Pad som är tjockare ibak..

Sv: Pad som är tjockare ibak..

du har helt rätt i att vissa hästar har väldigt svårt sadel läge för att få sadeln att ej ligga i bakvikt.

jag skulle lätt satsa på en annan padd än en hööks padd. det finns så otroligt mkt bättre paddar som löser problemet betydligt effektivare och mer ergonomiskt för hästens del. Mattespadden , correction varianten, är den klassiska.

Tackar för tipset!
Hööks padn var väl det första som kom i min väg och verkade passande.
Den här verkar dock ha någotslags silicon eller liknande invändigt som gör att den är lite formbar.
Men jag ska kolla upp andra alternartiv.

Fast jag måste nog krasst säga att din erfarenhet inte hör till vanligheterna. snarare hör den till ovanligheterna. det är INTE normalt eller standard att så många sadelbyten sker inom ett år faktiskt. så mycket ändrar sig inte hästen i sin grundbyggnad även om muskler och hull kan fluktuera. Jag skulle skarpt ifrågasätta hur väl sadeln faktiskt låg från början och hur den var utprovad. låg den halvbra bara från början så ger det sånt utslag som du säger, att minsta lilla kropps förändring i hull eller muskler orsakar ett större utslag dvs sadeln ligger helt plötsligtinte bara halvbra utan den ligger apkasst. och sen är cirkusen igång om man inte har ngn bra utprovare som verkligen kan sin sak och är ärlig dessutom. Ligger sadeln bra utifrån hästens GRUND exteriör, så finns en otroligt mkt högre tolerans för om den tappar/ökar i hull, muskulatur etc, än att svaret är att man måste byta sadel helt och hållet.

Jag har haft häst av alla de typer i 35 års tid och jag har aldrig haft de sadelproblem så många här beskriver att de konstant tampas med! Har haft hästar som givetvis både varit okomplicerade exteriört och de som varit tuffare att hitta sadlar till.
inte ens de mest svårpassade har jag ngnsin behövt leva med sadelproblem vartenda år, än mindre 4 gånger per år. :eek:

Kombinationen mager unghäst som började växa med hög hastighet när hon fick mat gjorde att sadelbyte var och varannan månad var tvunget under 1,5 års tid. Att hon gick från lätt svank till rak rygg och överbyggd gjorde också sitt till men visst var det extremt. Sedan är jag petig också, en sadel ska ligga perfekt annars använder jag den inte.

Fast om det är en unghäst är det normalt att de ändrar sig mycket på kort tid och man kan behöva byta sadel ofta. Däremot är det inte lika vanligt vid vuxna hästar om inte något drastiskt har hänt (sjukdom/lång vila el liknande)

absolut. men det hör inte till ens tillnärmelsevis vanligheterna ens på en unghäst att behöva byta 4 ggr på ca 10 månader. Särskilt en unghäst som växer och ändras mycket, går det utmärkt med den lätta ridning det handlar om, att hitta en sadel som ligger bra för den nivån och typen av ridning det handlar om, och tex ha en som är lite bred med marginal, och padda med en ergonomisk padd i utbyggnads fasen tex. Det är ju det normala man gör på just en unghäst och det är även vad kunniga och kundvänliga och hästvänliga sadelmakare rekommenderar. även om unghästen ändrar sig under tillväxt fasen så ändras den aldrig från en mkt svängd rygg till en spikrak under 10 månaders tid, - om äns någonsin vågar jag påstå : ) så snarare handlar det om utprovarens kunskap och även kund vänlighet. allt går ju att sälja om man vill sälja det och om sälja är det som är huvud motivatorn!

Jag skulle också rekommendera mattespadden. Den har ju fickor där man kan stoppa i och ta ut där det behövs.

Ja det är mer vanligt att det räcker med en pad under sadeln och man bara behöver byta sadel några ggr tills hästen är färdigvuxen och välmusklad. Men det kan ta tid innan hästen är färdig och då kan man ha bytt rätt många ggr tills dess... Min häst breddade sig från ca 95 grader till ca 135 på 3 år... Det räckte alltså inte med att bara köpa en bomvidd större och ha en pad under. Han växte ur det direkt ändå! (Detta var mellan4 till 7 års ålder, växte ca 8 cm i mkh med) Jag fick byta sadel ofta tills jag bestämde mig för att ha bomlöst. Nu när han är vuxen håller han sig runt 125 och jag har väl ändrat bomvidden bara någon gång per år eller så (om ens det) men totalt har jag nog haft närmare 20 sadlar (!) till den hästen.

Sen beror det ju också på vad för typ av ridning det handlar om. Ska du bara rida rakt fram i skogen ca 45 min på en 3-4 åring så ställs det inte lika höga krav på sadelns passform som om du ska utbilda hästen i dressyr/hoppning eller rida distans. Sen ska man inte glömma heller att även om ryttaren kan acceptera vissa mindre passformsfel (dvs att den ligger bra men kanske inte perfekt) betyder inte det att hästen gör det. Vissa hästar är känsliga och får t.ex. bulor eller blir sura vid sadling om sadeln inte är helt bra på alla sätt och vis. Det behöver inte bero på att en sadelmakare/utprovare har sålt en illapassande sadel, men efter några månader kanske hästen har ändrats såpass mycket att hästen inte trivs så bra med sadeln längre - det händer...

Precis. Min gick från runt 85 grader till 135 på två år och en enda sadel hade inte legat bra under den utvecklingsperioden. Men visst kan man ha samma sadel hela tiden, vår arab hade haft samma sadel från han reds in som treåring tills vi köpte honom som tolvåring. Hans rygg var takformad precis som sadeln. Sadeln låg helt urkass på hans rygg och det har blivit några sadlar genom åren för honom med för den sadeln som följde med använde vi givetvis inte. I början bytte vi ungefär fyra gånger per år men nu har han kunnat ha samma ganska länge. Han gick ifrån ca 90 grader till 120. Från takformad till rund och fin. Han är enormt känslig, minsta lilla obehag så blir hans sadeltvång tydligt igen (vilket försvann när han fick en sadel som låg bra) och hans gång blir kortare.

Det handlar inte om sadelutprovare som vill sälja utan hästar som ändrar sig helt enkelt.

Jag har inget att argumentera mot ditt inlägg vi är helt överrens. det jag argumenterade mot var 4 ggr byte inom en 8 månaders period. då handlar det om annat än att hästen är en unghäst och växer/breddar sig. se tidigare inlägg.

Tinywiny: nej, det är INTE normalt och inte ens logiskt att byta sadlar 4 gånger om året. Då handlar det om dålig utpassning som inte är riktad till att vara både korrekt och funktionell. Insatta sadelmakare VET att man aldrig provar ut sadlar som exakt matchar existerande ryggvidd på en unghäst, utan man tar till med marginal just för att hästen behöver plats och kommer ändra sig.

det har INGET att göra med att man använder sadlar som ligger apkasst - eller ens dåligt. Eller att man skulle behöva tulla på ridningen för att kompensera för en dålig sadel. Rätt utprovat ligger dessa sadlar BRA och möjliggör en frisk och växande unghäst. SJÄLVKLART fick ni problem med den häst som gått i 12 år med en dålig sadel. Men det kan du ju inte räkna in i ekvationen för argumentet att det är vanligt att behöva byta sadel så frekvent, eller ha såna problem.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
921
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 167
Senast: Jamtland
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 715
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka