På tal om IKEA-produkter och hur de kan modifieras

Bukefalos 30 år!

bettysmatte

Trådstartare
Ska se hur jag kan förklara detta. Ni som har sett upphängningen vet ju vad jag menar, men ska försöka förklara så gott det går. Jag har en gammal IKEA-vägglampa som jag skulle vilja hänga upp. Det är en sådan där man först skruvar fast en liten "metallremsa" på väggen. Metallremsan har sedan hål vid sidorna och i dessa skruvar man fast lampan. MEN nu har jag plockat ner den här lampan för några år sedan och självklart har jag ingen aning om var själva metallremsan befinner sig. Kanske man kan få en ny metallremsa från IKEA för liknande lampor (samma upphäng) finns fortfarande. Annars får man väl borra sig igenom metallen...

Här är en liknande lampa som hängs på samma sätt (man ser skruvarna - som fäster i metallremsan undertill - på sidan av lampan):
https://www.ikea.com/se/sv/p/arstid-vaegglampa-foernicklad-vit-60163876/

Jag tänker att det borde gå att ersätta med en bit hålband som man böjer till rätt form. Finns lite olika sorters hålband men här är en variant:
IMG_3657.webp

Alternativt att såga till en liten träkloss som ryms innanför lampans fot, skruva fast klossen i väggen och fäst sedan lampan i klossen

Jag tänker att det borde gå att ersätta med en bit hålband som man böjer till rätt form. Finns lite olika sorters hålband men här är en variant:
Visa bifogad fil 188261

Alternativt att såga till en liten träkloss som ryms innanför lampans fot, skruva fast klossen i väggen och fäst sedan lampan i klossen
Lösningen med träkloss var använd på en sådan sorts lampa i huset jag hyr när jag flyttade hit.

Ikea har reservdelar till de flesta smågrejer, om man har nära till ett varuhus går åtminstone de detaljer jag behövt att hämta gratis.
Och det gör jag ju, så förmodligen försöker jag komma ihåg att ta med mig lampan någon dag så kan jag kanske få både plattan och skruvar :) .

Dom skickar gratis oxå 😁
Jag köpte ett beggat Hemnes sminkbord och det fattades ett par skruvar å nå brickor. Bara in på hemsidan och skriva in vad som saknades (googlade manualen) så dök de ner i postlådan :)

Dom skickar gratis oxå 😁
Jag köpte ett beggat Hemnes sminkbord och det fattades ett par skruvar å nå brickor. Bara in på hemsidan och skriva in vad som saknades (googlade manualen) så dök de ner i postlådan :)
Jag bor bara 1,5 mil ifrån ett varuhus så skicka behövs nog inte... ;) JTyvärr verkar det inte som om delarna till vägglampan har några namn (siffror). Så för min del är det nog enklast att bara knata in med lampan :) .

Jag bor bara 1,5 mil ifrån ett varuhus så skicka behövs nog inte... ;) JTyvärr verkar det inte som om delarna till vägglampan har några namn (siffror). Så för min del är det nog enklast att bara knata in med lampan :) .
Fusk att ha så nära xD
Har väl iofs 'bara' 9mil till närmaste. Men det är tillräckligt för att det ska klicka med väder å moderns få lediga dagar (alltså typ pissväder när man likas inte vill göra nått hemmavid) för att det ska bli av 🙈

Fusk att ha så nära xD
Har väl iofs 'bara' 9mil till närmaste. Men det är tillräckligt för att det ska klicka med väder å moderns få lediga dagar (alltså typ pissväder när man likas inte vill göra nått hemmavid) för att det ska bli av 🙈
Jag är verkligen nästan aldrig där. Kanske ett par ggr om året. Inte min favoritaffär direkt... 🤪

Försöker alltid köpa på Ikea gallerian då är det bara en fem minuters busstur och sedan 15 minuter med tunnelbana. Har inte varit ute i Kungens Kurva på evigheter. Det enda stora jag köpte var byrån och den fick jag hem och uppburen. Kom på för sent att jag borde beställt en Ivar hörnpåle på samma gång.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka