Padd till bomlös

Shaggy

Trådstartare
Nu har jag äntligen hittat en bomlös sadel som passar både mig och hästen. Problemet är bara att padden som ingick i köpet är under all kritik i kvaliten. Det är möjligt att jag fått ett måndagsexemplar men ävan om den hade varit helt ok så är den defenitivt inte mitt val eftersom jag anser att det är totalt fel material i den.
Min padd skjuter över sadeln åt höger och omsadling måste ske ca 1 gång/ km.
Felen på min padd är
1. Inläggen var olika stora så jag skar till dom till samma storlek.
2. Fickorna visar sig också vara olika stora, detta upptäcktes efter att inläggen var tillskurna (det största inlägget låg i den minsta fickan)
3. Undersidan består av sammetsliknande tyg med luggen liggandes åt vänster.
4. Sömmen mitt uppe är inte isärpressad före ihopsyning utan den ligger åt vänster (mindre fel men förstärker övriga).
Dessa fel medför alltså att sadeln hela tiden dras åt höger eftersom allt jobbar tillsammans för att den ska däråt. Just nu rider jag enbart korta turer i den här sadeln och då med en tjock westernpad under. Detta är ju absolut ingen 100 % lösning men då ligger sadeln iallafall still och hästen får trycket jämnt fördelat på båda sidorna om ryggraden.
Nu undrar jag vilka paddar man kan köpa till en Knight barback?
Dessutom undrar jag om det går att få tag i inlägg som är kilformade neråt. Jag vill ha ett tjockt inlägg uppe vid ryggraden men sen vore det bra om det tunnades ut så att det inte blir så himmla brett eftersom jag får ont i knäna av det.

Sv: Padd till bomlös

Kolla på StallVrås hemsida, där köpte jag min equalizerpad till min Knight-sadel, den är bra. Men kolla så att det går att ta av fodralet för tvättning! Min var nämligen ihopsydd...

Torsion säljer ilägg som är tjockare vid ryggraden och smalare nertill. De gör stor skillnad, man sitter smalare.

Tack för svaren.
Vad har stallvrå för adress? Jag letade lite snabbt men hittade inte.
Någon mer som har bra ideer.
Padde är reklamerad och idag har den nya kommit. Jag ska hämta den imorgon och hoppas på att den är rak.

Till Skitopaddar kan du köpa nästan vilka sorts inlägg som helst, equalizerinläggen finns i en uppsjö variationer.

/Alexandra - som gjort ett eget paddfodral och flyttat över inläggen till för att få det PRECIS som jag vill ;)

Tack :bow:
Provade den adrassen men fick det inte att funka. Kanske stavade fel.

Får ta och kolla på equilizer inläggen. Passar dom inte riktigt så är det ju bara att klippa till dom till lagom storlek.
Jag har förvövrigt köpt tyg till att sy men har tyvärr ingen symaskin så därför måste jag låna en sådan. Jag vet ju inte heller hur mycket jobb det är att sy och är det för jobbigt blir det en som jag gör själv sedan måste jag hitta ett bra alternativ att köpa.
Shaggy som defenitivt inte var duktigast i klassen i syslöjd (möjligen vrångast och envisast :D)

Hej! :)

Vad har du sytt padden i för material?

Jag har liknande problem som Shaggy och har funderingar på materialet på både översidan och undersidan!

Våran padd kryper in på sidorna i framkant??? :(

Mvh. Camilla

Jag har funderat på den, men tycker att den är väldigt lik Horse Savers pad? Är det någon som har sett bägge två och kunnat jämföra?
Mvh. Camilla

Är det denna pad du har köpt till din Knights sadel?
Skito1.jpg

Mvh. Camilla

Jag hade TN Equlizerpadden till min Torsion, jag var supernöjd. Den låg jättebra, bra fastspänningsanordning (fram och bak).

Vet inget om HorseSavers-padden, men kan rekommendera originalet.

cano skrev:

Vad har du sytt padden i för material?

Jag har liknande problem som Shaggy och har funderingar på materialet på både översidan och undersidan!

Våran padd kryper in på sidorna i framkant??? :(

Mvh. Camilla

Sydde den först i flera lager fleece medn jag funderade på vad jag skulle ha på undersidan. Sen fick jag en snilleblixt oxh nu har jag en polypad 'i botten' och min fleecepadd (däe fickorna för iläggen är) ovanpå. När jag ser att den fungerar så kommer jag använda skitopadden (med ullig undersida) igen, men sy om den så den blir med samma mått som 'min' padd.

Har jag oxå gjort då min padd gled bak på vänster sda..han är lite oliksidig förmodligen....
ska ha ur massör/akupunktör för säkerhets skull...

ja gjode två fickor och sydde ihop på mitten...
funkar att ha sina vanliga schabrak igen :banana: :bump: :idea:

Det skulle vara intressant att få se en bild/bilder på padden om det är möjligt? :bow:
Mvh. Camilla

Jag skulle gärna vilja se bilder på din egengjorda pad om det är möjligt? :bow: Jag har också funderat på att försöka att göra något där man kan använda ett färdigt schabrak!
Mvh. Camilla

Den här tråden har jag missat.

Misstänker att du inte fått ett måndagsexemplar, jag tror att de helt enkelt är dåliga. Jag själv har problem med en vandrande padd. Och efter läst ditt inlägg har jag provat sadel och padd och konstanterat att luggen igger åt samma håll på båda sidor och att det är det som ger upphov till vandringen. Även kunnat konstatera, m hj a ditt inlägg, att före tvätt= skitig och hårig hade padden (mkt) mindre benägenhet att vandra än efter tvätt. Ett plus i det fallet är att själva tyget inte ändrade form och att det var enkelt att få in iläggen, vilket jag fasade lite för.

Punkt 4 förstår jag inte riktigt. Skulle bli glad om du kunde visa med bild, om möjlighet finns. Har tittat igenom sömmen och padden ordentligt och förstår inte hur sömmen kan bli lagd åt fel håll.

Mina ilägg är av samma storlek ( ok 1 mm här och där) Men ist tycker jag att materialet är väldigt dåligt. När iläggen är kalla känns de verkligen lovande men efter legat på hästen ett tag är de sladdriga och känns som vilken vojlock som helst (bara lite tjockare).
Jag har ist klippt ur inlägg ur liggunderlag, och då kunnat bygga upp samt fasa av där jag vill.

Ska försöka ta mig till återförsäljaren bara för att kunna diskutera detta och kanske ev reklamera.

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle jättegärna vilja höra vad ni tror om den här situationen: Tog en nordis på foder förra hösten. Han hade ridits i en bomlös... 2 3
Svar
52
· Visningar
7 099
Senast: mahlmt
·
Utrustning Har ingen aning om jag postat detta under rätt tråd................... har en Kieffer Lech Proffi dressyr till mitt sto, som haft...
Svar
10
· Visningar
1 933
Senast: moon
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 602
Senast: videnlis
·
Utrustning Hej jag har ett varmblod med hög manke, lång rak rygg och vid bomvidd. Letade sadel till henne länge men hittade inget som passade...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Dalmatiner
  • Valp 2025