• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare TyrolensHaflinger
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 466
Sv: Paddock

det är vad jag har hört bara, och sett. hur "lösa" deras banor var vet jag inget om. Men de sa att de blev stenhårda after ett tag.

På islandssidan är det vanligt med hårt, fint grus, det brukar vara grått, vet inte vad det heter. Fördelen med det är att ridbanan kan användas så gott som hela året. Ett mjukt material är ojämt pga hovar och harvning och när frosten kommer blir det då rena lavamarken, som hästarna lätt vrickar fötterna på, så man vågar inte rida på hela vintern. Då måste man lasta och åka till ridhus eller rida i skogen hela vintern! Medan de som har hård och helt platt bana berörs minimalt, är det ett lager snö på så gör det ingenting mer än att det är upp till ryttarens egna smak och ideal, fryser det så är det bara att brodda. Är banan väldränerad bildas ett minimum av vattenpölar som kan tänkas frysa, så få att det är lätt att rida runt dem och så grunda att brodden fäster i gruset under.

Det är väl att jämföra med en grusväg, ungefär?

Har läst någon artikel någon gång där man mätt och forskat och kommit på att det är viktigt att hoven tillåts halka horisontellt en smula i nedsättningen, för det har en stötdämpande effekt. Och det sker ju på grusväg och asfalt. Ett verkligt stumt underlag tillåter inte hoven att varken sjunka vertikalt (som de mjuka materialen gör) eller glida vertikalt (som de hårda materialen gör).

Så har jag uppfattat det, men rätta mej eller kom med tillägg!!!

Däremot kan man ju fråga sej om det är trevligare att trilla av hästen på ett lass sågspån eller på en grusväg....:crazy:

Jaa jag har funderat på sånt där grus.har ridit på det och det verkar faktiskt bra.JAG tycker bättre om de en det mjuka. du har helt rätt enligt min mening.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 257
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 986
Senast: lilsan
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan... 2
Svar
37
· Visningar
2 648
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Jag behöver skaffa en övervakningskamera till min gård. Behöver tips på en som går på Wifi, som är batteridriven och klarar av att sitta...
Svar
14
· Visningar
679
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V