På allmän begäran!

F

fio

Vilka metoder är eller är inte OK i samband med uppfostring/ridning eller vad det nu kan vara av hästar?
Eftersom det råder delade meningar om vad gränsen går vid dom olika "metoderna" kan vi ju diskutera alla dessa här i en och samma tråd.

Jag kan ju börja lite.
Jag tycker det är helt OK att använda linor vid lastning.
Jag tycker det är helt OK att rida utan skor om hästens fötter klarar av det.
Jag tycker INTE det är OK att rida med en tappsko.
Jag tycker INTE det är OK att använda rent våldsamma metoder till att ex hålla hästar innanför stängel :devil:
 
Var så goda att skriva och diskutera, men INGA påhopp och personangrepp mot enskilda personer. Då försvinner HELA tråden!!!
 
Jag tycker det är helt ok att använda linor vid lastning. Eftersom det ändå är ett relativt milt sätt att lasta en häst om man vet hur man ska göra.

Jag tycker det är helt ok att rida utan skor om hästens fötter klarar av det. Självklart, eftersom det egentligen är det mest naturliga för hästen. Men sedan beror det ju på hurdan ridning man utför och hurdant underlag man har möjlighet att rida på. För att ta mig upp till skogen, eller paddock måste jag rida mkt på grusvägar och har inte hästen tillräckligt starka och hållbara hovar som inte trasas sönder, kanske man måste välja att ha skor på hästen. Jag har provat ha min häst helt barfota, det gick inte ens förra sommaren när hon ändå bara gick i hagen tillsammans med sitt föl. Men det gick att låta henne gå skodd fram. Då kunde jag till och med rida på grusväg korta sträckor i skritt och på gräsvall i full fart. *S*

Jag tycker att det kan vara ok att rida med tappsko om det rör sig om ett par dagar, en vecka. Det beror givetvis på hur hästens hovkvalité är i övrigt.

Jag tycker inte att det är ok att använda rent våldsamma metoder till att ex hålla hästar innanför stängel. Det gäller vare sig om man står vid hagen och väntar till hästen lutar sig mot staketet och precis då slår på strömmen, för att ge den en läxa, eller om man virar in ståltråd på nackstycket på grimman på shettisen för "att inget annat håller hästen innanför staketet, den har ju så tjock päls och känner inget annat" eller om någon skulle få för sig att på annat sätt "i bestraffningsform" ska tala om för hästen att ström ska man akta sig för. Om det nu inte är tillåtet att använda elektriska påfösare när man ska föra djur till slakt, så ska väl inte elektricitet i bestraffningssyfte, skrämma hästarna till att hålla sig inne i hagen.

:bow:
 
Jag tycker inte det är rätt att använda linor vid lastning.
Helt ok att rida utan skor, om häsen klarar av det.
Jag tycke inte det är ok att rida med tappsko.
Jag tycker inte det är rätt att skrika åt hästen.

Jag tycker att det är aldrig hästens fel om något går fel, det är ägaren som inte har tränat tillräkligt mm.

Jag tycker inte det är rätt att ,när en häst på allvar, försöker hugga eller sparka mig (när jag ska masserar den)och ägaren bara skrattar och säger att han äääär ju såååå personlig eller han försöker bara sätta dig på plats! :confused: :confused:
Jag tycker man får använda hur konstiga/underliga metoder som helst för att få hästen dit man vill, bara det inte är skadligt fysiskt/psykiskt för hästen.
 
jag tycker lastning med linor är ok, dock helst bara under en övergångsperiod och bara så länge de används med förnuft.

helt ok att rida utan skor om hästen klarar det men tycker synd om de hästar där ägarna vill "prova" barfota med resultatet att hästens fötter går sönder och knappt kan gå på veckor för att sen få på skor. Man bör veta vad man gör innan man drar av skorna.

tappsko kan man väl rida på så länge det är på ett underlag hästen inte ömmar på. Dock handlar det om en max två dagar innan hovis kommer.

Antingen bygger man ett staket som håller hästen innanför eller så rymmer hästen.
 
Jag tycker inte det är rätt att ,när en häst på allvar, försöker hugga eller sparka mig (när jag ska masserar den)och ägaren bara skrattar och säger att han äääär ju såååå personlig eller han försöker

jag tycker det är fel att massera en häst som tydligt visar obehag. Min häst är en individ, jag kan lära henne rätt och fel men jag kan aldrig tvinga henne att följa det.
 
Jag tycker det är OK att rida inomhus med en tappsko.

Jag tycker inte det är OK att rida en halt häst.

Jag tycker inte det är OK att slå en häst i vredesmod.

Jag tycker inte det är OK att lägga omkull hästar, som en del westernryttare gör.
 
Håller absolut med dig om det där..! Fast jag rider western :)
Det är en skam för vår gren att det finns såna människor.

Det här med tappsko tycker jag INTE är ok, den blir ju faktiskt låghalt då den tappar en sko.

Linor vid lastning är jag helt totalt för. en obetalbar hjälp ibland.

Rida halta hästar är ju bara SÅ tväremot. Hur kul är det att själv va ute och springa när du har ont i benet? Herregud, TÄNK!
 
Var så goda att skriva och diskutera, men INGA påhopp och personangrepp mot enskilda personer. Då försvinner HELA tråden!!!

Då skall jag göra ett försök att tycka till här! :)

OK att använda linor vid lastning, om man måste! T ex när det gäller okänd hästar, brådska etc. Däremot är det något fel, om man inte får in sin egen häst i lugn och ro, utan linor eller andra prylar.

Det är OK att ha hästen barfota. Hovarna mår så mycket bättre. En hästmänniska kollar givetvis sin hästs hovar kontinuerligt och vid behov samt hur den reagerar under arbete.

Rida med tappsko är OK, men bara hem från turen när skon ramlade av. Gå själv med bara en sko på grusväg! ;) Dom nya "gummigaloscherna" är suveräna att ha som reserv och fr a som komplement under arbete, om hästen går barfota annars.

"Våldsamma metoder" är inte OK. Varken i hagar, under inkörning/inridning eller annars.
Det är INTE OK att driva sin vilja igenom med våld. Det finns andra sätt.



Nu ger jag mig ut på hal is? :cool:
IngelaH skriver: "Jag tycker inte att det är ok att använda rent våldsamma metoder till att ex hålla hästar innanför stängel. Det gäller vare sig om man står vid hagen och väntar till hästen lutar sig mot staketet och precis då slår på strömmen, för att ge den en läxa, eller om man virar in ståltråd på nackstycket på grimman på shettisen för "att inget annat håller hästen innanför staketet, den har ju så tjock päls och känner inget annat" eller om någon skulle få för sig att på annat sätt "i bestraffningsform" ska tala om för hästen att ström ska man akta sig för. Om det nu inte är tillåtet att använda elektriska påfösare när man ska föra djur till slakt, så ska väl inte elektricitet i bestraffningssyfte, skrämma hästarna till att hålla sig inne i hagen."



Jag antar du syftar på det som en tjej skrev för några (många?) månader sedan, där hon berättade att hon gjort, ungefär det du beskriver här. Uppriktigt sagt, förstår jag inte varför man blev så upprörda.

För det första, vad tror man att elstängsel gör, egentligen?
Jo, för att klargöra det, så ger ett aggregat ut likspänningspulser på några tusen volt mot jord, vilka vi sett till att vidarebefodra till stängseltrådarna/repen/banden. Vad som händer när hästen kommer emot/nosar på eltråden, är att den får en riktigt ordentlig stöt. Enormt obehagligt! Fråga mig som åkt på dom själv. :smirk:
Det är ju just detta vi vill, eller hur????? Att hästen skall få en stöt eller två, för att därefter respektera alla trådar som spärrar av hagar, vägar osv, så att vi skall slippa ha taggtråd, höga plank eller murar etc. Eller ännu värre, hästen inspärrad i box dygnet runt.

Motsvarande resonemang för jag, när det gäller: "Det gäller vare sig om man står vid hagen och väntar till hästen lutar sig mot staketet och precis då slår på strömmen". Vari ligger felet? Detta förfarande blir ju exakt detsamma, som vad el-aggregatet normalt gör. Det ligger ju vanligen ingen konstan spänning på eltrådarna, utan strömmen "pulsas" ju ut. Ibland kan en häst råka gå emot tråden utan att få en stöt, eftersom den gjorde det mellan pulserna.

Försök stänga in en häst med bara trådarna utan att ge den en stöt, så får ni se, hur effektivt ett sådant stängsel är.

I IngelasH:s exempel ovan, var hästens päls tydligen av den kalibern, att den isolerade mot elen. För att ändå få den önskade effekten, lade tjejen in en ledare från grimma till hästens hud, så när hästen gick emot tråden med grimman, fick den sin stöt trots pälsen. (Så tror jag det var).
Måste säga, att jag har mycket svårt att bli upprörd häröver.

Du skriver ovan: "ska tala om för hästen att ström ska man akta sig för". Jamen, det är ju PRECIS det vi vill att den skall göra! :confused: Dvs, akta sig för eltrådar för att det kan vara el "som slåss" där!

Hur våldsamt det är, att lära en häst vad elstängsel innebär, kan nog bli en lång tråd. Själv anser jag att "detta våld", som inträffar ett par tre gånger under en hästs liv, är att föredra framför alternativen.

Observera, att jag inte talar om upprepade el-chocker eller "att ge den en läxa" eller att använda det "i bestraffningsform" osv. "elektriska påfösare" hamnar nog i den gruppen och har inget med elstängsel att göra.

En del el-teknik blev det i detta inlägg, men jag hoppas att det blev förståeligt iaf.
Nu återstår att se om vi kan hålla den här tråden saklig och trevlig! :d

LIA
 
Jag tycker i princip att man alltid ska söka orsaken till sina problem, och försöka lösa problemets kärna innan man stärker sina signaler till hästen. Det innebär också att se över sina signaler och fundera på om man varit otydlig t ex.
Jag tycker i princip att man ska välja den enklaste och hållbaraste vägen, en som gör att man kan rida och hantera sin häst utan en massa specialutrustning eller specialmetoder. Typ uppfostra hästen att lyssna på fina signaler. Men vägen dit kan vara krokig, och så länge de metoder man använder på vägen fungerar, inte är direkt plågsamma eller skadliga för hästens psykiska eller fysiska hälsa så varsågoda. T ex har jag aldrig använt kedja, och föredrar om man kan hantera sin häst utan, men anser man sig behöva det så. Att daska till en häst kan behövas för att visa att man menar allvar, men är väl inte vad man bör behöva göra i sin dagliga samvaro. osv.

Vissa hästar är för ömfotade för att kunna ridas utan skor i början, men det kan vara nyttigt för den att gå utan skor ändå - och då får man låta dem vila eller bara rida på mjukt underlag i mellanperioden. Rida med tappsko går väl på motsvarande sätt på mjukt underlag, under försiktighet. Gråskala alltså.

Men jag tycker INTE det är okey att använda mer våldsamma, smärtsamma eller för hästen skrämmande metoder än nöden kräver, eller tvångsmetoder typ att lägga hästen för den delen.

Jag tycker INTE att det är okey att rida / arbeta / träna en häst på ett plågsamt eller nedbrytande sätt - rollkur, barrering, sporra eller spöa hästen våldsamt, använda skarpa bett med hård hand osv. Ändamålen helgar sällan medlen.

Jag tycker INTE att det är okey att arbeta en häst som har ont (om det inte är påtvingat i medicinskt syfte), och jag tycker att det är ens skyldighet att kunna se och upptäcka om den har det.

Jag tycker INTE att det är okey att beröva hästen möjlighet att leva ut sina naturliga behov och instinkter: att tugga grovfoder, att röra sig någorlunda fritt / ströva, att umgås med hästkompisar.
 
Jag tycker det är helt OK att använda linor vid lastning.
Jag tycker det är helt OK att rida utan skor om hästens fötter klarar av det.
Jag tycker INTE det är OK att rida med en tappsko.
Jag tycker INTE det är OK att bruka våld mot hästar.
 
Nu var det inte riktikgt så DEN metoden gick till som den anvädaren som upprörder beskrev.
DEN metoden är helt förkastlig :mad:, men personligen har jag inget emot de metoder som Ingela "grämer" sig över, där har hästen en chans att komma bort från det "onda" direkt efter stöten.

Jag ser inget problem att rida en oskodd häst så länge hästen inte har några problem med det.
En halt häst ska naturligtvis inte ridas.
Lasting med linor vid behov, helt OK.
 
Jag tycker det är helt OK att använda linor vid lastning.

Håller med, jag tycker det är helt okej. Det är inte helt okej att försöka spöa in en häst. men lina in är helt okej, oavsett om det är lina runt magen och genom grimman och in transporten, eller linor runt bakdelen. Sen är det ju önskvärt att slippa detta efter ett tag, men innan man kunnat/hunnit träna, eller om det inte hjälper att träna, så.

Jag tycker det är helt OK att rida utan skor om hästens fötter klarar av det.

Instämmer.

Jag tycker INTE det är OK att rida med en tappsko.

Jag tycker det är okej sålänge det handlar om lättare motionering, eller ridning på mjukt underlag och en häst med bra hovkvalitet. Men då talar jag om max några dagars ridning.

Jag tycker INTE det är OK att använda rent våldsamma metoder till att ex hålla hästar innanför stängel

*skrattar' metoder som involverar hästnosar och el tycker jag inte om. Däremot så får man använda brutalstarkt aggregat, lura på kräken på tråden så de får sig en smäll. Och sätta "teletubbiesantenn" på grimman.
 
Jag tycker det är okej att rida en halt häst på veterinären uttryckliga order. Och det ska vara en JÄVLIGT väl motiverad order. jag tycker också det är okej att hålla igång en ofräsch men inte uttalat halt häst i väntan på kliniktid. Observera skillnaden mellan hålla igång och träna.

På eget bevåg utan råd från kunnig veterinär är det INTE okej..
 
#Jag tycker det är OK att använda linor vid lastning i utbildningssyfte(blir inte hästen bättre tror jag heller inte att hästen tar skada av det). Men då skall INGET våld eller tvång förekomma.
#Jag tycker att det är BRA att rida utan skor om hästen inte far illa av det.
#Jag tycker att det är OK att rida lätt(=skritt en kort stund) med tappsko om det förekommer ngn gång.
#Tycker INTE att det är OK att använda våld(slag framför allt) mot hästen om man inte själv farar för sitt liv(eller kan få större skador).
 
Är det unghästar vi pratar om så är det inte Ok att använda linor vid lastning dom 20-25 första ggr....
Tycker dock det är ganska OK att rida barfota om det exempelvis är en ponny som har tåliga fötter.

Tycker inte det är OK att rida med tappsko

Tycker inte det är Ok att rida in hästar med spö...(en riktigt bra ryttare använder aldrig spö eller sporrar för att få hästen att gå dit man vill)

:bump: :bow: :bump:
 
Håller med alla ovanstående förutom att jag tycker det är okej att rida på ridbanan med en tappsko om hästen inte ömmar.
 
Oj, så jag får lasta min knasiga ungponny med linor först om ett par år? :rofl:

Tänkte åka lite innandess, nämligen och utan linor tar det i värsta fall hela natten.
 
håller med, men det är ju en fördel om man kommer fram till hästen för att kunna känna om den har ont.
Massage är inte alltid skönt(om man har en spänning) och en massör ska alltid försöka hålla sig under smärt gränsen, men när man inte ens får smeka hästen utan att den biter eller sparkar så är det väldigt svårt att komma fram för att massera.
Självklart masserar jag inte så hästen står och lider och hugger för att jag tar i allt vad jag pallar, det kallar jag inte massage.
När jag skriver hugger, då menar jag hugger, inte visar att det ömmar eller gör ont.
Sedan när jag skriver sparkar på allvar, då menar jag inte att den reflexmässigt sparkar för att det ömmar eller att jag kanske tog i för hårt och det gjorde ont, jag menar när hästen sparkar för att verkligen pricka mig och till och med försöker vända baken mot mig och är hotfull och ägaren bara skrattar.
Förstår du nu vad jag menar?
 
Hur sjutton bär du dig åt för att rida in en unghäst utan spö? En unghäst begriper ju inte vad skänkeln betyder? Däremot förstår den att flytta på sig efter spö eftersom detta kan tränas in från marken.
 

Liknande trådar

Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 620
Senast: Ninnurur
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 672
Senast: Blyger
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 780
Senast: Nepenthe
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 706
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp