. Jag har varit utan häst nu i ca 3...
Svar
17
· Visningar
908
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 482
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp