Paket stått som på väg en vecka, kört?

Fibusen

Trådstartare
Köpte en vara från privatperson, jag betalade frakt och varan, personen lämnade in varan på morgonen den 26/9, alltså förra tisdagen. På eftermiddagen står det i postnordappen ”Örebro, försändelse på väg” och sen har det stått still…

Är det kört eller kan det fortfarande finnas chans att det kommer fram? Det är ett stort paket, kartong 50x60 cm så hur dom lyckas tappa bort det vet jag inte riktigt… Jag har mejlat postnord ang borttappat paket med ännu ej fått svar.
 
Skulle ringa postnord, jag ska själv ringa de imorgon för ett paket som stått stilla sen den 26/9 och ska vara framme senast imorgon. De har alltid varit hjälpsamma när jag ringt.
 
Jag hade precis strul med en försändelse till någon som köpt något av mig. Jag skickade det den 20/9. Hörde av mig till postnord efter en dryg vecka, de föreslog att jag skulle reklamera då de inte kunde se någon rörelse sedan dagen efter inlämning (i reklamationsformuläret gick det också att göra anspråk på paketets värde och kostanden för frakten). De har ännu inte återkopplat angående det. I går ringde lokala postombudet mig, då låg paketet hos dem och av någon anledning såg det ut som att det skulle delas till mig men låg som redan utdelat i datorn. Guld att hon ändå ringde och nu är det på väg igen. Kontentan: det är inte för sent! Men värt att kontakta postnord.
 
Kört skulle jag verkligen inte se det som. Beställdes expressfrakt eller vad får dig att tänka att paketet är borta och inte kommer att komma fram?

Nej, inte expresspaket, men skickades inom samma län och stod först på postnord ”beräknad leveranstid onsdag 27/9” vilket skulle stämma eftersom paketet skulle gått iväg från Örebro på eftermiddagen dagen innan, då brukar det alltid komma dagen efter när det blivit sorterat där.
 
Nej, inte expresspaket, men skickades inom samma län och stod först på postnord ”beräknad leveranstid onsdag 27/9” vilket skulle stämma eftersom paketet skulle gått iväg från Örebro på eftermiddagen dagen innan, då brukar det alltid komma dagen efter när det blivit sorterat där.

Ok, eftersom det bara gått några få arbetsdagar skulle jag inte oroa mig om jag inte hade beställt och fått bekräftat att leveransen skulle ske omgående. Särskilt om det är ett större paket eller om man bor så att logistikflödena inte är på en hög nivå, så kan det ju finnas praktiska skäl till att ett paket får vänta lite extra för att komma med i flödet.

Jag tycker generellt att många är så stressade idag och måste ha sina paket nu, nu, nu. Och kommer det inte på en gång så verkar det vanligt att anta att paketet måste ha försvunnit.

Jag tror vi alla (inte minst miljön) skulle tjäna på om vi accepterade att betala lite mer för frakt av det vi köper, både i tid och pengar, så skulle transporterna kunna bli mer tillförlitliga och resurssparande.

Säkert är jag också påverkad av att jag jobbat på ett ställe där en rätt stor del av handläggningstiden gick åt till att inte handlägga ärenden, utan att besvara allas samtal och mail om "När blir mitt ärende klart?", "Hallå, jag har inte hört något från er på två dagar, har ni tappat bort mitt ärende"? Om inte de samtalen och mailen tagit så mycket tid hade alla kunnat få sina ärenden klara mycket snabbare 😄
 
Brukar inte vara kört. Hör av dig och se om de kan göra en sökning. Nu är det inte så ofta jag jobbar med PostNord, men har efterlyst en hel del paket som fastnat hos andra logistikföretag och oftast så dyker paketet upp inom någon dag till ett par veckor.
 
Köpte en vara från privatperson, jag betalade frakt och varan, personen lämnade in varan på morgonen den 26/9, alltså förra tisdagen. På eftermiddagen står det i postnordappen ”Örebro, försändelse på väg” och sen har det stått still…

Är det kört eller kan det fortfarande finnas chans att det kommer fram? Det är ett stort paket, kartong 50x60 cm så hur dom lyckas tappa bort det vet jag inte riktigt… Jag har mejlat postnord ang borttappat paket med ännu ej fått svar.

Jag vet större försändelser som varit borta ett tag och såna som skickats land och rike (och utomlands) innan de kommit fram. Inte bara PostNord alltså...
 
Jag vet större försändelser som varit borta ett tag och såna som skickats land och rike (och utomlands) innan de kommit fram. Inte bara PostNord alltså...

Ja, men hade det skickats runt så hade det blivit registrerat på dessa ställen. Mitt paket är inte registrerat någonstans sen den 26/9, då skulle det ha åkt Örebro-Borlänge. Står bara ”Örebro-på väg”.
 
Ja, men hade det skickats runt så hade det blivit registrerat på dessa ställen. Mitt paket är inte registrerat någonstans sen den 26/9, då skulle det ha åkt Örebro-Borlänge. Står bara ”Örebro-på väg”.

Jag kämpar själv förgäves med att försöka skicka iväg ett paket, registrerade det i helgen hos DHL, försökte sedan lämna in hos ett ombud med QR-kod som inte funkade, testade lite senare hos annat ombud men fortfarande utan framgång.

Lite senare i förrgår (när jag inte var kvar hos ombudet) plingar det till ett inlämningskvitto i min e-post att "du har lämnat in ett paket hos ombud nr 2" - vilket troligen också den förhoppningsfulle mottagaren fått reda på. Men något paket har jag ju uppenbart inte lyckats lämna in i verkligheten.

Igår försökte jag igen vädja hos ombud 2 att "yo, det står här svart på vitt att du har tagit emot det paket som jag har registrerat och betalat, så kan du vänligen göra det då?". Men icke. Denne apatiska individ tar inte emot det utan hänvisar mig till att ringa DHLs kundservice - som nu, föga överraskande, hänvisar mig att åter igen gå tillbaka till det trögfattade ombudet och tvinga den att lösa saken. Så - någonstans i Örebro kanske någon också håller på att få ett utbrott över något liknande.
 
Jag kämpar själv förgäves med att försöka skicka iväg ett paket, registrerade det i helgen hos DHL, försökte sedan lämna in hos ett ombud med QR-kod som inte funkade, testade lite senare hos annat ombud men fortfarande utan framgång.

Lite senare i förrgår (när jag inte var kvar hos ombudet) plingar det till ett inlämningskvitto i min e-post att "du har lämnat in ett paket hos ombud nr 2" - vilket troligen också den förhoppningsfulle mottagaren fått reda på. Men något paket har jag ju uppenbart inte lyckats lämna in i verkligheten.

Igår försökte jag igen vädja hos ombud 2 att "yo, det står här svart på vitt att du har tagit emot det paket som jag har registrerat och betalat, så kan du vänligen göra det då?". Men icke. Denne apatiska individ tar inte emot det utan hänvisar mig till att ringa DHLs kundservice - som nu, föga överraskande, hänvisar mig att åter igen gå tillbaka till det trögfattade ombudet och tvinga den att lösa saken. Så - någonstans i Örebro kanske någon också håller på att få ett utbrott över något liknande.

Ja man blir trött alltså… Jagat postnord halva dagen för att få reda på samma sak som jag själv kunnat se i appen. Dom kunde alltså inte se mer än vad jag kunnat. Och det är säljaren som ska reklamera så har försökt fått tag på säljaren för att den ska behöva krångla med reklamation.
 
Pratat med postnord nu och paketet är borta. Hur dom lyckas ”tappa bort” en hel flyttkartong är ett under…
Anvönd reklamationen, kräv dem på pengar för värdet så brukar det magiskt dyka upp igen efter några dagar.

Jag brukade skicka stora värdefulla paket med dem, detta är vanligt återkommande, aldrig nånsin deras fel, aldrig nånsin att de återbetalat någon frakt trots många veckors fördröjning osv. Men som sagt, när man kräver dem på ersättning för det förlorade värdet brukar de trolla fram grejerna.
 
Anvönd reklamationen, kräv dem på pengar för värdet så brukar det magiskt dyka upp igen efter några dagar.

Jag brukade skicka stora värdefulla paket med dem, detta är vanligt återkommande, aldrig nånsin deras fel, aldrig nånsin att de återbetalat någon frakt trots många veckors fördröjning osv. Men som sagt, när man kräver dem på ersättning för det förlorade värdet brukar de trolla fram grejerna.
Det som är så konstigt, att det är säljaren som ska reklamera, men det är ju jag som förlorat pengarna och betalt för frakten (till säljaren).
 
Ja man blir trött alltså… Jagat postnord halva dagen för att få reda på samma sak som jag själv kunnat se i appen. Dom kunde alltså inte se mer än vad jag kunnat. Och det är säljaren som ska reklamera så har försökt fått tag på säljaren för att den ska behöva krångla med reklamation.

Herregud tröttstadiet är passerat sedan länge här, när jag nyss kom in till det hopplösa ombudet igen och han förväntansfullt frågar "har du fixat?" så är det mer att det blixtrar till i ögonen och jag väser svaret mellan tänderna. MIN del av avtalet var uppfylld när jag fyllt i alla uppgifter, betalat frakten och förgäves forslat paketet till ett ombud tre dagar i rad, det är DU som får fixa nu?!

Då vaknade han ändå till så mycket att han själv lyckades ringa DHL (!) - men, fortfarande är problemet inte löst för att rätt personer inte var där efter kl 17. Och då var vi lik förbannat tillbaka på alternativ 1: "kan du komma tillbaka igen i morgon"... Men när jag såg ut som en levande version av :rage: och drog efter andan för att skrika NEEEEJ rakt ut, så tänkte han plötsligt ut ett nytt alternativ som gick ut på att behålla paketet, ta mitt telefonnummer och smsa när det är löst.
 
Ja, men hade det skickats runt så hade det blivit registrerat på dessa ställen. Mitt paket är inte registrerat någonstans sen den 26/9, då skulle det ha åkt Örebro-Borlänge. Står bara ”Örebro-på väg”.

En jag känner beställde en måttbeställd bilbur till hunden. Dubbelbur så paketet var hyfsat stort. Den fastnade på vägen. Någon hade lagt den på en hylla och glömt bort den i några veckor. Tillverkaren hade nästan börjat tillverka en ny när den hittades. Den gången var det DHL. Den blev försenad med några veckor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp