pälsvård

Milosari

Trådstartare
hurdan päls har era hundar? hur sköter ni den? jag är världens lataste så jag schamponerar 1-2 ggr/år och borstar med karda när de fäller. labben har fet fin blank päls och schäferns päls är sund och blank. ingen av dem luktar hund. men borde jag kanske ändå borsta mer? med vad?
 
Hundarna blir borstade och kammade varje lördag (samtidigt som tänderna borstas och klorna klipps). Dom har väldigt len päls som smutsen trillar av när den har torkat så dom är inte ett dugg svår skötta. Ner i badet åker dom i alla fall minst två gånger per år (en gång vid jul och så en gång innan sommaren), nu har vi börjat ställa ut lilltiken så hon har redan fått sej två omgångar det här året. Ganska praktiskt med små hundar att kunna ställa ner dom i badkaret eller ta en snabbdusch i handfatet :D
 
Har en korthårig som jag shamponerar kanske 1-2 gånger per år. Jag har aldrig :o borstat henne, då är hon ändå 7 år.
Däremot torkar jag ur öron, klipper klor och kollar tänderna varje fredag på båda hundarna, samt klipper päls under tassarna på den långhåriga, ger ett vårdat uttryck tycker jag.
Sheltien har fått stå ut med mera pälsvård, har badat inför varje utställning, fast efter ett par år fuskade jag lite och tvättade bara mage och ben om det behövdes.
Gick igenom pälsen minst en gång i veckan.
Nu har han blivit överkänslig mot shampo, har inte hittat något än som han tål, får utslag och kliar sönder sig, någon som har något tips?
Har på äldre dar blivit väldigt håröm så jag borstar knappt längre, klipper bort lite tovor ibland.
 
Jag har en dvärgpudel. Han shamponeras ca 2-3 ggr/månaden. Dessutom ska man helst borsta honom varje dag. Fast det beror ju på om man vill ha "bollar" på en pudel. Men vi har valt att klippa/trimma honom normalrakt över hela kroppen.
 
ska kanske tillägga att jag numera borstar tänderna och klipper klorna (så gott det går på schäfern :crazy:) lite då och då (1-4 ggr/vecka). öronen kollar jag flera ggr/vecka (hundöron är gosiga) och torkar ut med tops och häller i öronrengöring vid behov.
 
Jag borstar vid behov! ;) Vet inte riktigt hur ofta det blir, men då och då så drar jag igenom med borsten (kardan gillar hon inte alls), för att få bort lös päls, men min hund har blivit välsignad med en otroligt lättskött päls. Hon får aldrig tovor eller något sånt. När hon var liten tovade pälsen sig lite, och då fick jag borsta henne oftare.
 
Jag har aldrig satt en kan eller borste i mina hundars päls. De badas med schampo 1-2 ggr per år. Kan det bli lättare :d
 
Pälsvård?
Det är nog ett okänt begrepp för mig. Hundarna badas om de rullat sig i något äckligt, annars gör jag ingenting alls med deras päls. Den håller sig fin ändå.

Jag borstar inte tänderna på dem heller. De håller tandsten borta med deras eviga bengnagande. Klorna klipps någon gång varannan vecka och öronen tittar jag till någon gång i månaden. De brukar inte vara smutsiga.
 
Jag tvättar min hund vid behov, dvs någon gång per år när hon har grisat ner sig ordentligt (förutom när hon fick skabb men det är ju en helt annan femma) och borstar när hon fäller mycket för att slippa de värsta tussarna på golvet.
 
Har en springer med päls så det skulle räcka åt fem! Inte alls rastypiskt men det såg man ju inte när hon var valp! *sucka* Så Nu har jah tröttnad på tovor och pinnar och allt och klippt henne kort!
Men hon behöver ändå tassklippas ca var 6 vecka och borstas par ggr i veckan!
Badar gör hon nog inte mer än 4-6 ggr år...
 
Borstar vovvarna när dom fäller...
Blandrasen med karda och gummiskrapa,
Greyhounden med gummiskrapa.Dom badas bara
om dom är väldigt grisiga,blir väl ca 2-3 ggr om
året...
 
Min hund har kort blank päls men ingen underull. Jag schamponerar honom i ett specialschampo från veterinären en gång i veckan mot torr hud. Det är den enda pälsvården han behöver.
Ibland om han ser dammig ut så kan jag ta ett sämskinn(stavas det så?) och dra över honom.
 
Lockig och ganska stor päls (pudel)
Vi badar henne kanske varannan månad? eller mindre, däremellan brukar vi borsta ur henne ibland, så det ska bli lättare att reda ut när man badat sen.
Jag tycker aldrig hon luktar hund som andra raser (schäfer, golden mfl. brukar göra.) Ta inte illa upp :)
 
Har en labbe.
Tvättar (med schampo alltså) henne ordentligt vid behov, dvs. om hon rullat sig i nåt (bläää). Annars 1 gång per år ungefär.
När det är lortigt ute brukar hon bli duschad på tassar och mage med vatten och på sommarn badar hon i sjöar....
Annars har vi ingen speciell pälsvård.
Kardar henne när hon fäller.
 
Dvärgpinscher har en väldigt kort o slätpäls. När det fälls så kör vi med gummikarda, även ibland annars för att det är mysigt. Jag kan väl säja att hon badas 1-2 gånger per år. Har ju bara haft henne i snart ett år och badat henne en gång, men en gång är inplanerad så fort det blivit lite torrare.
 
Mja!
Det beror på.
Jag har ju ganska speciella förhållanden.

(Hundras - Labrador Retrivier)
Är jag bara hemma så borstar jag rent från lösa hundhård, med karda, en gång i veckan, och kammar honom 3-4gånger i veckan.
Under vintern badar han inte alls, och skulle han vara extremt smutsig använder jag inte schampo.
Klorna klipper jag inte heller under vinter.

Anledning: Förmycket duschande förstör pälsens förmåga att isolera/värma hunden. (Detsamma gäller förlite duschande, en smutsig hund blir - en sjuk hund)
Och klipper jag ner klorna förmycket under vintern får han inget fäste på isen.

Under sommaren gäller det dock att hålla pälsen ren, och det görs varje dag, samtidigt som man söker efter fästingar och annat shit!.
 
Ja min lilla vovve har mest vit päls så han badas ABSOLUT men högst 3 mån. mellanrum (om det vart bra väder)
Den borde borstas 3 gånger i veckan men klarar mkt mindre (tackar gudarna). Alla andra i setterklubben är avundsjuka på hans underbara päls :D

Nu åker vi runt på en del utställningar så klippningen är väll varannan månad och om det är lungt med dom slipper han det förutom på sommarn då det är varmt.
Bad innan varje utställning.
 
Min schäfer brukar vara med sin husse på jobbet (bilskrot) hon blir ju då ganska smutsig, vi brukar bara spola av henne med vatten dagligen, och om hon luktar så badar vi med shampo... :) (ni som tar åt er för att hon är på en bilskrot vill jag bara säga att hon faktigst har gummiskor på sig... och aldrig gjort sig illa!)
 
Pälsvård - vad är det?

Öhmnhub... Tvättas, typ när tja, när jag inser att det nog var läänge sedan de tvättades. Det infaller nog på sin höjd 2 ggr året. Borstar dem enbart när det är fällperioder och då mest för att jag vill undvika att få dammråttor stora som höghus. Tiken som nu ställs ut borstas när vi kommer fram till utställningen :-) några tag där bak på byxorna för att fluffa upp dem. Hon kan ibland åka på en ren vattendusch innan en utställning för att pälsen skall få lite extra lyster och fluff.
Pälsvård känns och ser aldrig nödvändigt. Det som görs är för vår skull, om det skulle rullat sig i något. Påskynda en fällningsperiod. Trots den inte särskilt frekventa badningen upplever jag aldrig som de skulle luka hund eller vara skitna.

/pewa

Ps. Har tre schipperke
 
Blir väl ca 3-4 gånger/år man badar dom ordentligt, därimellan är det mest långhårstaxen som blir avspolad värsta skiten under magen och ben om det är allt för grisigt. Dom blir ordentligt genomborstade en gång i månaden, där imellan borstar dottern dom lite. klorna klipps varje vecka!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
866
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 748
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 206
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 535
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp