Padd för bomlös sadel......

Lisis

Trådstartare
Jag gjorde en egen då finanserna inte räckte till. Tog ett schabrak o sydde två "tygfickor" med öppning bak, stoppade sedan in bitar av dubbelt liggunderlag. Det blev superbra, bättre passform än orginalet! :idea:

Sv: Padd för bomlös sadel......

Kul att det funkar bra!

Har ochså funderat på att sy på fickor själv.

Har du någon bild kanske?

Ohh vill gärna se bild å så! Vilken toppen uppfinning!

Jag klurade lite på det där med hur man ska sy på tyget.
Tänker att det kanske är bra om man använder sig av ett helt tygstycke istället för två så att man (med vojlocken upp och ner-vänd) täcker hela mittdelen och sen enkelt kan justera hur nära mitten/ryggraden man vill ha padarna.

Equalizor-fodralet hade för bred kanal för min urmusklade häst. Har fått sy en söm i nederkant för att padarna ska komma närmre ryggraden.

Spännande, måste prova att sy en eget snart! Tänkte att det nog skulle funka bra med Amerikanskt hoppschabrak till Torsion light, ska testa.

Kul, jag tog med min sadel till hästaffären å provade ut det schabrak som passade bäst. Jag använde två tygstycken, men du hade en bra ide :idea: jag sydde bred kanal vid manken å sedan en ca 4 cm bred kanal.

Det är så lustigt för samma dag som du skrev ditt inlägg hade jag fått samma idé!!

Jag har redan en grandeurpad och tänkte tillverka något liknande. Vilken typ av liggunderlag har du använt, dvs tjockt eller tunnt?

Katrin

Jag köpte ett som var ca 10 mm tjockt(35 :- på ÖB :rofl: ) Sedan tog ju jag dubbelt, fast jag tror att det nog funkar med både tjockare o tunnare beroende på hur hästen ser ut. Lycka till!

Tjena!

Jag ska göra ett försök att göra en egen specialpad till min bomlösa sadel som jag köpte igår! :)
En fråga: (till att börja med) Får man plats med ett schabrak (tänker på tjockleken) i en symaskin o så eller måste man sy för hand??? Hur breda ska man göra fickorna då??

Beror på vad man har för schabrak. Om man väljer ett "klassiskt" i bomull utan tjock fyllning så borde det inte vara nåt problem med en vanlig maskin.
Jag har lagat vintertäcken på min..

Jag gjorde mina "fickor" ca 25-30 cm breda, funkade med symaskin :smirk:

Jag har funderat på att sy ett eget fodral (eller sy på fickor på ett schabrak) till mina Equalizer inlägg, har ju två orginal överdrag men de blir ju så fort skitiga..

Det är nog dax för mig att få i nya batterier i digitalkameran.....

Ja, det underlättar användningen... :rofl: :rofl: :bump:

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 282
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
911
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 896
Senast: Karminnie
·
Utrustning Jag skulle jättegärna vilja höra vad ni tror om den här situationen: Tog en nordis på foder förra hösten. Han hade ridits i en bomlös... 2 3
Svar
52
· Visningar
7 085
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden