Bukefalos 28 år!

På tal om könsroller...

tott

Trådstartare
Det har ju varit mycket diskussioner här om män ska öppna dörrar för kvinnor, dra ut stolen osv osv

En sak som slog mig idag; Ponera att du (man eller kvinna) ska delta i ett möte och har satt dig vid mötesbordet då en manlig mötesdeltagare kommer in och hälsar på alla genom att skaka hand.
Hur gör du om du är kvinna? Sitter du kvar och skakar hand sittande?
Hur gör du om du är man? Sitter du kvar och skakar hand sittande?
...och om den nya mötesdeltagaren är en kvinna - hur gör du då?

Varför gör du som du gör?
 
Sv: På tal om könsroller...

skakar hand gör man stående - oavsett om man är kvinna eller man.

Bara om man har fysiska hinder att resa sig sitter man kvar.
 
Sv: På tal om könsroller...

Givetvis ställer jag mig upp för att hälsa. Oavsett kön på den jag hälsar på. Något annat är för mig otänkbart.
 
Sv: På tal om könsroller...

Däremot kan jag reta mig väldigt på situationer där en man skakar hand med andra män men inte med kvinnor.

Under en period for jag runt på föreningsmöten tillsammans med en god vän. Vi talade bägge - om olika ämnen. Vet inte hur många gånger vi kom in i en möteslokal och han blev välkomnad som gäst, med handslag. Mig tog de inte i hand och bevärdigade inte med en blick. Jag misstogs för "bihang".
 
Sv: På tal om könsroller...

Det har ju varit mycket diskussioner här om män ska öppna dörrar för kvinnor, dra ut stolen osv osv

En sak som slog mig idag; Ponera att du (man eller kvinna) ska delta i ett möte och har satt dig vid mötesbordet då en manlig mötesdeltagare kommer in och hälsar på alla genom att skaka hand.
Hur gör du om du är kvinna? Sitter du kvar och skakar hand sittande?
Hur gör du om du är man? Sitter du kvar och skakar hand sittande?
...och om den nya mötesdeltagaren är en kvinna - hur gör du då?

Varför gör du som du gör?

På vilket sätt har detta med kön att göra?

Undrar uppriktigt förbryllad Cilla
 
Sv: På tal om könsroller...

kl

Att det skulle vara otrevligt att sitta kvar när man tar i hand förstår jag inte :S. Tycker det känns ännu märkligare om jag skulle skjuta ut stolen och kånka mig upp bara för handslaget å sen sätta mig ner. Om jag sitter när personen kommer fram så sitter jag nog oftast kvar. Hälsar lika på både män och kvinnor
 
Sv: På tal om könsroller...

Jag tror att det enligt gammal etikett heter att män reser sig för att hälsa när någon gör entré, medan kvinnor sitter kvar och blir hälsade på. Kvinnor förväntas alltså vara passiva.

För övrigt reser jag mig också när jag hälsar på någon.
 
Sv: På tal om könsroller...

Lite i linje med att en sann gentleman aldrig sitter då en kvinna står. Det är väl rätt ute numera, men tex min morfar skulle aldrig ha drömt om att sätta sig ner om någon kvinna i rummet (förutom serveringspersonal) stod upp.

Jag tycker att det ser slappt och nonchigt ut att sitta ner när man hälsar, oavsett kön och ålder. (Funktionshindrade och sjuka är givetvis ursäktade utan vidare kommentarer.)

Om jag inte kan resa mig när jag ska hälsa, tex för att ett barn sover i mitt knä, så ursäktar jag mig alltid lite.
 
Sv: På tal om könsroller...

Ponera att du (man eller kvinna) ska delta i ett möte och har satt dig vid mötesbordet då en manlig mötesdeltagare kommer in och hälsar på alla genom att skaka hand.
Om någon är så sen till mötet och inte kommer förrän alla satt sig och sen går runt och hälsar, så sitter jag och skakar hand. Detta oavsett kön.

Det normala är för mig annars att man hälsar stående tills alla kommit.
 
Sv: På tal om könsroller...

På vilket sätt har detta med kön att göra?

Undrar uppriktigt förbryllad Cilla

Håller med dig - jag hade inte i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig situationen att göra skillnad?

Jag kan liksom inte ens förstå hur man kommer på att ställa sig frågan. På riktigt!
 
Sv: På tal om könsroller...

Om den som är sen stör mötet genom att gå runt och hälsa i hand blir jag irriterad. Oavsett vilket kön jag har:p
 
Sv: På tal om könsroller...

På vilket sätt har detta med kön att göra?

Undrar uppriktigt förbryllad Cilla

For att det finns dom som absolut gor skillnad i hur de halsar beroende pa konet pa personen de halsar pa?

Ex. som namnt, passiv kvinna - sitter ner, blir halsad Pa. Alt. som namnts: identifierad som bihang - inte halsad pa alls, eller i forbi farten.

Eller, turordning, tva kommer in, man och kvinna - folk halsar pa mannen forst, kvinnan sen. Kommer val troligen fran "Herr Svensson - med fru", gissar jag. (Finns mer palasta och upplysta manniskor an mig som sakert kan forklara det battre).

----
Personligen tycker jag man ar ganska ohyfsad om man ar forsenad till ett mote och stor genom att knalla omkring och ta i hand. Man tassar in, ber sa hemskt mycket om ursakt - och vantar med att presentera sig till pausen/efterat.
 
Senast ändrad:
Sv: På tal om könsroller...

Håller med dig - jag hade inte i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig situationen att göra skillnad?

Jag kan liksom inte ens förstå hur man kommer på att ställa sig frågan. På riktigt!

De klassiska etikettreglerna säger tyvärr (vilket redan har skrivits i tråden) att kvinnor ska sitta kvar och män ställa sig upp, så varför skulle det vara konstigt att ställa frågan?

Kl

Ställer mig alltid upp.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 441
Senast: astronaut
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 450
Senast: Hermelin
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 298
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp