Bukefalos 28 år!

På tal om könsroller...

Sv: På tal om könsroller...

Ligger i ryggmärgen å upplärd på 70 talet-res dig upp å ta i hand :D

Ja men DET gör väl jag med. Jag menar att jag inte läst regeln om att kvinnor inte behöver göra det. Och jag har aldrig reflekterat över det irl heller trots att jag deltagit på tusentals liknande möten.
 
Sv: På tal om könsroller...

Skit i etiketten!

Vettig etikett säger att man ska använda sig av de traditioner, seder och bruk som finns i den miljö där man vistas.

Det är snarast förvånande om TS hamnar i miljöer där män reser sig för kvinnor men inte omvänt, med tanke på hur oerhört omodernt detta är nuförtiden. (Det praktiseras tex inte på Nobelfesten.) Det hela låter som något som man har plockat upp, i inbillningen att man är artig och följer etiketten. Som jag ser det gör man bara bort sig.

Besläktat tex med att folk har fått för sig att det är en gammal god svensk tradition att brudens far leder fram henne till altaret vid bröllopet, trots att det är något man har lärt sig från filmer.
 
Sv: På tal om könsroller...

Kvinnor reser sig för äldre kvinnor men kan sitta kvar för yngre. (Men jag antar att alla reser sig numera).
 
Sv: På tal om könsroller...

Jag brukar inte resa mig upp :nailbiting:

Kanske nån gång, men annars sitter jag kvar. För om man sitter vid ett bord och nån sträcker fram handen skakar jag bara. Ska jag då skiva ut stolen och ställa mig upp innan jag tar hens hand annars? Folk jag hälsar på brukar inte heller ställa sig upp om dom sitter vid ett skrivbord eller så...

När jag var på en fest och inte kände någon typ, gick jag ett varv och tog i hand med alla. Dom som satt i soffan satt kvar osv. Inget jag tänkte på att det skulle vara "fel" eller oartigt.

Vad efter jag känner mig att jag inte kände till den här etikettregeln :o
 
Sv: På tal om könsroller...

Jag ser det inte som tänkbart att sittande hälsa i hand oavsett kön.
Gör någon det alls? Ever?
 
Sv: På tal om könsroller...

Jag ser det inte som tänkbart att sittande hälsa i hand oavsett kön.
Gör någon det alls? Ever?
I de kretsarna jag befinner mig i gör majoriteten det. Tex, man kommer till en fest och det är människor överallt. Att de som kommer nya till festen går runt och hälsar på alla är så det är och där står man kvar eller sitter kvar där man satt när de nya gästerna kom.

För mig känns det enormt konstigt att ifall någon kommer som ny till en fest att jag ska resa mig ur soffan för att hälsa ståendes.

Däremot ifall jag är på anställningsintervju eller det är lite mer formella sammanhang så står jag upp och hälsar.
 
Sv: På tal om könsroller...

På vilket sätt har detta med kön att göra?

Precis som Koltrast skriver så är det enligt gammal etikett så att män reser sig för att hälsa, medan kvinnor sitter kvar och blir hälsade på.

Ser samma tendenser fortfarande ibland.
 
Sv: På tal om könsroller...

Jag är kvinna och reser mig upp och tar i hand oavsett om en man eller kvinna kommer in. Jag gör så av vana, för att jag lärt mig att det är artigt och hövligt att göra så.
 
Sv: På tal om könsroller...

Eftersom du nu citerade mig...

Frågan handlar om möten, i miljön mötesbord, mötesdeltagare. Inte om fest. Alltså inte i en etiketts-inramad situation.
 
Sv: På tal om könsroller...

Det har ju varit mycket diskussioner här om män ska öppna dörrar för kvinnor, dra ut stolen osv osv

En sak som slog mig idag; Ponera att du (man eller kvinna) ska delta i ett möte och har satt dig vid mötesbordet då en manlig mötesdeltagare kommer in och hälsar på alla genom att skaka hand.
Hur gör du om du är kvinna? Sitter du kvar och skakar hand sittande?
Hur gör du om du är man? Sitter du kvar och skakar hand sittande?
...och om den nya mötesdeltagaren är en kvinna - hur gör du då?

Varför gör du som du gör?
Om en kvinna kommer in så sitter jag kvar och hälsar. Det för att hon ska känna att hon är överlägsen mig. Själv vet jag vad jag står :p
 
Sv: På tal om könsroller...

Eftersom du nu citerade mig...

Frågan handlar om möten, i miljön mötesbord, mötesdeltagare. Inte om fest. Alltså inte i en etiketts-inramad situation.

Tycker frågan funkar i festsituationer också.
 
Sv: På tal om könsroller...

Tycker frågan funkar i festsituationer också.

Det beror ju alldeles på hur formell relationen är tycker ju jag. Jag är inte så belevad att jag alltid hälsar i hand med folk så där, i den avslappnade situationen en fest är så brukar man inte vara så etikettsbunden.

(Jag har även lite bakterienojja med att ta folk i hand mer än nödvändigt.)
 
Sv: På tal om könsroller...

Eftersom du nu citerade mig...

Frågan handlar om möten, i miljön mötesbord, mötesdeltagare. Inte om fest. Alltså inte i en etiketts-inramad situation.
Med tanke på att du skrev "gör någon så alls? Ever?" så svarade jag på det.

Ja, det finns tillfällen när man inte följer etiketten.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 360
Senast: Whoever
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 017
Senast: Crossline
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 395
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 065
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp