Bukefalos 28 år!

P-piller för katt = tumörer?

Idas

Trådstartare
Min lilla kattjej ska följa med ut till sommarstugan i två veckor och där har hon chans att vara ute lite eftersom det inte finns några stora vägar eller annat i närheten. Hon är aldrig ute annars och därför har vi inte tänkt på att kastrera henne innan, hon är 8 månader nu.

Jag ringde till veterinären för att höra hur det gick till med p-piller, och hon sa att det är väldigt stor risk att katten utvecklar livmodertumörer etc om de äter det.

Finns det någon här som ger sin katt p-piller? Det handlar bara om en tvåveckorsperiod isåfall, men spelar tiden de äter ingen roll? Självklart vill jag inte ge henne något hon kan bli sjuk av, och hon ska kastreras men det är lite sent påtänkt.. Tror inte hon kommer röra sig på några stora ytor runt huset då hon är rätt försiktig, men det känns dumt att släppa ut henne vind för våg ifall hon skulle bli dräktig.. Vill inte ha några kattungar!
 
Just tumörer vet jag inte men min katt blev till genom att ägarna till hans mamma gav henne p piller som hon inte svarade på. Hon blev dräktig och min fina blev till.
Kan vara bra att ha i åtanke!:)
 
Min fick livmoderinflammation, men det var efter ett par månader.

Att bara ge katten P-piller 2 veckor är ingenting jag skulle rekommendera. Har inget belägg men det känns inte riktigt rätt. Med människor ska man ju inte hoppa fram och tillbaka på P-piller eftersom det påverkar hormonerna så mycket vill jag minnas.
 
Om hon ska gå fritt ute finns ju ingen garanti för att du får i henne p-piller... Annars är det ingen fara att ge under några veckor. Det är om de får p-piller längre tid som de utvecklar juvertumörer.
 
Och andra sidan så tänker jag att hon kanske kan gå utan förutsatt att hon kastreras när ni kommer hem? Katten kan ju komma bort på landet även med p-piller om man tänker att den skulle förvilla sig och bli dräktig på kuppen.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 823
Senast: Lager
·
Katthälsa Min gamla Månsa är drygt 20 ½ år. Hon äter bra men endast Whiskas eller Euroshopers paté. Hon mår bra, dricker och sköter toalett och...
2
Svar
22
· Visningar
4 531
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Efter att under många år ha hållit mina fertila katthonor på P-piller så har jag nu flyttat till en plats där det inte finns några...
2
Svar
21
· Visningar
3 007
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag har en gammal kattfröken på 15 år som i våras fick diagnosen gifstruma (hypertyreos). Hon har också problem med levern. Vi fick...
Svar
7
· Visningar
4 366
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp