Paden åker bak.

attempt

Trådstartare
Jag har nyss köpt mig en bomlös sadel, Knights Bareback .
Paden jag köpte till är från K***quists.
Det finns två spännen att fästa i sadeln, men tros det åker paden bak. :(
Vad ska man göra åt det?
Kan man kanske sy fast några fler spännen, som det är på ett vanligt schabrak?

Sv: Paden åker bak.

lägg remmen dubbelt när du drar den igenom metallöglorna då brukar den fästa lite bättre.. eller prova att göra en knut på remmen i fram när du spänt fast paden, då åker den inte igenom lika lätt..

kolla lite i sybehörsbutiker om du kanske kan hitta en klämma eller spänne av något slag som du kan fästa på remmen så du kan säkra den..

kanske sy fast ett riktigt remspänne som du fäster remmen i?

kolla först så du har spänns fast paden ordentliget. Den ska först sättas dit ganska löst och så ska man justera tills det blir bra. När du sedan lägger den på hästen så ska man dra åt jättemycket.

Det jag hade problem med när jag köpte min sadel (Har precis samma sadel och pad som du) så var det att padden gled åt sidan. Fårskinn mot sammet är ju ingen höjdare precis. Så då fick jag ett tips att lägga mellan en gummimatta. En sån som man kan ha under stolsdynor och mattor så att det inte ska glida. Min padd glider ingenting nu längre och jag har haft så väldigt länge nu. Testa det så borde det bli förbättring:D
Lycka till

Vilket bra tips!
Vad vore livet utan er bukefalister? :) :bow:

Ska man klippa ut en lika stor bit som sadel eller hur stor bit ska man ha?

hihi, jag skulle nog inte heller klara mig utan bukefalister:D

jag köpte en gummimatta som bara passar stolsdynor och den är kanske...50 cm * 50 cm... gissar nu bara, men jag behövde inte klippa någonting, men vill man inte att den ska synas, för kanterna brukar sticka ut lite, så kan man ju klippa av den så att den är formad efter sadeln:D
Köper man en gummimatta som passar mattor får man nog ta och klippa lite, om man inte lägger det dubbeldubbelt förstås;) Jag har inte provat om det fungerar men det kanske blir extra antiglid då:D

Lycka till!:banana:

Dom där gummimattorna man har under mattor vet jag vad det är, men dom man har till stolar? Har du bild? :)

dom är likadana som gummimattor för mattor, bara att dom är lite mindre... Jag har ingen bild på bara gummimattorna men jag kanske kan hitta något på internet:)

Senast ändrad av en moderator:

Rebeccah skrev:
Jag har nyss köpt mig en bomlös sadel, Knights Bareback .
Paden jag köpte till är från K***quists.
Det finns två spännen att fästa i sadeln, men tros det åker paden bak. :(
Vad ska man göra åt det?
Kan man kanske sy fast några fler spännen, som det är på ett vanligt schabrak?

Hej. Nu undrar jag bara en sak: Hur glider paden? För vi hade också problem med vår pad, men i vårt fall satt paden bergfast uppe vid spännena! Men den gled jättemycket bakåt längre ned i framkanten, om du förstår vad jag menar? Den gled så mycket att den liksom veckade sig in under sadel nere vid. (Hoppas du fattar, lite svårt att förklara) Alltså "spåret" är bara två sömmar en liten bit ifrån varandra, precis så stort att båda sadelgjords-stropparna precis får plats att dras igenom. Detta gör man såklart på andra sidan paden också.

Nåväl, vi fick tips om att lägga sånt där halkskydd till stolsdynor mellan sadel och pad men det funkade inte ändå. Halkskyddet gled bakåt tillsammans med paden! :(

Men som alltid så finns det "änglar" på Buke och jag fick precis rätt tips! :)

Du vet det där "bandet" som är sytt på i nederkanten på varje sida av paden? (Sitter på alla vojlockar/schabrak) Där man sticker igenom sadelgjords-stropparna du vet? Den öppningen är alldeles för stor så paden stannar inte i sin "glidning" förrän sadelgjordstropparna tar emot i framkanten på det "bandet"!

Jag gjorde så att jag sydde liksom ett "spår" att trä igenom sadelgjords-stropparna och det "spåret" satte jag ungefär mitt på bandet. Hoppas du fattar, lite svårt att förklara :D
"Spåret" är helt enkelt bara två sömmar som sitter en liten bit ifrån varandra, bara precis så mycket att de två sadelgjords-stropparna går att dra igenom. Sen gör man såklart likadant på andra sidan :)

Vet förstås inte om din pad glider på samma sätt som vår men jag misstänker det. Om den glider uppe vid ringarna så har du nog inte satt fast den rätt.

Det låter som att min glider på samma sätt som din.
Tyvärr så fattar jag inte riktigt riktigt vad det är du menar..
Jag är lite trög i skallen, haha. :angel:
Du kanske har en bild ?

Rebeccah skrev:
Det låter som att min glider på samma sätt som din.
Tyvärr så fattar jag inte riktigt riktigt vad det är du menar..
Jag är lite trög i skallen, haha. :angel:
Du kanske har en bild ?

Ha ha nej då! Inte lätt att fatta mitt "svammel" :)

Jag har tyvärr ingen bild men jag ritade en bild men jag fattar inte hur jag får in min ritade bild hit!? Jag ritade en bild på ett papper som jag sedan skannade in i datorn. Sparade bilden i "mina dokument" men hur gör jag nu då???? Någon som kan "helpa" mig?

borttagen

Senast ändrad av en moderator:

Rebeccah skrev:
Skaffa dig en användare på www.photobucket.com
Ladda sen dit bilden från ditt dokument, sen kompierar du länken och klistrar in den här. Busenkelt!

Okidoki, då gör vi väl ett "darrande" försök! :crazy: :)

http://i54.photobucket.com/albums/g112/Siggebus/padden.jpg

Jag är som sagt ingen konstnär men jag hoppas du fattar hur jag menar? Men jag lovar! Om paden glider som min gjorde så hjälper detta! Behövs inga halkmattor eller liknande. Glöm inte sy på båda sidor bara. :)

Rebeccah skrev:
Det måste ha blivit något fel, man kan ínte se bilden.. :/

Men åhhhhhhhh! :devil: VARFÖR ska det krångla!????

Jag kan se det när jag klickar så vad är felet? (Förutom att vara en dålig konstnär så är jag tyvärr inget datasnille heller suck! :(

Det står så här när jag trycker upp länken:
My image for this link is not longer here.

Sparf skrev:
jag ser båda:o bara så ni vet:angel:

Va??? Är det sant? :rofl: :rofl: Kan man inte bli tokig för mindre? Ha ha :rofl:

Jaha då är jag kanske inte såååå dålig på datorn ändå.

Ja ja få se om "Rebeccah" också kan se det.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 745
Senast: Ceta
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 069
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka