Bukefalos 28 år!

Paddjungeln.

Digbil

Trådstartare
Jag håller på att titta runt lite på paddar och filtar och en del dumma frågor har dykt upp.
Det som kallas "showfilt" verkar vara av olika slag. En del är som en filt med teddy under och andra är som filtar. I den senare kategorin så står det ofta dubbelvävd. Hur tjockt är det? Är det så tjock som en "vanlig" filt blir dubbelvikt? Vad har man under en sådan?

Min pad är 1/2 tum tjock med en extra 1/2 tum där bommen ligger (alltså 1 tum tjock under bommen) räknas det som "tjock" eller "tunn" pad?

Jag har sett vanliga, helt grå ullpaddar i 1/2 tum och 1 tum. Är den tunnare tänkt att använda under en annan pad eller en showfilt?

Sen en ännu konstigare fråga kanske. Om man har en välpassande sadel, blir det för tjockt med både "normaltjock" pad och dubbelvävd filt eller spelar det ingen roll (jag förstår att det varierar från fall till fall och är svårt att svara på).

Jag är nämligen lite sugen på att skaffa en tämligen neutral ullpad och sen flera filtar att variera med och jag funderar på vilken typ av pad och hur tjock jag skall satsa på och typ av filt. Vill helst slippa vika filten.
 
Sv: Paddjungeln.

En showfilt eller show blanket är en filt utan fleece eller något annat material på undersidan. Den används med en pad under. En show pad är allt-i-ett d v s filt och pad som är ihopsydda. Dom flesta som har sadlar som dom tycker ligger bra på hästen väljer en 1/2" eller en 3/4" konturskuren pad och lägger en fin showblanket ovanpå. En show blanket är ungefär 1/4" tjock.
Den paden du har som är dubbelt så tjock d v s 1" under bommen får man räkna som en tjock pad. Som jag skrivit i andra trådar kan jag varmt rekomendera 5 Star Equine Wool pads, dom bästa jag hittat efter mycket letande och provande av lika märken, modeller och material.
 
Sv: Paddjungeln.

Finns 5 Star Equine Wool pads hos någon återförsäljare i Sverige? Om du vill får du gärna PM:a! :laugh:
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 411
Senast: LiviaFilippa
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 426
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
866
Senast: Lyan
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 465
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp