Paden åker bak.

Sv: Paden åker bak.

Rebeccah skrev:
Jag har nyss köpt mig en bomlös sadel, Knights Bareback .
Paden jag köpte till är från K***quists.
Det finns två spännen att fästa i sadeln, men tros det åker paden bak. :(
Vad ska man göra åt det?
Kan man kanske sy fast några fler spännen, som det är på ett vanligt schabrak?

LÄMNA TILLBAKA DEN!
Inte nog med att dom glider hit och dit dom är dessutom för tunna=det blir ingen kanal vid lite hådare/längre ridning.

Och det VET jag för jag HAR TESTAT!

Betsäll en i stället från www.torsion.se.

För att padden inte ska kunna glida mot sdeln gå på jysk och köp antiglid grej som man ska ha under mattor hemma. Dom kostar typ 30kr och så klipper du den så att den är nästan lika stor som sadeln och har den mellan sadeln och padden. Den är jätte tunn och det är inget som varken du eller hästen märker av. Jag har haft min torsion padd och samma anti glid grej i snart 3 år och jag är supernöjd och med den padden blir det verkligen en kanal.

Jag har varit på källqvist om att dom måste göra den tjockare men tyvärr utan resultat.

Senast ändrad av en moderator:

mirjada skrev:
LÄMNA TILLBAKA DEN!
Inte nog med att dom glider hit och dit dom är dessutom för tunna=det blir ingen kanal vid lite hådare/längre ridning.

Och det VET jag för jag HAR TESTAT!

Betsäll en i stället från www.torsion.se.

För att padden inte ska kunna glida mot sdeln gå på jysk och köp antiglid grej som man ska ha under mattor hemma. Dom kostar typ 30kr och så klipper du den så att den är nästan lika stor som sadeln och har den mellan sadeln och padden. Den är jätte tunn och det är inget som varken du eller hästen märker av. Jag har haft min torsion padd och samma anti glid grej i snart 3 år och jag är supernöjd och med den padden blir det verkligen en kanal.

Jag har varit på källqvist om att dom måste göra den tjockare men tyvärr utan resultat.

Att padden från Källqvist är för tunn vill jag inte yttra mig om för jag har inte sett den men det kan säkert vara så. Men det där om att köpa en pad från Torsion och sedan hindra den från att glida med "halkskydd" vill jag gärna kommentera :)

Jag har alltså en likadan sadel som "Rebeccah" (Knights) men jag köpte Torsion-paden. Den gled likadant som trådskaparen beskrev. Alltså den veckade sig i framkant/nederkant och gled liksom in under sadeln - bakåt. Det första jag provade var att klippa till ett matt-halkskydd (lika stort som sadeln) men det hjälpte inte. Halkskyddet gled då tillsammans med paden :smirk:

Jag vet att det finns fler som använder halkskydd med gott resultat men jag vet också att det inte hjälper på alla. Vet inte vad det kan bero på. Kanske på hästens rörelser?

Sen vad det gäller kanalen på Torsionpaden så är den inte fullkomlig tycker jag. Kanalen är alldeles för smal på min pålle så jag fick "modifiera om" den genom att sy en extra söm på var sida så att kanalen blev lite bredare. Men missförstå mig inte, jag gillar min pad men den är inte helt perfekt tycker jag. :) Sen vad det gäller för tunna padar så kan man faktiskt åtgärda det genom att klippa till t ex liggunderlag och lägga det i "fickorna" tillsammans med padens egna.

Bellafjella skrev:
Sen vad det gäller för tunna padar så kan man faktiskt åtgärda det genom att klippa till t ex liggunderlag och lägga det i "fickorna" tillsammans med padens egna.

Precis! Det har jag gjort och det var en bra lösning som kostade mig hela 29 kr....:D

bettysmatte skrev:
Precis! Det har jag gjort och det var en bra lösning som kostade mig hela 29 kr....:D

Visst har du paden som Börjes säljer för 598 kr? Undrar hur den är i materialet? Det finns ju ingen bild på den på hemsidan...

~Ingrid

Bellafjella skrev:
Att padden från Källqvist är för tunn vill jag inte yttra mig om för jag har inte sett den men det kan säkert vara så. Men det där om att köpa en pad från Torsion och sedan hindra den från att glida med "halkskydd" vill jag gärna kommentera :)

Jag har alltså en likadan sadel som "Rebeccah" (Knights) men jag köpte Torsion-paden. Den gled likadant som trådskaparen beskrev. Alltså den veckade sig i framkant/nederkant och gled liksom in under sadeln - bakåt. Det första jag provade var att klippa till ett matt-halkskydd (lika stort som sadeln) men det hjälpte inte. Halkskyddet gled då tillsammans med paden :smirk:

Jag vet att det finns fler som använder halkskydd med gott resultat men jag vet också att det inte hjälper på alla. Vet inte vad det kan bero på. Kanske på hästens rörelser?

Sen vad det gäller kanalen på Torsionpaden så är den inte fullkomlig tycker jag. Kanalen är alldeles för smal på min pålle så jag fick "modifiera om" den genom att sy en extra söm på var sida så att kanalen blev lite bredare. Men missförstå mig inte, jag gillar min pad men den är inte helt perfekt tycker jag. :) Sen vad det gäller för tunna padar så kan man faktiskt åtgärda det genom att klippa till t ex liggunderlag och lägga det i "fickorna" tillsammans med padens egna.

Ja, det kan ha med hästens rörelser att göra...
Eller så passar inte sdeln hästen. Bara för att det är en bomlös så betyder det inte att alla modeller passar på alla hästar.
För mig så löste det sig med antiglid grejen.
Hur smal var din kanal?
Min är typ 8cm....

mirjada skrev:
Ja, det kan ha med hästens rörelser att göra...
Eller så passar inte sdeln hästen. Bara för att det är en bomlös så betyder det inte att alla modeller passar på alla hästar.
För mig så löste det sig med antiglid grejen.
Hur smal var din kanal?
Min är typ 8cm....

Sadeln passar mycket bra :). Den ligger helt stilla utan att kana rundor på ryggen vilket jag lätt kan se på att hårremmen är alldeles jämn och fin efter ridning. Det var jag mycket noga med att kontrollera när vi provade sadeln. Hästen har fått en helt otrolig gång sedan vi bytte från den gamla bomsadeln och alla små konstiga hältor är som bortblåsta. :bow:

Jag tror inte du förstod riktigt hur jag menade att paden gled? Den satt alltså bergfast uppe mot sadeln där man spänner fast den. Det var i fram/nederkant som den liksom veckade sig och gled bakåt. Alltså inget som egentligen störde uppe på ryggen men såg inte speciellt snyggt ut och kanske inte så bekvämt för hästen att ha de där vecken på sidorna.

Jag kan inte säga hur smal kanalen var när jag köpte paden för jag mätte aldrig den. Men 8 cm var den definitivt inte. Snarare ca 4 cm och det var alldeles för lite för när paden ligger på hästryggen så trycks den ju ihop lite och blir ännu smalare. Jag kunde se på den torra randen längs ryggraden att den var alldeles för smal.

Jag tycker det verkar som att ingen pad är helt perfekt när man köper dem och det är ju i och för sig inget konstigt. Hästarna är ju alla olika. När man läser här på Buke så är det vanligt att folk ändrar lite här och där för att få dem så perfekta som det bara går.

Jag har ju som sagt själv en Torsionpad men skulle inte tveka att t ex tillverka en själv. Man kan sy fickor på ett vanligt schabrak och sen beställa Grandeur-inläggen eller Skito-inläggen hos Stall Vrå.
Grandeur-inläggen kostar 150 kr paret och Skito-inläggen kostar 400 kr paret. Mycket billigare än hos Torsion. Enda anledningen till att jag inte syr själv är att jag verkligen är urkass på att sy. :crazy: :o

Bellafjella skrev:
Jag tror inte du förstod riktigt hur jag menade att paden gled? Den satt alltså bergfast uppe mot sadeln där man spänner fast den. Det var i fram/nederkant som den liksom veckade sig och gled bakåt. Alltså inget som egentligen störde uppe på ryggen men såg inte speciellt snyggt ut och kanske inte så bekvämt för hästen att ha de där vecken på sidorna.

Jag tycker det verkar som att ingen pad är helt perfekt när man köper dem och det är ju i och för sig inget konstigt. Hästarna är ju alla olika. När man läser här på Buke så är det vanligt att folk ändrar lite här och där för att få dem så perfekta som det bara går.
Det verkar som om paddarna till modell Torsion och kopior har problem. Jag har aldrig haft problem till min Sports Saddle.
Är sidorna på paden för tunna och sladdriga? Jag menar då från där iläggen slutar och neråt. Kanske där man ska förbättra?
// Linda

Nu har jag sytt den så som du visade på bilden.
Jag ska testa hur det går att rida med den idag.

Kan man lägga in något i fickorna så att paden blir tjockare?

Hej!

Problemet här är inte att padden inte sitter fast.
Om paden strävar bakåt, så har du ett grundläggande fel i hur sadeln arbetar på hästens rygg.
Hästens rörelser kontra sadelns får alltså paden att flytta på sig.
Detta skall inte ske.

Att paden flyttar sig är alltså ett brvis på ett grundläggande fel i just denna sadels funktion på just din häst.

Med en sadel som fungerar på rätt sätt på hästryggen, så flyttar sig inte paden.

Sök källan till problemet.
Som kan vara: Fel sadel, obalanserad ryttare mm....
En bomlös sadel kräver en MYCKET välbalanserad ryttare.
Balansen där är lika viktig som vid barbackaridning, då en bomlös sadel inte kan kompensera en obalanserad ryttare. För detta krävs en bom.
Hug your horses!
/Mike - Hästsadelmakarna på Fredriksdal

mahlmt skrev:
Det verkar som om paddarna till modell Torsion och kopior har problem. Jag har aldrig haft problem till min Sports Saddle.
Är sidorna på paden för tunna och sladdriga? Jag menar då från där iläggen slutar och neråt. Kanske där man ska förbättra?
// Linda

Jaaaa, kanske det är det som är problemet? Svårt att veta men jag gjorde ju en liten ändring längst ner där man drar igenom sadelgjordsstropparna och nu funkar det bra. :)

Mike skrev:
Hej!

Problemet här är inte att padden inte sitter fast.
Om paden strävar bakåt, så har du ett grundläggande fel i hur sadeln arbetar på hästens rygg.
Hästens rörelser kontra sadelns får alltså paden att flytta på sig.
Detta skall inte ske.

Att paden flyttar sig är alltså ett brvis på ett grundläggande fel i just denna sadels funktion på just din häst.

Med en sadel som fungerar på rätt sätt på hästryggen, så flyttar sig inte paden.

Sök källan till problemet.
Som kan vara: Fel sadel, obalanserad ryttare mm....
En bomlös sadel kräver en MYCKET välbalanserad ryttare.
Balansen där är lika viktig som vid barbackaridning, då en bomlös sadel inte kan kompensera en obalanserad ryttare. För detta krävs en bom.
Hug your horses!
/Mike - Hästsadelmakarna på Fredriksdal

Jag vill inte svara för andra ryttare men kan säga att för vår del, som hade en pad som gled likadant som trådskaparens, så är det inte pga obalanserad ryttare. Ryttaren har mycket god balans oavsett om det rids med eller utan sadel (rider mycket barbacka) och har fått god kritik av sina tränare just för sin balans.

Sen vill jag än en gång påpeka att padden rör sig inte en millimeter uppe på ryggen utan sitter "stenhårt" fast i sadeln med hjälp av låsringarna. Inte heller sadeln flyttar sig utan ligger där man lägger den. När man ridit så är håren alldeles släta och längs med ryggraden är håren helt torra vilket visar på att kanalen uppe i paden fungerar mycket bra. Det är i den nedre framkanten, alltså nedanför där sadeln slutat, som den gärna ville glida bakåt.

Hur det ligger till med trådskaparens balans vet jag inte men enligt henne så gled hennes pad likadant och jag har hört fler som råkat ut för det.

Nåväl vi är väldigt glada för vår sadel och behöver inte längre oroa oss för vår stackars pålles rygg varje gång han ändrar form på sommaren t ex när han blir rund som en köttbulle. Vi avverkade tre bomsadlar på två år vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att han varit travhäst och började sätta helt andra muskler.

Givetvis ska man inte köpa en bomlös och sen tro att man inte behöver vara uppmärksam längre men det har verkligen underlättat. I plånboken också ;) Det är fruktansvärt dyrt att ständigt byta sadlar och tyvärr tror jag att många hästar plågas av riktigt illasittande sadlar pga det. :(

Men du är ju sadelmakare vad jag förstått? Om du bortser från den diskussion vi har just nu, vad är din inställning till bomlösa sadlar i allmänhet?

Bellafjella skrev:
Jag vill inte svara för andra ryttare men kan säga att för vår del, som hade en pad som gled likadant som trådskaparens, så är det inte pga obalanserad ryttare. Ryttaren har mycket god balans oavsett om det rids med eller utan sadel (rider mycket barbacka) och har fått god kritik av sina tränare just för sin balans.

Sen vill jag än en gång påpeka att padden rör sig inte en millimeter uppe på ryggen utan sitter "stenhårt" fast i sadeln med hjälp av låsringarna. Inte heller sadeln flyttar sig utan ligger där man lägger den. När man ridit så är håren alldeles släta och längs med ryggraden är håren helt torra vilket visar på att kanalen uppe i paden fungerar mycket bra. Det är i den nedre framkanten, alltså nedanför där sadeln slutat, som den gärna ville glida bakåt.

Hur det ligger till med trådskaparens balans vet jag inte men enligt henne så gled hennes pad likadant och jag har hört fler som råkat ut för det.

Nåväl vi är väldigt glada för vår sadel och behöver inte längre oroa oss för vår stackars pålles rygg varje gång han ändrar form på sommaren t ex när han blir rund som en köttbulle. Vi avverkade tre bomsadlar på två år vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att han varit travhäst och började sätta helt andra muskler.

Givetvis ska man inte köpa en bomlös och sen tro att man inte behöver vara uppmärksam längre men det har verkligen underlättat. I plånboken också ;) Det är fruktansvärt dyrt att ständigt byta sadlar och tyvärr tror jag att många hästar plågas av riktigt illasittande sadlar pga det. :(

Men du är ju sadelmakare vad jag förstått? Om du bortser från den diskussion vi har just nu, vad är din inställning till bomlösa sadlar i allmänhet?

YOU ROCKS MY SOCKS! :bow:

Rebeccah skrev:
Nu har jag sytt den så som du visade på bilden.
Jag ska testa hur det går att rida med den idag.

Kan man lägga in något i fickorna så att paden blir tjockare?

Ja, det finns de som köper vanligt liggunderlag och klipper ut två likadana inlägg som de du har. Sen lägger du de inläggen som följde med paden underst, alltså mot hästryggen, och de nya överst. Om du inte vill ha liggunderlag så kan man köpa "riktiga" inlägg på Stall Vrå. De har Grandeur-inlägg som kostar 150 kr paret + frakt. De är kanske lika tjocka som dina egna men tillsammans blir det bättre.

Sen har de andra lite tjockare inlägg som kostar 400 kr (tror jag) +frakt. Det är Skito-inläggen och med dem tror jag inte du behöver ha dina gamla inlägg också. Obs! Om du mailar och beställer så var noga med att du bara vill ha inläggen för annars får du kanske en hel pad och då blir det genast mycket dyrare. :eek:

Hur som helst så är det kanske bäst att först maila och fråga om priserna för jag är inte riktigt säker. :)

http://www.stallvra.com/

Howdy!

Nu har jag ju inte påstått att obalanserad ryttare var orsaken i just detta fallet, om du läser mitt inlägg noggrant, utan att det är EN av flera tänkbara orsaker.

Om paden flyttar sig UNDER sadeln, vilket jag antog var fallet, så har man ett funktionsfel.
Detta skall inte hända varesig med bomlösa eller bomsadlar.

Min allmänna åsikt om bomlösa är:
1 Sista utväg när inget annat fungerar.
2 Kräver en grymt balanserad ryttare, då det krävs en bom i sadeln för att klara att kompensera för belastningarna som blir av en skumpande ryttare på ryggen.
3 Barbacka är generellt bättre för hästen, men kräver också en väl balanserad ryttare.
4 Att ens försöka sig på hoppning med en bomlöst är förkastligt.
5 Att alltför många ryttare tror att bomlöst löser alla problem

Bomlöst är 'inne' nu, och vi ser växande problem, som jag skrivit i andra trådar.

Nya vågen nu är: Bettlöst, skolöst och bomlöst.
Men de flesta som ägnar sig åt detta har ingen som helst aning om hur det VERKLIGEN påverkar hästen, utan det styrs bara av en, låt mig säga 'något romantiserad', inställning till 'så naturligt som möjligt'.

Detta i kombination med alltför lite kunskap kommer att drabba många hästar illa, är min befaran.

Min åsikt, och mina erfarenheter...........
Andra har rätt till sina egna åsikter.

Hug your horses!
/Mike

hejsan igen... Jag skrev ju i början om antiglidmattan och att den fungerade på min ena pad som gled åt sidan. Som jag har fattat för det nu är att din pad satt still uppe vid kanalen men gled vid nederkanten och bakåt.
Jag har två bomlösa, en med den gröna paden , en med den svarta paden från källqvists.

Jag har ridit med båda mina sadlar på en och samma häst men den gröna paden glider åt sidan, medans den svarta glider precis som din gör! Upptäckte det igår när jag red långritt. knepigt tycker jag. Men jag funderar på om det kan ha något med själva paden att göra eller om det är något annat som vi med det problemet gör..?

Jag ska iallafall göra samma åtgärd som bellafjella och jag kan tänka mig att det fungerar.

/tjohopp Sparf

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 745
Senast: Ceta
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 069
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka