Bukefalos 28 år!

Påkörd katt utan halsband lämnad....*grr*

F

FairLady

Igår kväll när jag skulle köra hem från mina föräldrar låg det en stackars katt på vägen påkörd...dessutom levde den... :crazy:!

Hur kan man köra på ett djur och bara lämna det på vägen att dö?? Vet ju inte hur länge den legat där men usch...den led ju!

Ingen märkning och inget halsband...hur kan man släppa ut sin katt utan det??

Fick ju ringa polisen som skickade skyddsjägare... :(
Vi gjorde vad vi kunde men hu vad dåligt jga mådde. Kattens lidande är ju slut och han fick kel in i det sista...

Men vad tänker männiksor med...??? :confused: :confused:
 
Usch vad hemskt !! Jag är livrädd för att jag ska köra på en katt. Min lista på andra djur börjar bli lång (kör buss), men katt har jag sluppit.

2 rådjur
1 grävling
2 igelkottar
div fåglar
 
Hur vet du att den inte var chipmärkt?
Halsband vill jag INTE sätta på min utekatt. Han far och klättrar och smyger överallt och jag skulle vara livrädd att han skulle fastna..

/a
 
Har själv chip på min katt och det känns igenom huden...kunde inte känna något på denna...

Nu har han förhoppningsvis det bra iaf på de evigt gröna ängarna...nu är det bara ägarna jag känner med...säkert en barnfamilj oxå...!!
 
Jag har reflexhalsband på alla våra kattor där jag dessutom skrivit tel.nr. Det finns halsband som har ett säkerhetsspänne av plast som går att "rycka" upp. När jag testade uppskattade jag ryckets kraft till en tredjedel av kattens tyngd ungefär.

Stackars kisse som blev överkörd. :cry: Det värsta är ju om de blir svårt skadade och får lida. Skönt att det fanns någon vid kissens sida som brydde sig tills han blev avlivad.
 
Våran vita stallkatt blev påkörd häromdan. Vem som helst måste ha fattat att den tillhörde oss.
Nej dom hade bara slängt honom på en brunn :cry:
 
usch vad tragiskt. Jag skulle inte våga ha utekatt, ska bygga rastgård åt mina. Är livrädd dom ska smita ut ur husvagnen i sommar och komma bort, dessutom är dom chippade, man kanske skulle ta och tattuera in i örat också.... halsband med telefonnummer ska dom definitivt få....

Så hemskt när stackars katter blir påkörda :cry:
 
Jag har INTE halsband på utekatten. Vill inte hon ska fastna.

Just av den anledningen (halsbandslös) så valde jag att örontatuera henne istället för att chippa. Tatueringen SYNS för vilken oinvigd som helst och signalerar att den här kattens ägare går att spåra.

Ang påkörda katter - förra helgen när jag skulle åka och handla låg det en överkörd katt på vägen. Mitt i vägen, ingen hade ens brytt sig om åt att lägga den åt sidan. Jag stannade och gick ur och flyttade den till vägkanten (den var totalt stel så den blev nog påkörd på natten och det här var vid ettiden på dagen och MASSOR av bilar hade passerat utan att nån ens orkat stanna, lyfta på häcken och lägga undan katten). hade blivit 'återöverkörd' efter döden med.

Ingen märkning, inget halsband. Så jag la den åt sidan, med tanken att någon kanske var och letade efter den (om den hörde hemma i närheten) och då hade en chans att hitta den.

Men om man nu kör på en katt är väl fan det MINSTA man kan göra stanna bilen, kliva ur och kolla att katten verkligen ÄR död, och om det finns någon märkning på den/sätt att spåra den (jag begär inte att 'Svensson' ska veta om att det finns chipmärkning dock)
 
Jag har reflexhalsband på alla våra kattor där jag dessutom skrivit tel.nr. Det finns halsband som har ett säkerhetsspänne av plast som går att "rycka" upp. När jag testade uppskattade jag ryckets kraft till en tredjedel av kattens tyngd ungefär.

Såna halsband brukade jag ha. Jag testade dem genom att prova 'lyfta' katten i halsbandet och de löste ut.

Problemet var dock att katten varje kväll kom in utan halsband. Så nånstans ligger/hänger det drivor av reflexkatthalsband.. Efter en sisådär 15 stycken gav jag upp och nu är det halsbandslöst.. :crazy:
 
det finns visst männiksor till allt! Fy fan alltså!!!! Det finns ingenting som gör mig mer förbannad än människors okunnskap och noncholans!!! Men är glad över att lagen har blivit hårdare när det gäller djur, tex djurskyddslagen. Hoppas att den där människan som "råkade" köra över den stackars katten mår skit fr vad han/hon gjort, om den har något samvete överhuvudtaget, det är svårt att tro just nu!!!!
 
Sv: Påkörd katt utan halsband lämnad....*grr*

Fy så arg och ledsen man blir! :mad: Det är ofattbart hur människor kan bry sig så lite! Jag begravde en liten kisse i början på vintern, den lille stackaren låg på vägen, utan halsband. Jag gick runt och frågade närmaste grannen, som sa ungefär "jag den har legat där sen i förrgår tror jag". hon hade uppenbarligen inget intresse av den.. ingen kände igen kissen i alla fall. plogbilen skyfflade snö över den och jag var där och grävde fram den, hoppades på att en ägare skulle hitta den. Men det fanns nog ingen. Efter några dagar när ingen hämtat den tog jag hand om den och grävde ner den. Tyckte att det var så hemskt att den skulle ligga där i blötsnön :( så jag hoppas verkligen att ingen letade förgäves efter sin katt sen, men jag frågade runt och ingen kände till den. Så det var väl ännu en av dessa stackars övergivna katter som fick ett sorgligt slut.
Förstår att du mår dåligt, men kissen hade i alla fall någon där som brydde sig det sista och såg till att den fick hjälp! Bra gjort av dig! Sen får man väl hoppas att vem det nu var som körde på den inte märkte att h*n körde på katten och att det var därför den blev lämnad. Men man kan bli förvånad över hur liten respekt och vördnad vissa människor har för ett liv. :(
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 971
Senast: Yrsel
·
Katthälsa Jaha, då har grannkatten troligen blivit påkörd, nån gång senaste dygnet. Mamma som är på besök kom ner och berättade för mig att...
2
Svar
24
· Visningar
2 249
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Idag när vi skulle åka och hämta en släpkärra för att hämta möbler så såg vi en katt ligga och sprattla vid vägkanten. Vi hann inte se...
Svar
8
· Visningar
1 827
Senast: Altaria
·
Övr. Katt Jag var på väg ut till stallet för ett par dagar sedan varpå jag ser en påkörd men levande katt på vägen! Jag tittar i backspegeln och...
2
Svar
31
· Visningar
2 492
Senast: MsLuna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp