övningar till hyperspeedad häst

Lusselina

Trådstartare
ska snart iväg till stallet och rida. problemet är nu att min lilla märr har blivit hyperspeedad av det kalla vädret. och imorgon så är det dressyr träning- hur ska detta gå?:eek:

dagen innan går jag alltid till ridhuset och *trimmar* så gott som det går..

ngn som kan komma med lite tips till mig idag? då jag har idetorka och vet varken ut eller in vad jag ska göra med all energi. gärna lugna övningar som gör att hon blir lite trött. nått som gör att hon måste tänka.

hoppas att ngn smart bukefalist kan hjälpa mig:):devil:

Sv: övningar till hyperspeedad häst

Gör massor med övergångar så du får henne mellan hjälperna.

Totte är överspeedad med andra hästar i ridhuset, jag jobbar övergångar mellan skritt o trav, massa volter byter riktning hela tiden. Halt rygga tre steg öppna fem steg trav tio steg skritt osv

när min häst är sån är de bara långa lugna galopper som funkar, övergångar stissar bara upp min häst ännu mer..visserligen lyssnar han men blir väldigt stressig på nåt sätt.

ja brukar galoppera lugnt i låg form tills hästen känns reglerbar igen..
sen kan min häst börja jobba.

Bra tråd:bow: kan behöva lite tips jag med:D

Har en häst som studsar ut ur stallet numer sedan bockar, skuttar och piper hon hela vägen till hagen:rofl: :D :crazy:

Hon gjorde världens jätteskutt ut ur stallet idag och stod och bockade och pepe så samma ställe en bra stund:D Kom en kille gående samtidigt och han såg halvt vettskrämd ut haha.
Släppte ut henne och hon bockade järnet i hagen. Han går nog aldrig förbi där igen :rofl:

många hästar blir väldigt pigga av kylan :)

Min är lite likadan som många av era hästar, fast min är sån jämnt :crazy:
Jag rider mycket "vägar" dvs blanda fyrkantsspåret med volter i olika storlekar, serpentinbågar, gör svängar och "hörn" lite här o var, tempoväxlingar, volter i volterna etc, börja redan i skritten så hinner hästen inte "ladda" så mycket.
Släng ut lite bommar/cavalettis här o var, lägg tex en solfjäder med 3 bommar på en volt och 3-4 bommar på en långsida så hästen får lyfta på fötterna och tänka lite själv, lägg gärna lite extra kort eller långt mellan så hästen själv måste korrigera steget för att inte kliva på bommarna :)

Det brukar lugna dom har jag märkt

Fick höra av en NH-tränare, att jag inte skulle låta min hyperstressade häst få göra volter, då jag ledde den, utan hellre stoppa och rygga henne.
Är det så att både övergångar och volter ger mer energi?
Naturligtvis är det bra att syselsätta hjärnan på de små liven, men jag undrar om man ska undvika just övergångar o volter innan man etablerat ett lugn och en bra kontakt med sin häst?
Har lyckats riktigt bra på bana med min, men har fortfarande en del att jobba med vid uteritter... Brukar därför börja med att leda ett par km innan jag sitter upp, beroende på hur upphetsad hästen är, då brukar det gå ganska bra...

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 779
Senast: Emuliiaa
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
790
Senast: Lillefrun
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 874
Senast: AbCdE
·
Hundträning Jag har en liten valp på 5 månader av en sällskapsras som definitivt hör till de mer lugna även för rasen. Hon har lätt att bara sitta...
Svar
15
· Visningar
1 832
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka