Bukefalos 28 år!

pälsfällning..

Lavinia

Trådstartare
Min pålla har börjat fälla nu..(suck!) Hon har tidigare år haft ganska jobbiga fällningar och tappat ganska mycket(inte bara päls, utan ork och jobblust också), så jag funderar på b-vitamin-tillskott, som en gammal veterinär rekommenderade. Nån som har provat, och i så fall när? Veterinären ansåg(och jag håller nog med) att det bästa och billigaste var att spruta, och nu får vi ut veterinären snart, men är det inte lite tidigt att släppa all päls? Eller är jag bara "överbeskyddande" igen. Släpper dom det mesta pälsen direkt eller hur funkar det? Jag har som sagt aldrig provat med b-vitamin, eftersom jag hoppats att det ska gå lättare och så kom fällningen så fort.. Tips önskas! mvh/ Lavinia, som kommer hem alldeles vit snart och det är inte snö..
 
Nu fäller de nog inte allt utan bara en del och jag skulle absolut med din historia ge henne en b-vitaminspruta och sen även ge i fodret.
 
Var glad, ju tidigare en häst fäller desto välmående är den. Sedan är det ju arv och miljö som också spelar in men en välskött häst fäller generellt tidigt.

Cissi :bump:
 
Nej, hästen kommer inte tappa all päls i ett nafs... Däremot blir det lättare för kroppen att klara fällningen.

Prova B-vitamin. Spruta & ge i maten (det finns B-vitamintillskott att köpa). Det fungerar bra.

Jag hade tidigare ett sto som mådde uselt under pälsfällningen - öm i kroppen, tappade kondition, sur & grinig. Det blev inte helt bra av B-vitamin, men klart lindrigare!
 
Tack allihop!
Ska genast beställa en b-spruta!
mvh/ Lavinia som ridit vild galopp på golfbanan idag.
 
Nått som funkar på min häst Jäst..det gör att dom inte får lika ont i kroppen o blir inte lika känsliga..
Jäst kan man köpa på alla ställen som säljer hippofoder!
 
Min häst har tidigare haft väldigt ont av fällning trots B-vitamin i fodret har vart öm i hela kroppen osv.
Nu kör jag med hippos foderjäst o det funkar jättebra!!
Har hört att dom har svårt att ta upp B-vitaminen man häller i fodret o jästen gör att dom tar upp det bättre.. (det är ju B-vitamin i jästen)Annars e ju spruta ett alternativ...som du ju redan visste.
Mvh/Maria :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 540
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 313
Senast: Corax
·
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: Speedway
·
Hästvård Har en gammal häst (fjordning) snart 33 år som i vinter börjat klia sig. Har lokaliserat klådan till främst under magen, men eftersom...
Svar
13
· Visningar
3 950
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp