paddock som inte används

ameo

Trådstartare
Moderator
Det är ingen här som rider längre, så min paddock används inte alls och det växer en hel del gräs och ogräs där.
Jag funderar på om jag kanske skulle så in lite gräsfrö där och hålla det kortklippt istället för att det ska se ut som ett ovårdat hie. Tänker att man då skulle kunna använda det som gräspaddock med bra underlag om man har behov av det. Vad tror ni om det?
 
Det är ingen här som rider längre, så min paddock används inte alls och det växer en hel del gräs och ogräs där.
Jag funderar på om jag kanske skulle så in lite gräsfrö där och hålla det kortklippt istället för att det ska se ut som ett ovårdat hie. Tänker att man då skulle kunna använda det som gräspaddock med bra underlag om man har behov av det. Vad tror ni om det?

Hur är underlaget? Jag har hage på en fd ridbana och det är super på många vis underlagsmässigt. Men det blir väldigt mycket sand och grus med det som de äter. Nu är det knappt någon ätbar växtlighet längre i min hästs hage men när det var det så fick han i sig rätt bra med sand när han råkade dra upp gräs med rötterna och äta.

Men i övrigt har jag bara märkt fördelar!
 
Hur är underlaget? Jag har hage på en fd ridbana och det är super på många vis underlagsmässigt. Men det blir väldigt mycket sand och grus med det som de äter. Nu är det knappt någon ätbar växtlighet längre i min hästs hage men när det var det så fick han i sig rätt bra med sand när han råkade dra upp gräs med rötterna och äta.

Men i övrigt har jag bara märkt fördelar!
Alltså det kommer nog aldrig betas där. Jag har mer hagar än jag lyckas beta ner ändå...
Utan gräset kommer i så fall klippas, alternativt slås och skördas som hö.
 
Alltså det kommer nog aldrig betas där. Jag har mer hagar än jag lyckas beta ner ändå...
Utan gräset kommer i så fall klippas, alternativt slås och skördas som hö.

Jag tänkte på det du skrev om att ha det som gräspaddock, jag tänkte då att du skulle ha det som hage men inser nu att du kanske menade gräsridbana?
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 681
Senast: Amk
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 647
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
800
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp