Shaggy
Trådstartare
Nu har jag äntligen hittat en bomlös sadel som passar både mig och hästen. Problemet är bara att padden som ingick i köpet är under all kritik i kvaliten. Det är möjligt att jag fått ett måndagsexemplar men ävan om den hade varit helt ok så är den defenitivt inte mitt val eftersom jag anser att det är totalt fel material i den.
Min padd skjuter över sadeln åt höger och omsadling måste ske ca 1 gång/ km.
Felen på min padd är
1. Inläggen var olika stora så jag skar till dom till samma storlek.
2. Fickorna visar sig också vara olika stora, detta upptäcktes efter att inläggen var tillskurna (det största inlägget låg i den minsta fickan)
3. Undersidan består av sammetsliknande tyg med luggen liggandes åt vänster.
4. Sömmen mitt uppe är inte isärpressad före ihopsyning utan den ligger åt vänster (mindre fel men förstärker övriga).
Dessa fel medför alltså att sadeln hela tiden dras åt höger eftersom allt jobbar tillsammans för att den ska däråt. Just nu rider jag enbart korta turer i den här sadeln och då med en tjock westernpad under. Detta är ju absolut ingen 100 % lösning men då ligger sadeln iallafall still och hästen får trycket jämnt fördelat på båda sidorna om ryggraden.
Nu undrar jag vilka paddar man kan köpa till en Knight barback?
Dessutom undrar jag om det går att få tag i inlägg som är kilformade neråt. Jag vill ha ett tjockt inlägg uppe vid ryggraden men sen vore det bra om det tunnades ut så att det inte blir så himmla brett eftersom jag får ont i knäna av det.
Min padd skjuter över sadeln åt höger och omsadling måste ske ca 1 gång/ km.
Felen på min padd är
1. Inläggen var olika stora så jag skar till dom till samma storlek.
2. Fickorna visar sig också vara olika stora, detta upptäcktes efter att inläggen var tillskurna (det största inlägget låg i den minsta fickan)
3. Undersidan består av sammetsliknande tyg med luggen liggandes åt vänster.
4. Sömmen mitt uppe är inte isärpressad före ihopsyning utan den ligger åt vänster (mindre fel men förstärker övriga).
Dessa fel medför alltså att sadeln hela tiden dras åt höger eftersom allt jobbar tillsammans för att den ska däråt. Just nu rider jag enbart korta turer i den här sadeln och då med en tjock westernpad under. Detta är ju absolut ingen 100 % lösning men då ligger sadeln iallafall still och hästen får trycket jämnt fördelat på båda sidorna om ryggraden.
Nu undrar jag vilka paddar man kan köpa till en Knight barback?
Dessutom undrar jag om det går att få tag i inlägg som är kilformade neråt. Jag vill ha ett tjockt inlägg uppe vid ryggraden men sen vore det bra om det tunnades ut så att det inte blir så himmla brett eftersom jag får ont i knäna av det.