På allmän begäran!

Sv: På allmän begäran!

fio skrev:
Jag tycker INTE det är OK att rida med en tappsko.
Jag tycker INTE det är OK att använda rent våldsamma metoder till att ex hålla hästar innanför stängel :devil:

Är elstängsel våldsamt?? Och jag tycker nog att rida med tappsko är ok, t ex i ridhus när det inte blir ojämt såvida hästen inte är ömfotad och har ont av det...
 
Sv: På allmän begäran!

*lånar*
Eftersom tråden verkar handla väldigt mycket om elTråd / inte,
Så tänkte jag berätta om min "busa" Shettisdam på 2 år, som ser det som sin livsuppgift att krångla sig ut ur hagen.... :smirk:
Det enda som stänger henne inne är att 5-trådigt viltstängsel, med MINST 7,5 (J?) .
Det räcker med att komma 4 cm från tråden, så får man en stöt, som heter duga.. (vet av erfarenhet... :crazy: )..
Man skulle ju kunna tänka sig att hon efter några rejäla stötar, skulle fatta vinken.... Men Nää hon testar, med jämna mellanrum :crazy: Strömmen kan ju vara av....... :smirk:
Hon lär nog få gå innanför viltstängsel Läääänge innan hon håller sig frivilligt inne i en hage..
Dom äldre damerna, skulle man kunna stänga in med sytråd utan att dom skulle ens tänka tanken att gå igenom...
Tilläggas ska att alla mina hästar även lilla buset går utan grimmor i hagen Jämt.... ( alltså ingen ståltrådsanvändning :eek: aktuell)
 
Sv: På allmän begäran!

Den hade jag missat. Massor med rolig pajkastning. :)
 
Sv: På allmän begäran!

*knapplån*

Jaa, gammal är den, men gamla trådar kan ju bli aktuella igen!

*Lastning: Lastar min unghäst utan linor, hon traskar rakt in efter mig ändå :love: Vet däremot en "märr" som nu 12 år gammal fått för sig att hon minsann inte vill ut och åka! Hon är född hos ägaren, och har inte varit med om något obehagligt.I det fallet åker linorna fram direkt om hon börjar trilskas, för jag VET att hon inte är rädd, utan bara jävlig! Skulle t.ex. hem från premiering härom veckan, jävlig när vi skulle iväg, linorna åkte fram. När vi sen skulle hem gick hon på som ett ljus. Tvivlar på att hon kom över en "rädsla" på några timmar!..


Angående lägga hästar har jag faktiskt lagt unghästen en gång. honkom på att om hon la all sin vikt på mig när jag kratsade ur framhoven så släppte jag ner den. En dag när jag kratsade hovarna i boxen försökte hon samma sak igen, men denna gången släppte jag inte, utan hållt emot. Det hela gicj väldigt lugnt till, men jag kan lova att hon blev väldigt förvånad, och aldrig provade det tricket igen!..

Kan tillägga att min pålle är ett russ, hade det varit en tyngre häst är det tveksamt om jag vågat. Och det är viktigt att vålja sin plats, hade inte velat göra det på stallgången t.ex.

//Tina
 
Sv: På allmän begäran!

Min häst (nsv, 1 år) har också börjat tynga på mig när hovarna ska kratsas. Jag har försökt stå emot - med ryggvärk som följd. Går jag undan tappar hon balansen och går nästan omkull. Ett alternativ som fungerar är att stå en bit ifrån och hålla hoven och kratsa - inte så bra för ryggen det heller. Tips på hur man kan göra?
 
Sv: Re: På allmän begäran!

Jag måste bara få säga detta med trästaket. Hade själv en häst som var en X-pert på att ta sig ur hagar. Trähagar, A-staket, stålstaket, eltråd..you name it. Som max tog det tre dagar för honom att ta sig ut.
Det finns roligare saker än att alltid vänta på detta telefonsamtal att hästen har smitit. Det enda som fungerade på honom var denna teletubbies grimma och eltråd! Bara han tänkte tanken att fixa sig ut så vart det obehagligt. Han fick ha på den ett par dagar, och nu stannar han innanför det mesta i staketväg.
Jag förstår inte varför vi människor inte får sätta hästar"på plats" när hästar gentemot hästar kan ha ganska hårda tag mot varandra vid sådana tillfällen.
Sätter jag min häst på plats så har jag då inte ex sparkat honom/henne med flera veckors vila som följ eller bitit bort en skinnbit som kanske måste sys eller infekterar..Däri undrar jag lite var skillnaden ligger??
 
Sv: På allmän begäran!

Tja du, hur tung är hon? Min vägde högst 200 som åring, ett litet russ ju! Jag hade placerat mig och hästen i en rymlig välströdd box, om du orkar så håll kvar, lyft eventuellt hoven lite högre, och låt den lägga sig om den nu vill det. eller flytta dig och låt den helt enkelt ramla, de är inte så ömtåliga, och efter ett par gånger lär den sig nog!
 
Sv: Re: På allmän begäran!

Jag tycker att det är mer OK att lägga en häst en gång än att ha dagliga duster med hästen om vem som bestämmer, behöva slå den och ständigt bestraffa den. Då är det enligt mig bättre att lägga den en gång och sedan slippa problemet.
Jag tycker att det är bättre att dra omkull en häst som vägrar gå i grimskaft (ska lära sig som vuxen) än att plocka fram kedjorna.

Jag tycker inte att det är okej att lasta med linor

Jag tycler inte att det är okej att rida en halt häst eller försöka få en hovöm häst att bli barfotahäst...
 
Sv: Re: På allmän begäran!

jag tycker man kan vira in grimman i stängsel tråd om den är en smitare, det är ju inte så att den ska ha det hela sitt liv. jag har en häst hemma hos mig nu som bara sprang rakt igenom stänslet. när den väl nuddar med bogen och får sig en stöt fortsatte den bara rakt igenom, därför lindade jag elttråd runt nosstycket och lät nån tråd hänga ner under hakan.. det gjorde att direkt hon hade huvudet över stängslet fick hon en stöt och kastade sig bakåt.. det fungerade, men sen började hon krypa under.. då satte jag en antenn på nackstycket, en gång räckte det och hon håller sig undan från staketet.. hon hade det några dagar och nu har hon bara grimma utan tråd på, för om man tar bort den direkt med tråden så kan dom koppla att det är okej att springa ut när man inte har grimma, om nån vecka ska vi låta henne gå helt utan grimma.. d fungerar, och om ingen har nåt bättre förslag så tänker jag fortsätta göra så här om jag får en häst som springer rakt igenom staket. det är inte mycket värre än när dom annars får en stöt..
 
Sv: Re: På allmän begäran!

men om en häst hugger dig när du masserar den kanske man ska fundera på om den har ont..? eller om den bara är odräglig och menar att du inte får göra vad du vill med den.. om den har ont, bör man göra nåt åt det, om den hugger för den tycker att du inte ska göra så, bör du göra nåt åt det, för du ska kunna göra vad du vill med din häst utan att den hugger.. (inom gränser, men d lär väl alla förstå..)
 
Sv: Re: På allmän begäran!

varför tycker du inte att det är okej att lära hästen att lägga sig ner..? det är mycket mer man lär hästen än att bara lägga sig, man lär hästen att inte få panik, och det krävs mycket tillit till ryttaren för att hästen ska vilja lägga sig. man tvingar den inte ner.. (sen finns det ju dåliga exempel...men det finns d ju med allt..)
 
Sv: Re: På allmän begäran!

har inget emot spö, kan va bra att förlänga armen när dom inte reagerar på skänkeln.. men man kan lära dom skänklarna från marken me..gå undan för tryck..
 

Liknande trådar

Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 638
Senast: Ninnurur
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 740
Senast: Blyger
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 801
Senast: Nepenthe
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 752
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp