Sv: Paddock
Det finns ganska många trådar om just det här så jag råder dig till att utnyttja sökfunktionen. Du kommer säkert hitta många gamla trådar med flera nyttiga tips och sådant som är tänkvärt.
Men jag skulle råda till att göra en så stor ridbana du har möjlighet till, alltså 20 x 40 är väll nästan det minsta att satsa på, läste och skummade runt i lite gamla trådar tidigare och det verkade som om de som byggt ridbanor det det bara felade ett par meter verkade ångra sig. 20 x 40 meter är ju standard måtten på ridbana för de lättare klasser på tävling (t.ex. LC:1, LC:2, LB:0, LB:1 & LA:1 )
Sedan är det ändå så pass mycket pengar det kostar att lägga ner på dränering, staket, ev beslynsning etc. så det är lika bra att göra det ordentligt på en gång och verkligen göra den så stor som man nu vill ha den så att man inte ångrar sig i slutändan. Då är det bättre att vänta lite och försöka spara ihop lite extra pengar.
Men just dräneringen är viktig att den blir ordentligt gjord.
Vidare kan jag råda om att det är bra om man underhåller banan ordentligt, sladdar, harvar, krattar etc. vid behov. och för att göra livslängden ännu längre så rekommenderas att man mockar ut där efter att man ridit dvs. direkt då banan blivit nyttjad så att det blir gjort.