på tal om kostnader för dagmatte

imported_gerbera

Trådstartare
Under rubriken billig dagmatte skriver personen:
"En dags passning (inklusive promenader): 450:-"

eh, så promenader ingår alltså. vilken lyx!
Är det bara jag som tycker det verkar hutlöst, då är väl dagis billigare?

Sv: på tal om kostnader för dagmatte

450 kr/dag= 9000 kr/mån (för 5dagarsvecka).

Jag ska bli dagmatte. En extra hund så har jag hela min försörjning klar!

Jag hade en som ville ha 90kr timmen svart för hundpassning.

Man kan ju se på det ur två perspektiv, vill man stödja en vit hundpassnings marknad så är dagis i princip det enda möjliga om man inte är miljonär. Jag skulle gå back på att arbeta och betala en hundpassare en riktig vit lön bara för att se efter en hund, eller så kan man stödja svartarbete och att folk tjänar lite extra vid sidan av bidrag ochsådant, då brukar priserna ligga på mellan 90-130 kr/dag.
Jag erkänner att jag då och då använt mig av det sistnämda alternativet och betalat tex en skolledig tonåring och en som studerade på distans för att se efter hunden. Det var ändå sådana relativt små summor att jag inte får dåligt samvete. Det vore skillnad om nån som tex var sjukskriven såg efter 5-6 hundar och drog in flera tusen i månaden på det. Det hade jag faktiskt inte velat stödja.
Det är mycket möjligt att jag i framtiden kommer använda mig av vit hunddagis om jag skulle behöva regelbunden hundpassning - då går kostnaden i princip jämt ut och det skulle kännas bättre att stödja företag och dessutom är det tryggare.

nittio kronor i timmen?! Hjälp! Vad svarade du då?
då ska man vara fruktansvärt professionell och ha en herrgård till hundarna. Alltså ett välordnat hundinternat. Detta var bara "jag har nära till skogen" vilket många kan erbjuda.

Jag anser inte att en hundralapp om dagen är omoraliskt eftersom jag inte anser att dagmatte är eller bör vara ett yrke. Utan försöker ursäkta moralen genom att tänka "väntjänst". Det fungerar inte så att man försörjer sig på att passa en eller flera hundar i min värld, och gör man det är man ju inne på hunddagisbuisness vilket är något helt annat. Sen har jag också funderat på hur många dagmattar som tar sig vatten över huvudet då de kan passa max 5hundar om de är snälla, eller vad det brukar stå. Är det alltid så lämpligt, eller vill de bara tjäna pengar?

Oj! Min förra dagmatte tog 500 kr i månaden, då var min hund hos henne 8 h, 3½dag/vecka.

Jag tycker den sortens summor signalerar att ägaren är villig att betala för att hunden och att dagmatten inte bara tar hand om hunden för pengarnas skull. Självklart är det ingen garanti, men att ta 450kr om dagen gör inte att jag ser det som mer seriöst utan bara girigt.

Det är väl inte särskilt dyrt?

450 kr per dag i avgift ger en vinst på ca 200 kr efter att egenavgifter/skatt är betald.

Det blir 1000 kr i veckan, eller 4000 på en 4 veckorsperiod.

Har man en sådanhär verksamhet hemma så skulle jag inte ta emot mer än 3 hundar. Det ger isåfall en inkomst på cirkus 12,000 i månaden. Rätt rimligt.

nu pratar du om det som en seriös verksamhet, vilket jag så att säga inte skulle se det som. Letar man efter ett företag som ska ta hand om ens hund så vänder man sig nog inte till blocket utan tittar på hunddagis.

Om det är "dyrt" eller "rimligt" beror ju mycket på vad folk är villiga att betala också. Om det finns någon efterfrågan eller ej.

Det vore väl inte så konstigt om det vore en vit verksamhet med tanke på priset? Varför tvivlar du?

Däremot om någon annonserade för 150-250 kr per dag så skulle jag dra åt mig öronen. Det är för lite för att man ska kunna gå runt på det såvida man inte tar in väldigt massa hundar men då blir det ju mer likt ett hunddagis och det var väl inte det man var ute efter om man svarade på en annons om dagmatte.

Sedan är det ju upp till var och en om man vill stödja svart verksamhet istället men tillbaka till grundfrågan så är det inte dyrt med 450 kr per dag.

Många passar ju hundar för att de är sjukskrivna, studerande eller jobbar hemifrån och alltså inte behöver gå runt.

Nu har jag iaf mailat annonsen i fråga för att en gång för alla få reda på om personen har f-skattsedel och så.

delvis KL

Jag är lite fundersam. Det är rätt noga att det ska vara vitt när det gäller stallhyror, hovslagare och dyl, men när det gäller hundarna går det bra att betala svart? Varför är det mer okej att betala en dagmatte svart än exempelvis hovslagaren? Visst, det är inga stora pengar, men många bäckar små. Har man skaffat sig en häst får man räkna med att det kostar, om man har hund ska man komma undan så billigt som möjligt?
Vad gäller med försäkringen om hunden skulle skada sig hos dagmatten?

Hunddagis är väl (förhoppningsvis) vitt, men utan att det skulle kosta några 9000:- i månaden för hundägaren. Det här är ju ett orimligt pris oavsett.

Försäkringen borde väl gälla ändå, eller gör den automatiskt inte det så fort hunden inte är med ägaren?

Hunddagis är väl (förhoppningsvis) vitt, men utan att det skulle kosta några 9000:- i månaden för hundägaren. Det här är ju ett orimligt pris oavsett.

Försäkringen borde väl gälla ändå, eller gör den automatiskt inte det så fort hunden inte är med ägaren?
Ja, det är min poäng, att hunddagis är oftast ett vitt alternativ med en rimlig prislapp. Jag tror ju inte att det finns så många som är beredda att betala en person full laglig lön för att se efter 1 hund.

Personen som bad om 90kr /tim svart tror jag knappast fick så många napp. Skulle jag ha behöva ha en regelbunden hundvakt under längre tid så skulle jag nog satsa på ett vitt hunddagis, det är tryggare eftersom de inte kan stänga pga ,plötsligt tröttna eller liknade. Men jag kan faktiskt inte förmå mig att ha dåligt samvete för att betala en tonåring ett par hundlappar svart för att hon ser efter min hund på sommarlovet eller en student som drygar ut kassan genom att vara hundvakt några nätter.

Däremot hade jag inte velat stödja någon svart om sker i lite större skala tex 3-4 hundar eller under längre tid, speciellt om det är kombination med bidragsfusk och liknande. För jag tycker faktiskt att det är fusk att dra flera tusen i månaden på att rasta hundar om man nu är för sjuk för att arbeta...

Senast ändrad:

Många passar ju hundar för att de är sjukskrivna, studerande eller jobbar hemifrån och alltså inte behöver gå runt.

Nu har jag iaf mailat annonsen i fråga för att en gång för alla få reda på om personen har f-skattsedel och så.

Är man sjukskriven eller studerande med bidrag och kör hundvaktverksamhet svart blir det nog inte roligt om man blir ertappad och sedemera får betala tillbaka bidrag. Det är klart man inte behöver gå runt om någon annan redan betalar. :)

Min poäng är ungefär såhär:
Låt säga att CSN betalar mitt leverne med studielån. Det är min huvudsakliga inkomst och jag lever finfint. Eftersom jag har ett hundintresse passar jag en hund ibland och får en liten symbolisk summa. Ungefär som om jag var barnvakt till grannens ungar, inte skaffar jag f-skattsedel för den sakens skull.

Men jag förstår även hur du menar, om någon drar in ansenliga summor på sitt hundvaktande så ska de givetvis skatta för det. Mina gränsdragningar liknar nog escodobe lite vad gäller vad som är okej.

Bl*cketannonsen som föranledde den här tråden hade rubriken "billig dagmatte". För mig är dagmatte lite som tillfällig barnvakt. Hade annonsen sagt något om seriös hundverksamhet hade det varit en annan femma. Då hade det plötsligt gått att jämföra med hovslagare, om personen hade det som yrke så att säga.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 624
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 133
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 999
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 533
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka