Palettblad/Coleus

Ett av mina palettblad. Jag tycker så mycket om den ljusa färgen och kontrasten mellan den och det gröna!
20210802_103818.jpg
 
Men alltså @Scandi :love: :love: TACK för gårdagens absolut största och absolut snyggaste paket, fullständigt späckat med sticklingar! Jag är helt mållös, tusen tack! :heart De mådde så himla fint när de kom också, sällan jag får sticklingar som är riktigt så pigga när de ändå åkt en bit. Jag ska vårda dem ömt :D Mitt kök är nu en karantänzon tills jag fått upp de nya lysrören och kan inhysa dem i studion istället.

Den här var superfin, tror inte jag sett den bland dina bilder förut, eller i alla fall inte reagerat på den men nu förstår jag inte varför. Väldigt olik allt annat jag har, så jag hoppas hon tar sig.
IMG_20210804_173253.jpg
 
Men alltså @Scandi :love: :love: TACK för gårdagens absolut största och absolut snyggaste paket, fullständigt späckat med sticklingar! Jag är helt mållös, tusen tack! :heart De mådde så himla fint när de kom också, sällan jag får sticklingar som är riktigt så pigga när de ändå åkt en bit. Jag ska vårda dem ömt :D Mitt kök är nu en karantänzon tills jag fått upp de nya lysrören och kan inhysa dem i studion istället.

Den här var superfin, tror inte jag sett den bland dina bilder förut, eller i alla fall inte reagerat på den men nu förstår jag inte varför. Väldigt olik allt annat jag har, så jag hoppas hon tar sig.
Visa bifogad fil 74932
Vad bra att du blev nöjd och så skönt att höra att de kom fram i bra skick! Hoppas de sköter sig framöver också ^^

Vad kul att du gillade den, tänkte att du kanske skulle tycka om den med :D Den har nog bara varit med på bild som liten.
 
Jag har torkat en del fröstänglar och suttit och pillat ur frön. Vilket pilljobb och gud vad många frön det blir!

Av de namnade har bara Wizard Red Velvet, Oxford Street och Rodeo Drive blommat hitintills. Hoppas så på att Marrakesh och Henna går i blom också, men det kanske är ovanligare att de gör det?
 
Misstänkte något skumt på gång bland paletterna i ett av rummen så de fick flytta ut i naturen. Jag undrar om det är dvärgväxten som kommit tillbaka? Bladen blir hårda och får märkliga former, plus att de växer segt.

Dessa är båda Fancy Feather Copper-sticklingar från samma moderplanta. Den till vänster har fått stå ute. Den till höger har stått i "dvärgväxt-rummet" (syd-ost fönster + växtbelysning):
20210813_170144.jpg

:confused::confused::confused:

Ny tillväxt utomhus blir normal, så det måste väl vara någon ohyra som dör/blir uppäten när plantan får komma ut?
 
Det här är så fint att se:
20210813_171819.jpg


Älskar bin och humlor! Tycker väl kanske ovanligt mycket om insekter överlag men just dessa är bara så :love1:

Har sått en blomsteräng i trädgården i år bara till pollinerare på ca 10 kvm också, den blommar som sjutton och så har de bivattnare inärheten. :D Sen har jag rätt stora fjärilsbuskar som bara dräller av humlor. Vet inte vem som gillar det bäst, dom eller jag!? :rofl:
 
Jag håller på och skruvar med "det sista" på min nya växtbelysning. Jag skriver "det sista" eftersom jag har för många plantor och måste hitta en lösning för lysrör i ett par fönster också. Och så måste jag ta tag i mitt lilla drivhus idag, några av frösådderna är så stora att de stjäl allt ljus från de mindre.

Vilar ögonen på Alabama Sunset. Undrar om hon får mörka fält för att hon vill ha ännu mer ljus. Ser att en leksaksbäver smugit sig in också... :laugh:
IMG_20210813_225724~3.jpg
 
någon här som har erfarenhet av nyttodjur? Har fortfarande enstaka tripsangrepp och jag börjar tröttna på att spraya med siltac, det har säkert någon effekt men det blir tråkiga märken på mina känsliga fröisar.

Funderar på antingen tripsrovkvalster eller kanske t.o.m Orius-baggar. Förökar de sig själva sen? De kostar ju trots allt en slant
 
Hej alla. Jag har börjat med paletter igen efter 8 månaders uppehåll pga sjukdom då de fick dö.
Det jag vet nu är att jag inte ska jättemånga utan fundera över vilka som är finast. Jag vet dessutom att jag har massa lampor och små växthus som ska bort. Nu får fönstren och två små VÄXA hus räcka.
Sedan höll jag på att tappa hakan över priserna. Vad har hänt? I somras köpte jag en Mariposa för 800 och nu får du en för 50. Fått Fritz och Susanne gratis. Och YM Solero Regnbågsfröisen gratis. Jag har däremot köpte China Rose idag för jag älskar den och sticklingarna var perfekta. Det är jättekul men det verkar vara borta med tex sticklingar för flera tusen som det var ofta för bara ett år sedan. Undrar hur de som levde på enbart sticklingar klarar sig nu.
Hursomhelst så ska jag ta mig an detta på en nivå. Det ska bli iättekul@!
 
någon här som har erfarenhet av nyttodjur? Har fortfarande enstaka tripsangrepp och jag börjar tröttna på att spraya med siltac, det har säkert någon effekt men det blir tråkiga märken på mina känsliga fröisar.

Funderar på antingen tripsrovkvalster eller kanske t.o.m Orius-baggar. Förökar de sig själva sen? De kostar ju trots allt en slant
Jag provade Oriusbaggar i två omgångar när jag hade trips. De är definitivt effektiva men jag lyckades inte hålla dem vid liv, de försvann inom 2 veckor tyvärr.

Vad jag förstått så behöver de en extra födokälla för att överleva/etablera sig. De äter pollen också så det kan man lösa med blommande växter. Tyvärr har jag inte hittat info om vilken miljö de trivs i, om luftfuktighet spelar roll tex.
 
någon här som har erfarenhet av nyttodjur? Har fortfarande enstaka tripsangrepp och jag börjar tröttna på att spraya med siltac, det har säkert någon effekt men det blir tråkiga märken på mina känsliga fröisar.

Funderar på antingen tripsrovkvalster eller kanske t.o.m Orius-baggar. Förökar de sig själva sen? De kostar ju trots allt en slant

Jag behandlade mina paletter med Oriusbaggar och tripsrovkvalster i början av sommaren. Hittade tripsskador på en planta i ett rum utanför karantänen och kände då att det var lika bra att köra hela huset så jag spred baggar i alla rum och hängde upp påsar med rovkvalster. Valde båda två eftersom de tog olika stadier av trips, kvalstren ägg de kom åt och larver och baggarna nymfer och vuxna. Mina baggar åt det som fanns och dog eller försvann inom två veckor också då jag inte har blommande blommor hemma och höll huset stängt, men rovkvalstren var kvar mycket längre och jag såg ett i mokroskopet för bara ett par veckor sedan. Sen min behandling har jag inte sett varken trips, bajs eller skador så jag är väldigt nöjd även om det var sorgligt när mina söta baggar dog :cry:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 993
Senast: Maria D
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
457
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 362
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 663
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp