På jakt efter det bästa stalltäcket!

Sanette

Trådstartare
Jag letar efter ett kanonbra stalltäcke till min häst!

Vad kan ni rekommendera?

Det här är mina krav:

100-220g fyllning

Blankt innertyg

Ska kunna ha det på dygnet runt utan att få skav med 100g regntäcke över i hagen.

Går ute i hagen mellan 7-17

Pris: Mindre viktigt bara det sitter kanonbra och hästen verkligen kan rör sig obehindrat i det.

Mycket tacksam för svar!:bow:

Sv: På jakt efter det bästa stalltäcket!

Horseware Amigo stalltäcke. Enkelt (inga jobbiga svanslappar, bensnören osv), finns i olika tjocklekar, bra passform. Min häst har Amigo dygnet runt i ca 6 månader/år och inte ett hårstrå är krökt på honom.

håller med. funkar jättebra på min :)

Okej! Låter bra!
Har ni någon erfarenhet av weatherbeetas stalltäcke?

har 2st såna, och de ligger också jättebra :)

här är det ena

nytt_tacke.jpg

Senast ändrad av en moderator:

har 2st såna, och de ligger också jättebra :)

här är det ena

nytt_tacke.jpg

Okej!
Ser ju jättefint ut! Vilket tror du hästen har mest rörelsfrihet i i hagen?
Amigo eller weatherbeeta? Och vilket tror du väger minst?

Detta har ju bogveck, det har ju inte det andra. Och detta har bensnören istället för en svansrem (kanske sitter bättre på då om hästen ska ha det som undertäcke ute). Men de är ungefär lika lätta tycker jag

Detta har ju bogveck, det har ju inte det andra. Och detta har bensnören istället för en svansrem (kanske sitter bättre på då om hästen ska ha det som undertäcke ute). Men de är ungefär lika lätta tycker jag

Okej! Får fundera lite! Någon annan som har något förslag?

Jag är allergisk mot bensnören och svanslappar på stalltäcken. :p

TS, Amigo sitter med bara svansrem, (har även ett helt utan) och har det under utetäcken, har aldrig glidit på sned. Svanslappar tycker jag också är en stor nackdel, de lyckas alltid sticka ut från utetäcket och blir blöta.

Horseware Amigo insulator alla gånger, bättre täcke finns nog inte i andra märken. Bogveck tycker jag är nästan helt värdelöst på täcken eftersom de alltid hamnar på fel ställen än vid bogen så hästen får ingen användning av dem ändå.

Min häst har haft en wheterbeata men fick skav på bogarna (ordentligt) och att det satt konstigt på honom, har nu Amigo och där finns inte en tillstymmelse till skav och sitter perfekt även under andra täcken

john whitaker har också innetäcken som verkar ha väldigt bra passform, de är formsydda. Dock har jag bara sett tjockare täcken, från 300 gr.

Jag har Weatherbeeta och är väldigt nöjd med det, och min häst har inte minsta tillstymmelse till skav. Jag har dels ett Jasper weave utan bogveck, och ett Belmont standard med bogveck. Jag brukar inte köpa täcken med bogveck eftersom jag tycker att välsittande täcken inte ska behöva det, men nu köpte jag det här på rea och jag tycker att bogvecket funkar bra, det är i alla fall inte bylsigt eller negativt för passformen. Han har haft täckena dygnet runt ungefär en månad var.

HW Amigo helt klart!! Det finns i 150g och 300g. Jag har den till alla mina hästar och de är super, skulle aldrig köpa något annat!!

Jag gillar Amigo jättemycket. Framförallt så väger det typ ingenting och fastnar inte ett dugg i pälsen + ligger jättebra still mitt över.

Skulle dock inte ha det på ute på min häst eftersom han passar bättre i täcken som Rhino wug då han är ganska smal i bogen.

Jag har flera HW Amigo Insulator till min häst men även ett weatherbeeta.
Jag älskar mina Amigo!

De är så lätta och ligger jättebra på henne utan att orsaka några skav.

Ansluter mig till alla de andra och säger HW Amigo som stalltäcke, det är överlägset i passform och pris.

Det trillade just ner ett Amigo stalltäcke i brevlådan, så nu kanske även jag blir omvänd.

Lånar tråden...

Jag funderar på att köpa ett stalltäcke till min blivande häst. Det är en ädel dam som just nu har björnpäls men kommer att helklippas innan hon flyttar hit. Det är en häst som är väldigt varm i sig själv och har till det känslig hud och får lätt värmeknutor, men eftersom hon blir helklippt känns det som att hon behöver ett täcke då hon står stilla i boxen..?

Vad jag söker är alltså ett välsittande täcke som hon även kan ha under utetäcket. Andasfunktionen är oerhört viktig pga hennes känslighet. Jag gillar HW men funderar på om Amigo inte blir för bylsigt på en ädel häst? Hon har ett Rambo heavy ute nu och det drunknar hon nästan även om det sitter bra och inte irriterar henne.

Edit: Såg att Linertäckena finns ner till 100g fyllning. Går de att ha som stalltäcke eller sitter de för dåligt? Hur stor skillnad är det i värme på 100g och 150g?

Senast ändrad:

Blev ett amigo insulater medium! Satt kanonbra under utetäcket! Tack för alla svar!

Liknande trådar

B
Utrustning Hej! Hoppas jag lagt tråden rätt, kunde inte hitta något bättre då man är lite ny här (a) Nu är det så att jag ska köpa min första...
Svar
8
· Visningar
1 419
Senast: tiffy
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på... 2 3
Svar
56
· Visningar
8 670
Senast: mumin
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur... 2
Svar
33
· Visningar
4 821
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Årets skattebesked
  • Masked singer 2025

Hund, Katt, Andra Djur