Oxascand, beroendeframkallande?

Ja, jag ser det mer ur ett helhetsperspektiv. För individen kanske det känns försvarsbart, men om man tittar på det stora mönstret så blir man bara deppig.

Det är ju mkt möjligt att det är befogat i ditt fall, men så är det ju inte alltid.
 
Ja, jag ser det mer ur ett helhetsperspektiv. För individen kanske det känns försvarsbart, men om man tittar på det stora mönstret så blir man bara deppig.

Det är ju mkt möjligt att det är befogat i ditt fall, men så är det ju inte alltid.

Håller helt med dig. Enligt min erfarenhet är det allt för vanligt att man får ett recept och sedan "glöms bort" från vårdens sida. Ingen uppföljning, inga samtal, inget. Och det är ju för jävligt.
 
Jag har Oxascand och har av min läkare blivit varnad att man kan bli beroende, och att jag därför bara bör ta dem i "absoluta nödfall". Nu i går upptäckte jag "av en slump" efter att ha tagit 10 mg Oxascand någon timme innan jag sov, att jag både sov väldigt mycket bättre, mådde bättre när jag vaknade, och slutligen utan större svårigheter kunde stå emot impulser att skada mig själv. Sådant har jag problem med även när det i mina ögon inte är "absoluta nödfall".

Därför undrar jag hur beroendeframkallande det egentligen är? Det kändes ju såklart väldigt bra att få sova lugnt och vakna på okej humör utan att ha skadat mig, mot för motsatsen som det allt för ofta är. Men tar jag varje kväll kanske jag blir beroende? Är det någon som vet hur "farligt" det är?

Och om det kanske finns några alternativ som jag kan be om att få prova, som borde ge liknande resultat. Atarax fungerar inte för mig, och Sobril är väl samma sak som Oxascand?
HAr sett många med beroende i äldrevården, de som tagit regelbundet under en längre period. Då har den inte heller längre effekt då kroppen även blir tolerant mot det lätt, då måste man ständigt höja dosen för o få effekt.
Halveringstiden i kroppen är ca 90 h (minns inte exakt var lite tid sena jag läste i fass) vilket gör att det finns kvar i kroppen länge och tar man ofta akumuleras det i kroppen och tar tid innan man är "ren" igen efter att man slutat ta.

tycker dock ändå itne du ska avstå att ta en medecin som fungerar, för har sett den fungera bra på många oxå, men du bör ha i bakhuvudet att det i förlängningen kan ge beroende o minskad effekt av den.
Tyker verkligen du ska ta upp detta med din läkare o diskutera alternativ eller hur du ska hantera läkemedlet på bästa sätt för o minska riskerna.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 244
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 837
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 255
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 617
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp