På allmän begäran!

Jag tycker det är otroligt svårt att generalisera om vad som är ok eller inte eftersom det i mina ögon sett även beror på situationen man då befinner sig i.

Hagexemplet med eltråd är t ex ett sådant; med hårt trafikerade vägar och järnvägar i närheten av hagen - vad är då att föredra?

Och; vad är för mycket våld i uppfostran om det är ditt liv som står på spel i stället för en ohyfsad häst vid matningsdags eller ett tävlingsresultat som måste komma vid ett visst tillfälle?

Allt är inte svart eller vitt. Och hur kompenseras bäst brister i ledarskapet?

Jag kan dock säga att jag inte gillar "bekvämlighet" och människor som ideligen bara åtgärdar symptomen och inte ens reflekterar över orsaker, och som vägrar att ta till sig nya fakta som kommer fram.

Att också granska sig själv och sin roll som ledare och vad man kan göra där är nog så viktigt. Kanske är det inte hästen behöver tränas, utan du i din roll som ledare?

Att vara låst och obenägen till förändring ser jag som en starkt negativ egenskap speciellt då det är levande djur vi talar om. Hästhavandet med allt det innebär är också en fråga om människans bekvämlighet gentemot djurets välfärd.

(hoppas det inte blev för utsvävande och svamligt... :) )
 
Min fråga är bara:

Varför behandla en sån häst? :confused:

Självklart tycker jag det är fel att ägaren skrattar men tycker inte att man kan kräva att ägaren får det ur hästen.
Däremot är det deras skyldighet att upplysa om det.
 
Eh, varför skulle det krävas spö för att rida in unghäst?

Valacken är inriden helt utan spö. Det var inga som helst problem.

Man lär dem från MARKEN först att gå framåt på kommando. Sen använder man det + skänkelhjälp när man sitter där uppepå. Efter ett tag kan man ta bort röstkommandot.

valacken är spörädd så därför jag inte ens tänkte tanken på spö, saknade det aldrig heller. Stoet var inte spörädd, men jag tänkte inte ens tanken att anv spö heller, och första gången jag satt på henne var det bara att smacka lite så gick hon framåt så fint så.

Sen är det i många fall bra att ha ett spö och peta på ett bakben eller en bog eller så, men som framåtdrivande har jag aldrig känt något behov av det.
 
Eh, varför skulle det krävas spö för att rida in unghäst?

Valacken är inriden helt utan spö. Det var inga som helst problem.

Man lär dem från MARKEN först att gå framåt på kommando och lär sig gå undan för tryck. Sen när man sitter upp så är det bara att använda röstkommando + drivande hjälper för att få dem att gå framåt. Efter ett tag tar man bort rösthjälpen.

Sidförande (gå undan för tryck) ska de ha lärt sig från marken, så det är sällan problem, och dessutom har man vikthjälper.

Nä, aldrig känt något behov av spö. Nu har jag det på treåriga ponnyn som är här för utbildning och inridning, men det är för hon kan få för sig att börja sura, och då är ett spö ganska bra. Men det är också end fallet jag ens känt att jag behöver det?
 
Nu var det inte riktikgt så DEN metoden gick till som den anvädaren som upprörder beskrev.
DEN metoden är helt förkastlig :mad:, men personligen har jag inget emot de metoder som Ingela "grämer" sig över, där har hästen en chans att komma bort från det "onda" direkt efter stöten.

Kan du bekriva "den upprörande metoden"? Enligt mitt minne (inte världens bästa, skall erkännas) blev tjejens inlägg kraftigt "missförstått". Detsamma hände i den tråd som togs bort helt nyligen, där hennes tillvägagångssätt åter togs upp.

.
Det här med vad man skall och inte skall göra med hästar kan vara knepigt. Därför kanske extra viktigt att se vad som verkligen står i inläggen. Här ett exempel på motsatsen.....

Ser att Atös (samma tjej?) under NH skriver följande:
"När man longerar så håller man i piskan och du står något framför hästen ALLT säger STOOOOOP för hästen medans piskan som är bakom säger GÅÅÅÅ frammåt. Är det inte bättre att slänga piskan och longerlinan och få hästen att gå dit du vill ENBART på ditt kroppsskråk???
Att inte säga 2 saker samtidigt till hästen att först att gå FRAMMÅT och sedan sammtidigt bakåt är en konst.
Vi gör det omedvetet och kliar oss i huvudet varför hästen börjar att bocka helt plötsligt."
.
LIA: Kanske något svårläst, men det var väl inget fel i resonemanget, eller hur? Se sedan ett par av svaren:
"Lilla vännen, om du andvänder en pisk till att slå hästen när du longerar den, då är du helt fel ute."
Och: "Om du har longerat genom att stå framför (??) hästen och samtidigt slå med pisken kan jag förstå att du varit tvungen att byta metod"

LIA: Undrar om vi läst samma inlägg? :confused:


Tog upp det här eftersom IngelaH ovan vill ha en tråd UTAN påhopp etc (vilket jag hjärtligt instämmer i till 100%) och för att kunna diskutera olika slags metoder mm, är det en förutsättning, att vi går på vad man skriver och inte förvränger det. INTE menat som kritik mot dig, Domaren.

LIA
 
Du svarar på din egen fråga: "Sen är det i många fall bra att ha ett spö och peta på ett bakben eller en bog eller så!
 
Det fanns två trådar.

En tråd med "teletubbies" eller hur Alexandra nu sa... Där den förtvivlade shettisägaren virade in shettisens grimma med ståltråd för att förstärka strömmens inverkan eftresom ponnierna inte kunde hålla sig innanför tråden. Sedan fick shettisarna gå med "teletubbisgrimmmorna" på sig.

Och en tråd där en annan tydligen virade ståltråd runt huvudet och gav hästen en stöt för att visa på felet att gå mot staketet och sedan omedelbart tog bort ståltråden, eftersom hästen förstått "felet"..

Jag tycker att bägge metoderna är motbjudande, Det finns något som heter trästaket också. Min kompis har två minishettisar, en vanlig shettis och ett halvblodssto. Hon har trästaket kombinerat med eltråd och ingen har gått ut, förutom halvblodet som hoppat över några gånger, så nu är högsta tråden på 1.65. Det ser ut som ett hjorthägn. :rofl: .

Det var personen med andra metoden som fortfarande är den enda som får spott och spe för det. Trots att personen inte dragit upp den metoden något mer. Utan det är alltid någon annan som gör, när sakargumenten mot personens nya inlägg brister. Personen kan ju nämligen inte ha bättrat sig och komma med några bra idéer. Det är ju omöjligt. :confused:
 
Jaaa... säg det?
Vaför skulle man inte vilja ha ur aggressivitet ur en häst??

(Föresten hur gör du när du klipper ut en bit av inlägget och får dit SVAR??)
 
Jag tycker inte det är så himla farligt. Obehagligt för hästen ja, men vad är alternativet? Lösa hästar som skadar sig och springer ut på vägen. Trästaket är kanske inte ett ekonomiskt hållbart alternativ för alla.
 
Inte ekonomiskt hållbart??? Det tycker jag inte är ett försvarbart argument, att använda bestraffning för att hålla hästen innanför staket. Så du tycker det är helt ok att hästar får gå med ståltrådsförsedda grimmor för att förstärka elens inverkan?
 
Man förstärker ju inte elen, man gör ju bara att hästen känner den bättre. Det är ju helt ofarligt för hästen. Däremot är det farligt med lösa hästar.
 
Ståltråd som petar ut från grimmor, gör att hästarna kan skada varandra eller skava mot hästen som har grimman på sig. Det är i alla fall det jag tänker på som ett av argumenten att jag är "antiteletubbiesgrimmor".

Och vare sig elen förstärks eller inte utan bara känns tydligare på hästen, så anser jag att det inte är moraliskt riktigt. Eftersom man i slakterier inte bör/får (inte säker på ordalydelsen där) använda elektriska pådrivare för slaktdjur ens.
 
Nä, ståltrådar som sticker ut är ju aldrig bra, men det kanske man kan lösa på något annat sätt. T.ex att vira vanligt elrep. Har aldrig provat själv. Däremot har jag full förståelse för att man vill hålla sin häst/ponny bakom stängslet. Och elen i sig är ju knappast farlig.

Elektriska påfösare har jag ingen erfarenhet av men det låter som otrevliga saker.
 
Men det som den gamla tråden handlade om var alltså teletubbiesgrimmor med ståltråd... och jo, det borde finnas vettigare sätt att hålla hästen innanför. :smirk:
 
Det fanns två trådar.

En tråd med "teletubbies" eller hur Alexandra nu sa... Där den förtvivlade shettisägaren virade in shettisens grimma med ståltråd för att förstärka strömmens inverkan eftresom ponnierna inte kunde hålla sig innanför tråden. Sedan fick shettisarna gå med "teletubbisgrimmmorna" på sig.

Och en tråd där en annan tydligen virade ståltråd runt huvudet och gav hästen en stöt för att visa på felet att gå mot staketet och sedan omedelbart tog bort ståltråden, eftersom hästen förstått "felet"..

Jag tycker att bägge metoderna är motbjudande, Det finns något som heter trästaket också. Min kompis har två minishettisar, en vanlig shettis och ett halvblodssto. Hon har trästaket kombinerat med eltråd och ingen har gått ut, förutom halvblodet som hoppat över några gånger, så nu är högsta tråden på 1.65. Det ser ut som ett hjorthägn. :rofl: .

Hej!
Först undrar jag vad en teletubbie är för något? :confused:

Sedan till stängselfrågan. Först ser det ut som om vi måste bestämma oss för el eller inte el! :idea:
Allt som allt inbegripet, så är el-stängsel det för mig bästa (minst dåliga) alternativet. Du skriver om trästaket. Om jag då svarar: knaper, knaper och luta, trycka, hoppa samt ruttna, ruttna så har jag kortfattat gett min uppfattning. ;)
Din kompis kombinerar sitt trästaket med eltråd. Varför? :confused: Jag menar, vad är då vitsen med träet?

Verkar allt som att elen är det som gäller. Om vi går på den linjen, så undrar jag:
Vari ligger våldet i att linda ståltråd runt grimman/huvudet på en lurvig, okänslig häst? Hästen i fråga kommer väl antagligen att få samma slags stöt som alla andra hästar, när den går emot stängslet? När den lärt sig att respektera stängslet, och man kan ta bort ståltråden och ingenting mer händer! No harm done!

.
Det tycker jag inte är ett försvarbart argument, att använda bestraffning för att hålla hästen innanför staket. Så du tycker det är helt ok att hästar får gå med ståltrådsförsedda grimmor för att förstärka elens inverkan?
Det tycker jag, om det behövs tillfälligt på enstaka individ. Däremot tycker jag inte att det handlar om bestraffning.
.
Och vare sig elen förstärks eller inte utan bara känns tydligare på hästen, så anser jag att det inte är moraliskt riktigt. Eftersom man i slakterier inte bör/får (inte säker på ordalydelsen där) använda elektriska pådrivare för slaktdjur ens.
Måste få klargjort. Tycker du att det är moraliskt oriktigt att överhuvud taget använda elstängsel, eller bara att hästen får sin stöt? Elektriska pådrivare och kodressörer är helt andra grejer, som inte passar in i den här diskussionen.
.
Utan det är alltid någon annan som gör, när sakargumenten mot personens nya inlägg brister. Personen kan ju nämligen inte ha bättrat sig och komma med några bra idéer. Det är ju omöjligt.
Visst har somliga en underbar diskussionsteknik! :smirk:

LIA
 
Teletubbies, är ett barnprogram, med tre "marsianer" som har uppstående antenner på huvudet. *S*

Ett av de inlägg som du citerade, svarade i sin helhet på vad jag tycker är "moraliskt oriktigt" *S*

Ståltråd som petar ut från grimmor, gör att hästarna kan skada varandra eller skava mot hästen som har grimman på sig. Det är i alla fall det jag tänker på som ett av argumenten att jag är "antiteletubbiesgrimmor".

Och vare sig elen förstärks eller inte utan bara känns tydligare på hästen, så anser jag att det inte är moraliskt riktigt. Eftersom man i slakterier inte bör/får (inte säker på ordalydelsen där) använda elektriska pådrivare för slaktdjur ens.

Visst har somliga en underbar diskussionsteknik!

Instämmer :rofl:
 
Kan du bekriva "den upprörande metoden"? Enligt mitt minne (inte världens bästa, skall erkännas) blev tjejens inlägg kraftigt "missförstått". Detsamma hände i den tråd som togs bort helt nyligen, där hennes tillvägagångssätt åter togs upp.

nej jag tänker inte beskriva den men det kan säkert hon själv göra, men "historien" hur det egentligen gått till, har ändrat sig totalt genom tiden, personligen tror jag faktiskt den första varianten hon skrev var den riktigta och att hon skulle blivit missförstådd är ren bullshit.
 
Jag tycker att det är okej att bestraffa hästen när den inte visar respekt, tex sparkar, bits och går över en! Men då menar jag ingen misshandel :smirk:

Jag tycker att det är okej att lasta med linor om det krävs nån gång men annars tycker jag att hästen ska lita så pass mycket på människan att den går in ändå!


Jag gillar INTE när dom "lägger" hästarna, avskyvärt!
Och jag AVSKYR folk som misshandlar sina hästar för att dom tar ut sin ilska över sin häst istället för att ta reda på vad det var som gick fel!
 
Bra ja, men inte NÖDVÄNDIGT!

Det jag menar, varför skulle man inte kunna rida in utan spö? Det har gått utmärkt för mig iaf ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 638
Senast: Ninnurur
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 740
Senast: Blyger
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 801
Senast: Nepenthe
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 752
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp