På rätt väg - hetsig häst blir lugnare?

F

Fitness

Min häst är för det mest väldigt hetsig till temperamentet. De senaste dressyrpassen har mest bestått av att han har sprungit i 190 med spänd nacke, okänslig mun och skyfflande, flaxande ben utan takt och jag har suttit och på fel sätt försökt få honom att sakta ner genom att krampaktigt dra honom i munnen vilket resulterat i att han hetsat upp sig ännu mer.

Han kan bli väldigt upphetsad och hysterisk ibland för minsta lilla och är väldigt hetsig att rida.

Igår när jag red - jag vet inte vad jag gjorde - men plötsligt efter ett av våra vanliga bråk, så var han som förändrad. Han var lugn och harmonisk, fjäderlätt i munnen och mjuk och fin i sidorna och nacken. När jag kom fram i trav gjorde han en mjuk övergång och travade lungt med bra takt utan att skyffla iväg som vanligt.
Likaså i galoppen - jag fick till och med driva på för han nästan galopperade på stället.

För första gången på länge kunde jag verkligen rida, utan att han drog iväg som en galning som svar på mina drivningar. Det kändes underbart.


Självklart förstår jag att han gick mycket bättre när han var så här mjuk och harmonisk men frågan är om han jobbade eller bara lullade runt? Hur vet man det?
 
Sv: På rätt väg - hetsig häst blir lugnare?

Alltså, jag skulle ärligt talat till en början inte bekymrat mig om det.
För att överhuvudtaget kunna jobba på ett vettigt sätt behöver man ha viss mental avspändhet och kontakt, hästen måste lyssna och kan inte flänga iväg i övertempo. Då börjar man i minusläge och har väldigt liten chans att få något vettigt gjort förrän den coolat ner och lyssnar.

När hästen väl coolat ner och lyssnar så får man börja jobba lite successivt därifrån för att förbättra form, rakriktning, lydnad, avspändhet osv. Börja jobba bakbenen och ryggen och få hästen mellan hjälperna - så den inte ignorerar/står emot antingen det ena eller det andra. Så oavsett om formen ni har NU är bra eller inte, och oavsett om hästen "jobbar bra" eller inte så har ni ett mycket bättre utgångsläge.

Har själv en kuse som inte vetat om något annat än övertempo, t o m kunnat trava på stället i övertempo när man försökt stanna eller sakta av till skritt! :p Fokuset har bara varit att få honom lyssna på förhållningarna. Nu när han sakta men säkert börjat göra det kan man börja öva på annat!
 
Senast ändrad:
Sv: På rätt väg - hetsig häst blir lugnare?

Min häst har precis blivigt likadan....från att vara helt galen och bara spänna sig och springa så snabbt som möjligt till på en natt lugnat sig totalt:confused: nu har hon hållt sig lugn i 1 månad. Saknar nästan min galna häst ibland. Men nu har vi äntligen kunnat börja träna på riktigt. Jag skulle bara se det positivt om jag ver du.
Lulla runt måste trots allt vara bättre än att vara spänd och stressad.
 
Sv: På rätt väg - hetsig häst blir lugnare?

Lulla runt måste trots allt vara bättre än att vara spänd och stressad.

Amen to that! :bow:

Spänningar är inte roten till allt ont - men till mycket! Att brassa omkring i övertempo sliter mycket.
Att lulla runt avspänt i lugnt tempo är kanske inte det optimala hållbarhetsmässigt om man inte har andra bitar också - men garanterat ett av de mer skonsamma ridsätten! :p
 
Sv: På rätt väg - hetsig häst blir lugnare?

Kan det inte vara så att hästen nu blivit så pass stark att den orkar bära upp sig i ett lugnare tempo?

Min häst "skenade" runt i paddocken i tre års tid (nästan) innan han lugnade ner sig och det var pga. hans ökade förmåga för samling (främst i galoppen). Han sprang alltså iväg från det jobbiga, så kan han göra idag också särskilt i slutet på riktigt jobbiga pass, då försöker han att smita undan genom att öka tempot för att få mig ur balans så att jag inte kan sätta honom i arbete.
 
Sv: På rätt väg - hetsig häst blir lugnare?

Så kan det mkt väl vara, men det verkar inte som om han arbetar så mkt när han går lugnare. Vet inte varför det känns så.,
 
Sv: På rätt väg - hetsig häst blir lugnare?

jag föredrar tror jag en lugnare ostressad harmonisk häst än en stressad springig figur som bara hetsar iväg.

hästen måste bli lösgjord mentalt innan den kan bli de fysiskt så de är ju en bra början iallafall även ifall den inte arbetade på bästa sätt.
sen därifrån när hästen är stadigt lugn och harmonisk då kan man börja kräva lite mera av dom efterhand.
 
Sv: På rätt väg - hetsig häst blir lugnare?

Har upplevt samma sak med en av mina hästar. Fast hon var inte hysterisk utan hade bara bråttom i största allmänhet och blev lätt stressad om man krävde något av henne.
Och - precis som andra skriver här - så kom förändringen helt plötsligt från en dag till nästa. Jag trodde först hästen hade blivit sjuk eftersom hon gick så behagligt lugnt och avslappnat! Men förändringen har hållit i sig, och efter att ha "lullat runt" i lugnt tempo ett tag nu, så känner jag att nu kan jag börja jobba henne på ett helt annat sätt. Och jag glädjs åt varje litet framsteg vi gör!
 
Sv: På rätt väg - hetsig häst blir lugnare?

Hur har du börjat jobba henne nu så att hon ska jobba mer?
 
Sv: På rätt väg - hetsig häst blir lugnare?

Jag har kunnat börja rida henne mer samlat och med mer aktivitet i "bakkärran" utan att hon flyter iväg. Nu känner jag att hon orkar gå kvar i hyfsad form i det tempo som jag bestämmer, och då vågar jag sätta lite mer kraft i mina hjälper. Tidigare så tolkade hon skänkel- och sitshjälper som = full fart framåt, vilket resulterade i att jag bara satt och bromsade - och hästen blev stressad o spände sig.

Tränar mest övergångar och tempoväxlingar och lite enkla skolor. Skolorna tycker jag är ett mycket bra sätt att få hästen att lugna ner sig och jobba mer.

Ska tillägga att jag inte är någon duktig dressyrryttare utan bara en vanlig hobbyryttare - och därför känns det extra kul att ha kommit en bit på väg!

Hur går det för dig - är hästen fortfarande lugn och harmonisk?
 
Sv: På rätt väg - hetsig häst blir lugnare?

Jag känner precis som du! Han är fortfarande lika lugn och harmonisk - underbart! Nu kan jag rida tempoväxlingar utan att tappa honom och utan att han springer iväg. De är jätte roligt när de går framåt!
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 751
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 698
Senast: Lisa2014
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 194
Senast: KSF
·
Western Min ponny blir otroligt het och stressad när jag börjar arbeta med henne, ibland går det fint när hon sänker nacken. Men när hon tycker...
Svar
6
· Visningar
2 931
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp