P-stav gav mig blödningar nästan konstant i ett år innan den åkte ut. Nu har jag p-spruta och den funkar bättre.
Anar den funkar bättre på humöret också, är inte alls lika svängig som med p-staven eller utan.
 
Jag har p-spruta för att slippa blödningar helt. Fungerar jättebra för mig.
Det har jag med och det funkar jättebra. Har provat stav och det funkade men började blöda ett par månader innan den skulle tas ur så det blev ingen mer stav. Nu vill barnmorskan inom ett par år byta till stav igen. Jag vill inte alls byta. Dom sa jag kunde ta spiral annars men jag vägrar spiral. Har haft flera i min närhet som blivit riktigt dåliga av spiralen. Så spiral kommer inte i närheten av mej.
 
Det har jag med och det funkar jättebra. Har provat stav och det funkade men började blöda ett par månader innan den skulle tas ur så det blev ingen mer stav. Nu vill barnmorskan inom ett par år byta till stav igen. Jag vill inte alls byta. Dom sa jag kunde ta spiral annars men jag vägrar spiral. Har haft flera i min närhet som blivit riktigt dåliga av spiralen. Så spiral kommer inte i närheten av mej.
Spiral har jag också flera vänner som blivit riktigt dåliga av så det vägrar jag med.
 
Det har jag med och det funkar jättebra. Har provat stav och det funkade men började blöda ett par månader innan den skulle tas ur så det blev ingen mer stav. Nu vill barnmorskan inom ett par år byta till stav igen. Jag vill inte alls byta. Dom sa jag kunde ta spiral annars men jag vägrar spiral. Har haft flera i min närhet som blivit riktigt dåliga av spiralen. Så spiral kommer inte i närheten av mej.
Får jag fråga varför bm vill du ska byta tillbaka till stav? :confused: och varför skulle spiral vara enda alternativet? Känns ju dumt att byta om man hittat nått som funkar.
 
Får jag fråga varför bm vill du ska byta tillbaka till stav? :confused: och varför skulle spiral vara enda alternativet? Känns ju dumt att byta om man hittat nått som funkar.
Hon sa att när man fyller 40 så vill dom helst ta bort sprutan inom några år pga att man kan få benskörhet.
Alternativen var stav eller spiral. Missade visst skriva att skriva stav åxå. Men jag är inte sugen på nån av dom.
 
Tack för alla svar, nu känner jag mig ännu mer villrådig. Hade hoppats på att p-stav var min grej men jag vill inte riktigt att riskera att blöda i långa perioder.
Suck, jag får fundera vidare. Kanske minipiller som ni redan var inne på
 
Om minipiller (östrogenfria) är ett tänkbart alternativ, så föreslår jag cerazette. Har varit helt mensbefriad sen jag började med dem för + 10 år sedan.

Samma för mig. Eller, jag har blött igenom lite i några perioder på senare tid, vilket (på rekommendation från gynekolog, som sa att det kan hända när en ätit dem så länge) löstes genom att ta pillret två gånger per dygn istället för en gång ett litet tag. Men i allmänhet - inga blödningar, grymt skönt!
 
Hon sa att när man fyller 40 så vill dom helst ta bort sprutan inom några år pga att man kan få benskörhet.
Alternativen var stav eller spiral. Missade visst skriva att skriva stav åxå. Men jag är inte sugen på nån av dom.
Jag är 42. Hon som ger mig mina sa att det kan vara bra att ta tillskott men att eftersom jag är frisk och tränar så är nog inte risken så stor.
Räcker med var fjärde månad nu.
 
Tack för alla svar, nu känner jag mig ännu mer villrådig. Hade hoppats på att p-stav var min grej men jag vill inte riktigt att riskera att blöda i långa perioder.
Suck, jag får fundera vidare. Kanske minipiller som ni redan var inne på
Har du funderat på p-ring? Jag gick över till det från p-piller då jag hade svårt att komma ihåg att ta tabletten varje dag på samma tid. P-ring måste man visserligen komma ihåg var 3e vecka men det är i vart fall mindre än varje dag. Efter 3 veckor tar jag ut p-ringen och sätter i en ny direkt osv. Ingen mens på det sättet (man kan annars vara utan en vecka och då få blödning och sen sätta in ny p-ring).

Jag kan få någon mellanblödning ibland men det är ovanligt.

Jag kan dock inte svara på hur p-ring funkar med PMS/PMDS. Men jag mår bra på p-ring. Har haft den i kanske 10 år tror jag.
 
Har du funderat på p-ring? Jag gick över till det från p-piller då jag hade svårt att komma ihåg att ta tabletten varje dag på samma tid. P-ring måste man visserligen komma ihåg var 3e vecka men det är i vart fall mindre än varje dag. Efter 3 veckor tar jag ut p-ringen och sätter i en ny direkt osv. Ingen mens på det sättet (man kan annars vara utan en vecka och då få blödning och sen sätta in ny p-ring).

Jag kan få någon mellanblödning ibland men det är ovanligt.

Jag kan dock inte svara på hur p-ring funkar med PMS/PMDS. Men jag mår bra på p-ring. Har haft den i kanske 10 år tror jag.
Jag misstänker tyvärr att ring inte är något för mig pga de förlossningsskador jag har.
 
Jag är trött på min PMDS och jag är trött på att mensen hindrar mig att motionera och röra på mig (ej diskussion, jag har mina anledningar).

Funderar över lösningar, spiral går bort, p-piller också så det känns som jag inte har så många fler alternativ kvar ..

Vad har ni för erfarenheter av P-stav? För och nackdelar?

Ingen p-stav, men Provera 10 dagar i månaden.

Mensen gick från 6-7 dagar till 3-4, mycket mindre ont och blöder mycket mindre också. Blev nästan helt av med PMS av bara farten.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 300
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har PMDS som yttrar sig så att två dagar innan mens får jag otroligt kort stubin och snäser av allt och alla, för att sedan på...
2
Svar
24
· Visningar
1 857
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Snart blir jag galen. Jag har ätit mellanpiller (Azalia) i några månader men började få blödningar för några veckor sedan (ca 1 månad...
Svar
18
· Visningar
2 299
Senast: zassoo
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 173
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp