• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare TyrolensHaflinger
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 466
T

TyrolensHaflinger

- Jag undrar hur paddock man ska ha hemma?Vi har stor hage vi ska bygga den i och behöver tips och råd nu!?

Sv: Paddock

Där Raider bor (den som äger raider har eget stall på gården) Har de 20 x 40 paddock.. räcker gott och väl, men skulle inte rekomendera så mkt mindre;) 20 x 60 tkr jag är bäst;)

okej , så om du skulle bygga paddock skulle du välja 20 x 60 meter?

jaa,är de en bra idee att lägga telestolpar runt?har sätt att en del gör de:p

Ingen bra idé alls, eftersom telestolparna är impregnerade med ett giftigt ämne.

Immer (som just nu håller på med att anlägga en 20x40 Paddexbana)

Det finns ganska många trådar om just det här så jag råder dig till att utnyttja sökfunktionen. Du kommer säkert hitta många gamla trådar med flera nyttiga tips och sådant som är tänkvärt.

Men jag skulle råda till att göra en så stor ridbana du har möjlighet till, alltså 20 x 40 är väll nästan det minsta att satsa på, läste och skummade runt i lite gamla trådar tidigare och det verkade som om de som byggt ridbanor det det bara felade ett par meter verkade ångra sig. 20 x 40 meter är ju standard måtten på ridbana för de lättare klasser på tävling (t.ex. LC:1, LC:2, LB:0, LB:1 & LA:1 )

Sedan är det ändå så pass mycket pengar det kostar att lägga ner på dränering, staket, ev beslynsning etc. så det är lika bra att göra det ordentligt på en gång och verkligen göra den så stor som man nu vill ha den så att man inte ångrar sig i slutändan. Då är det bättre att vänta lite och försöka spara ihop lite extra pengar.

Men just dräneringen är viktig att den blir ordentligt gjord.

Vidare kan jag råda om att det är bra om man underhåller banan ordentligt, sladdar, harvar, krattar etc. vid behov. och för att göra livslängden ännu längre så rekommenderas att man mockar ut där efter att man ridit dvs. direkt då banan blivit nyttjad så att det blir gjort.

Det beror ju på vad ni ska använda den till. 20*40m är ju lite av ett standardmått och funkkar bra att hoppa ett par hinder på utan att det är allför trångt.

- Jag undrar hur paddock man ska ha hemma?Vi har stor hage vi ska bygga den i och behöver tips och råd nu!?

ja du 20X40m skulle väll vara helt perfekt...

har själv ca17X35m gick inte att bygga bättre men jag e nöjd o kan både träna o longera hela året om...

okej , jaa det kanske är lagom för hemma bruk?

telestolpar runt banan är lurigt om du tex har en unghäst som är lite ostyrbar eftersom hästarna lätt kan vricka sej om man kommer ut i dem.

Jag tror man blir nöjd med en 20*40 bana om man inte planerar att tävla dressyr på lång bana. Men ett tips är att göra den två, tre meter större åt alla håll, eftersom utebanor känns så mycket mindre än de gör i ridhus.

Ska själv bygga en 20*60 bana nu, har inte bestämt än vilket staket man ska välja..:smirk:

Vi har nygjord paddock på ca 85 * 45 m. Tycker den är jättebra, har gott om plats för att sätta upp lite olika linjer men ändå kunna rida "vanligt" utan att hinderna är i vägen. Under har vi vanligt gräs, dock väldigt rak mark och väldränerad. Vi har först lagt 40 ton grus, sedan 80 ton specialgrus (mkt fin, blir kompakt om mn kramar det), och sedan 40 ton grus till och kört jordfräs på det. Hur bra som helst i alla väder.

I Spanien är minsta måttet 12x12 m och det kallas picadero. Det ni!!!;) Det funkar väl om man bara tänker träna sin häst uppåt och inte framåt.

Har själv ridbanetankar, och jag kommer inte att få "lov" att göra den särskilt stor, utan misstänker att det blir 12x24 m eller lite mer. Tror iallafall det räcker för mej. Det viktigaste är löslongering och arbete från marken och lite grundläggande uppsuttet. Sådana saker som inte låter sej göras utmed vägarna.

Men vilket underlag ska jag välja?

jag gillar när det är rätt så hårt, så därför har jag valt "fin grus"... eller ja, vi köpte underlaget från apassionata. Jag vet inte exkt vad det heter, men det är väldigt bra. Vi var inne på paddex, men efter att ha tittat på någr banor och hört med folk har vi fått reda på att det blir som asfalt efter ett tag. SÅ hårt vill iaf inte jag ha det. Annnars lät det ju bra, och är säkert bra i början.

Varför skulle det bli som asfalt? Du kan ju själv välja hur lös du vill ha din Paddexbana, det är bara att använda harven.Inga problem alls!
Jag är jättenöjd med min.:banana:

Paddocken i stallet är 20*40m i minsta laget enligt mig, då det känns för trångt för galopparbete där...
Längst kanterna ligger, telestolpar (som håller ute gräset), och det är även tele stolpar som används som staket, mellan stolparna är det just nu rep-tråd, men tanken är att det skall komma upp bräder där senare.
Funkar bra till det mesta, tömköra, löslongera, löshoppan och rida i såklart!;)

Tänk på att dränera bra och välja rätt underlag!

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 257
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 986
Senast: lilsan
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan... 2
Svar
37
· Visningar
2 648
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Jag behöver skaffa en övervakningskamera till min gård. Behöver tips på en som går på Wifi, som är batteridriven och klarar av att sitta...
Svar
14
· Visningar
679
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Vad kan man äta till frukost?
  • Pluggtråden

Hund, Katt, Andra Djur