pab vs. filt?!

Jossantt

Trådstartare
Vilket är "bäst"?
är ny på western, ska ta första lektionene i morgon=P
kikar efter sadlar, och då dök det upp en fråga!

vad är skillnaden mellan pad och filt? alltså positiva/negativa sidor?
lättast att tvätta? bäst för hästen?
hjälp! :D

Sv: pab vs. filt?!

Filten är tunnare än en pad. Jag använder bara filt när jag tävlar och då med en pad under, endast filt blir ofta för tunt mellan sadel och rygg.

Kom ihåg, hellre för tjockt än för tunt under sadeln.

Jag gillar inget av dem - filtarna är för tunna och paddarna tycker jag ofta trycker på manken (om man inte hittar de som är utskurna där förstås). Själv använder jag gamla hederliga ullfiltar som viker och lägger under. Då kan jag dessutom anpassa vikningen efter hästen och göra den tex. tjockare fram vid behov. Funkar kanon! :) Ger dessutom många fler valmöjligheter färgmässigt och är dessutom betydligt lättare att tvätta än en pad. :rofl:

Vilket är "bäst"?
är ny på western, ska ta första lektionene i morgon=P
kikar efter sadlar, och då dök det upp en fråga!

vad är skillnaden mellan pad och filt? alltså positiva/negativa sidor?
lättast att tvätta? bäst för hästen?
hjälp! :D
Du ska ha både filt o pad! Inte antingen eller. Du lägger filten närmast hästen, paden ovanpå o sen sadeln. Westernsadeln saknar stoppning som en engelsk sadel så du måste fixa till så att det inte skaver o trycker, med filt o pad

Va! Filten närmast hästen och paden ovanpå?? Har jag missförstått något? Brukar nog göra tvärt om förstås.

Närå, det är Bill som är lite 'old fashion' och inte har upptäckt pad-underläggen. ;)
Själv rider jag aldrig utan ett padunderlägg närmast hästen.
Såvida jag inte har en riktigt tjock, härlig pad såklart:love:

Närå, det är Bill som är lite 'old fashion' och inte har upptäckt pad-underläggen. ;)
Själv rider jag aldrig utan ett padunderlägg närmast hästen.
Såvida jag inte har en riktigt tjock, härlig pad såklart:love:
Bill old-fashion ??? Nooooo Nooooo!
Det du kallar "padunderlägg" det ska ju vara en filt! :devil:

om jag använder ullpad så har jag en filt under padden-för att skydda paden. det är ju mycket lättare att tvätta en filt än en tjock pad!
om jag däremot använder en pad i nåt lite nyare funktionsmaterial tex. neoprene o dyl så har jag inte filt under då det bara är att torka av undersidan på dessa paddar. Däremot kan jag lägga en filt över en sådan pad för att ändra utseendet utan att behöva köpa en till pad :)

finns även sk. padsavers eller padprotectors som man kan lägga under paden. dessa fyller samma funktion som filten under ullpaden-dvs skyddar paden.

Använder alltid filt under paden. Har köpt både en padprotector i ull och en i något quiltat bomullstjosan. men måste säja att jag tycker filtarna är bättre. :smirk: Är väl också lite 'old fashion'

ja men dessa andra riktiga filtar kan man väl ha på paden när man vill ha en annan färg eller nåt eller en showfilt när man tävlar. Dom e nog inte sköna för hästen o ha mot kroppen .lite stela o stickiga somliga..

så, både och alltså=)
men padden jag har är typ väldigt tjock (vi pratar ca8-9 cm). behöver jag filt under den?

låter som padundelägg är bättre... =) eller?:confused:
en annan pad jag har, har ludd under (fårskinn), behövs filt där eller räcker det?

Vart hittar man så tjocka paddar?? :angel:

MVH Malin

måste säga att 8-9cm låter väldigt tjockt! undrar som Bimini vart du hittat denna? *nyfiken*
för min del är det dock hur tjock den är i ihoppressat tillstånd som är det viktiga, hur tjock är den ihoppressad? och vad är den i för material? :)

måste säga att 8-9cm låter väldigt tjockt! undrar som Bimini vart du hittat denna? *nyfiken*
för min del är det dock hur tjock den är i ihoppressat tillstånd som är det viktiga, hur tjock är den ihoppressad? och vad är den i för material? :)

Precis! :idea:

Med ett nyare"funktionsmaterial" typ Neopren är det ännu större anledning att ha något under!!!

ärligt talat: jag vet inte! :rofl:
köpte som sagt sadeln begagnad (av en stallkompis men hon köpte den som jag (tror att jag är typ ... 5 ägaren? )
padden medföljde, (verkar väldigt gammal dock, otroligt sliten)... Tror att det är ull (känns som det) men är stelare än ull....?!
om det hjälper så är den vit/blå :rofl:

Äh, vad dillar du om nudå!?!?!:crazy:
Dillar ??? Om man har naturmaterial så hanterar detta fukt på ett helt annat sätt än ett syntetmaterial, som inte hanterar fukt på ett bra sätt alls. Fukt o gummi på en hästrygg ger stor friktion vilket kan orsaka skav och obehag, vilket inte naturmateria gör. Lägg en ullfilt under gummipaden ska du se att hästen är torr under sadeln, o mår mycket bättre. Samma sak gäller neoprengjordar som inte andas till skillnad mot en riktig repgjord i mohair. Tänk till, testa o sen kollar vi av vem som dillar, du Wild Rein. :idea:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 215
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 446
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 421
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka