P-piller till katt..

T

toketossan

Vi har sedan Tisdag denna veckan börjat ge våra katter p - piller.
Min fråga är hur långt tid det tar innan dom verkar?
Våran ena kisse löper nämligen och jag undrar om man kan släppa ut henne ändå nu när hon äter p - piller?

mvh
 
Sv: P-piller till katt..

Löper hon speler det ingen roll hur mycket piller ni trycker i henne. Visserligen kan man "avbryta" löpet så man slipper höre eländet, men dräktig kan hon fortfarande bli. P-piller är mycket sällan helt säkra, så det är inte en metod man rekommenderar... (Dessutom har de många, allvarliga och vanliga biverkningar)
 
Sv: P-piller till katt..

Jasså vad för biverkningar?

Vi ska inte använda p - piller såpass länge utan bara tillfälligt tills dom ska strelireseras, vilket vi för tillfället inte har råd med.

mvh
 
Sv: P-piller till katt..

*skickade visst två gånger*
 
Sv: P-piller till katt..

"P-piller innehåller ett hormon som gör att katten inte löper. Det ska ges 1 gång i veckan, alltid på samma veckodag. En del katter, framför allt raskatter, måste få p-piller lite oftare för att inte löpa. P-pillren måste ges under hela kattens liv, för katter kommer inte in i klimakteriet - de löper hela livet.

Precis som för kastration, gäller det att katten ska ha löpt minst en gång. Det är mycket viktigt att man vet säkert att katten inte är dräktig, när man ger det första pillret. Skulle katten vara det, kan hon få problem vid förlossningen om hon får p-piller.

Eftersom p-pillren innehåller hormon och ska ges under kattens hela liv, finns det risker för biverkningar. En del katter kan få livmoderinflammation. P-pillren kan också stimulera tillväxten av juvertumörer, vilket är allvarligt, eftersom de allra flesta juvertumörerna hos katt är elakartade.

Därför är det mycket bättre för katten (och även ekonomiskt lönsamt, om man slår ut det på 5-6 år) att kastrera sin honkatt!"
 
Sv: P-piller till katt..

Kortsiktigt kan de få otäcka temperamentsförvandlingar, vet tyvärr av egen erfarenhet. :crazy: Långsiktiga biverkningar är juvertumörer, diabetes och livmoderinflammation.
 
Sv: P-piller till katt..

Vi vet ju även fall där temperamentsförändringarna blivit bestående efter kastrering, och juvercancer kommit efter bara några månaders användning. Det är med stor motvilja jag stoppar i min avelshona p-piller, hennes kullar ska tas fort och sedan ska hon kastreras för att undvika problem så gott det går :crazy:
 
Sv: P-piller till katt..

Sassy skrev:
Vi vet ju även fall där temperamentsförändringarna blivit bestående efter kastrering, och juvercancer kommit efter bara några månaders användning. Det är med stor motvilja jag stoppar i min avelshona p-piller, hennes kullar ska tas fort och sedan ska hon kastreras för att undvika problem så gott det går :crazy:

Här har jag en hona som löper alldeles för ofta... men de enda som lider av det är jag och min sambo så det får gå. Jag har tänkt ta mina kullar på henne snabbt också, men ett framflyttat HCM-test grusar mina planer. :crazy:
 
Sv: P-piller till katt..

Jag har ju en hona som har "kroniska" tempremantesproblem efter p-piller och det verkar inte vara så ovanligt som man kan tro.
 
Sv: P-piller till katt..

hejsan, vad kostar de att ha ppiller till katt. finns det något som gör att man kan betäcka katten senare i livet.. om de finns p spruta, spiral osv....
 
Sv: P-piller till katt..

Tror det kostar nån hundring per år, beroende på hur ofta du behöver ge.

Såvida katten inte fått livmoderinflammation av p-pillrena (mycket vanligt) så kan man para (betäcka heter det på hästar) dom efter att dom ätit p-piller. Sen finns det ju andra saker att tänka på vid parning, förutom biverkningarna vid p-pillerätande som står i tråden, typ ålder, ärftliga defekter hos föräldrarna osv.

Men det finns inget direkt som hindrar en från att para en katt som ätit p-piller.

P-spruta finns, men det är nog vanligast på hanar. Dom parar fortfarande, men strilar inte och är inte lika haniga om dom får p-spruta. Spiral skulle jag vilja se nån stoppa in på en katt :D
 
Sv: P-piller till katt..

oki, hur ska man ge katten ppiller. som med mäniskor. varje dag??
 
Sv: P-piller till katt..

oki, hur ska man ge katten ppiller. som med mäniskor. varje dag??

Nej, som regel en gång i veckan men vissa katter kan behöva piller med tätare intervall men som redan nämnt, hos katt ska man inte se p-piller som en säker metod att undvika dräktighet.
 
Sv: P-piller till katt..

okey tackar så mycket för svaren...
Då blir det nog vet med mannen i huset ist.
För bäbis ska ha kattungar med en annan...





 
Sv: P-piller till katt..

jo de för katten är så vit.. så när den ligger på något vitt så ser man henne inte. tex ett vitt täcke. så nu ser man henne innan man sätter sig på henne...



vad tycker ni om henne.. söt va!
 
Sv: P-piller till katt..

jo de för katten är så vit.. så när den ligger på något vitt så ser man henne inte. tex ett vitt täcke. så nu ser man henne innan man sätter sig på henne...



vad tycker ni om henne.. söt va!

Hur lyckas ni inte se henne? :confused: Jag har också en vit katt och jag har aldrig behövt måla på henne för att undvika att sätta mig på henne...
 
Sv: P-piller till katt..

jo de för katten är så vit.. så när den ligger på något vitt så ser man henne inte. tex ett vitt täcke. så nu ser man henne innan man sätter sig på henne...



vad tycker ni om henne.. söt va!

Ursäkta, men :rofl: :rofl:

Funderat på glasögon till er själva?
 
Sv: P-piller till katt..

varför dissa oss????:confused: vad ni gör skiter jag i. nu är det så att hon är dukitig på att inte synas på vita grejer. därför detta. och glasögon eeee neeeeeeeeeeeeeeee....


det är inte vårat nöje att måla djur. men detta var de enda vi kom på. förutom att ta på henne bling bling... så ni som vill dissa, dissa varann.. inte oss.:mad: :mad:
 
Sv: P-piller till katt..

men de måste alltså löpa först en gång innan man ger p-piller?

Mina damer är 6 mån och borde väl rimligtvis börja löpa snart.
Har inte märkt någon större skillnad på de, de är väldigt keliga och pratsamma även i vanliga fall. De flesta löper väl ganska tydligt?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
32
· Visningar
2 319
Senast: Scata
·
Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 300
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 082
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp