Paddar vid skada

Sv: Paddar vid skada

Han var 4 månader när han fastnade i elrep och slet av tåsträckan, det var i augusti, han stod inne till mars på box, jag gick promenader i stallgången, där jag stod fanns inte möjlighet till liten hage, sedan började jag gå längre promenader ute och i maj efter lite utsluss så släppte vi ut honom i hage, först med mamma igen, sedan efter ett par veckor med kompisar.

Det var vidrigt nervöst, iom att han kotade över då och då.

Men senan höll och jag red in honom som treåring och han gick kvaliteten för SWB som fyra åring med 8 på traven och 7-7 i hoppningen.
Jag har bara tävlat lite lätt hoppning, men han har placering till msv dressyr. Har ALDRIG fått nerslag på rörelsen.

Så man kan säga att han är helt återtälld med en "men".

Iom att han stod still så länge så har han alltid haft lite problem muskulärt bak. Han har behövt mycket massage och korrekt ridning för han får en rörelsestörning i det andra bakbenet om han inte är genomarbetad. Han lyfter upp det lite för fort, som om mukulaturen på den sidan är lite kortare, iom att den tog all tyngd i avlastningen när han växte och hade så ont.

Hoppas det går vägen med din lilla, som sagt, senare kan du kika på bra stöjdande benskydd.

Just som min skadade sig, bara att hon var lite äldre... Vad skönt att höra att allt gick bra till slut, trots allt och att du kunnat rida utan större bekymmer och att det gått så bra för din häst! Din historia ger mig verkligen hopp!!

Min kotar över också ibland, men det är ytterst sällan jag ser det nu, även om jag alltid är nervös att hon ska göra det. I början var det hemskt, hon gjorde det i varje steg. Benet kan vara lite "slappt" ibland nu, men hon verkar inte ha ont. Ont hade hon de första två veckorna, sen har hon stått och gått på benet (belastat vid vila av andra benet) utan att halta. Veterinären säger att senskidan är hel och det är det som gjort att hon trots allt klarat sig så bra. Enligt honom har vi haft en enorm tur...

Hur lång tid tog det innan din slutade kota över helt och hållet?

Jag ska kolla på stödjande skydd som du föreslår. Hade inte en tanke på att det finns "färdiga" såna, men det är klart att det finns. Har du nåt tips på var man kan hitta den typen av skydd. Messa gärna, kanske får man inte ge den typ av tips här tänker jag...

Senast i onsdags förbjöd min veterinär oss att använda BoT, det blir för varmt nu över sommaren. Stor risk för brännskador och andra biverkningar.

Vi fick under inga som helst omständigheter använda dom någon tid på dygnet, inte ens 30 minuter.

Även när det är 5-6 grader på natten? Varför inte?

(Vill bara veta anledningen eftersom jag har BoT på min nu under nätterna).

Hon ansåg att det blev för stor risk för brännskador, och härnere måste jag hålla med henne, temperaturen blir för hög.

Har själv sett häst som blivit bränd av att varit illa lindad, det var INTE roligt. Och kusen fick sedan gå med sina ärrade framben (i det här fallet) resten av livet. Ränderna på benen (vita hår) skvallrade om vad som hänt...

Prova magnetpaddar, helt suveräna, fungerar mkt bättre än BoT. Dessutom bevisat att magneter ökar blodflödet (och därmed självläkningen), vilket inte BoT gör som de påstår. Gjorts studier på SLU.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
630
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: morgaine
·
Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
556
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka