Pad under flatbacksadel?

Morran

Trådstartare
Har följt diskussionen om paddars vara och icke vara och håller med om att det i nio fall av tio är en styggelse. Men här om dan hörde jag att man absolut skall ha pad under just flatbacksadlar pga deras utformning etc, att detta är mycket skonsammare mot hästens rygg.

Någon som har några vettiga argument för/ emot?
Min första tanke var att samma sak borde gälla flatbacksadel som alla typer av engelska sadlar, att det är tillsprovningen som är viktig.. :confused:
 
Kansek är så att flb har "tunnare" stoppning (tycker det ser ut så ofta men jag vet inte mkt om sådant) och inte är gjorda för att man ska sitta och rida markarbete i dem utam komma nära och få en bra lättsits/hoppsits?

*en liten tanke från en som rider dressyr i sin flb med luft*
 
Vad jag har förstått så är en skillnaden störst för ryttare när det gäller flatbacksadel vs vanlig hoppsadel. Bossorna ska ju fortfarande ligga an på samma sätt på hästen.

Det du hört är nog samma "skröna" som om vanliga sadlar, att det är bra att rida med padd för att det är stötdämpande för hästen ;)

Du har helt rätt vad gäller utprovningen - det är den som är viktigt. En flatbacksadel måste också provas ut och det är lika viktigt att den ligger rätt på hästen som när det gäller dressyrsadel. Ryggraden ska ha fritt spelrum när det gäller alla sadlar. Det får den inte om man lägger på en padd. Nog om detta - det tillhör "padd-diskussionen" :angel:
 
Men sen ligger inte alla paddar an på ryggraden heller.
Jag har en teddypad till min sadel som är sydd längs ryggen med en söm så man kan dra upp den med schabraket så det bildas en kanal.
Tycker den har fungerat utmärkt med min sadel..
ska nu köpa en ny (äntligen) men vet inte om jag ska fortsätta med pad då.
 
Det var det dummaste jag hört. (ursäkta)
En sadel byggs ju upp på samma sätt undertill oavsett om det är flatback eller dressyr. Min sadelutprovare provade ut flatbacksadel till en kompis häst och han förkastar alla typer av paddar.

En BRA sadel är rätt avpassad efter hästens rygg och det abasolut skonsammaste för en hästrygg är en rätt avpassad sadel utan nån padd under. Har du en häst med ganska rak rygglinje ska du ha en sadel som är ganska "rak", så att hela anläggningsytan ligger mot hästens rygg. Sadel efter rygg. Flatbacksadlar skiljer sig bara mot en icke flatback i form av att dess säte är annorlunda för oss att sitta i.

Den skrönan kan du med lättnad slänga i Sverkers spotunna! :cool:
 
men nu råkar det vara så att min häst ska få en kilpadd för det är det enda som hjälper på sadeln han har nu. jag ska skaffa en svanskappa (vet nån vars det finns i häststorlek?)
och då ska padden väck. och det finns ingen sadel som pasdsar honom utan svanskappa alla åker fram! (OBS! Utprovat av expert)
 
Nej jag tror inte det är så att man måste ha padd under en flatback - det handlar om att sadeln ska passa hästen.
På min förra sadel (som inte låg helt 100 bra) rekommenderade min sadelmakare att ha fårskinnspadd under, så alla "hatar" inte paddar....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 464
Senast: Lipperta
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 629
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Ja, jag har verkligen funderat mycket över detta, och jag kan verkligen inte förstå detta. Alltså, jag kan förstå det i ett större...
2
Svar
32
· Visningar
3 690
Senast: starcraft
·
Övr. Barn Är rätt irriterad och less och vet inte riktigt hur jag ska tackla problemet som uppstått. Vi har tre km till skolan och barnen är...
2
Svar
25
· Visningar
5 084
Senast: mimmipigg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp