Palettblad/Coleus

Hej alla. Jag har börjat med paletter igen efter 8 månaders uppehåll pga sjukdom då de fick dö.
Det jag vet nu är att jag inte ska jättemånga utan fundera över vilka som är finast. Jag vet dessutom att jag har massa lampor och små växthus som ska bort. Nu får fönstren och två små VÄXA hus räcka.
Sedan höll jag på att tappa hakan över priserna. Vad har hänt? I somras köpte jag en Mariposa för 800 och nu får du en för 50. Fått Fritz och Susanne gratis. Och YM Solero Regnbågsfröisen gratis. Jag har däremot köpte China Rose idag för jag älskar den och sticklingarna var perfekta. Det är jättekul men det verkar vara borta med tex sticklingar för flera tusen som det var ofta för bara ett år sedan. Undrar hur de som levde på enbart sticklingar klarar sig nu.
Hursomhelst så ska jag ta mig an detta på en nivå. Det ska bli iättekul@!

Ja nu verkar det bara vara enstaka auktioner på nya sorter som kryper över 1000-lappen. Det finns ju några dyrgripar som folk sitter på, men jag ser en jättestor skillnad på priser nu bara jämfört med i våras. Väldigt många säljer sticklingar med VÄLDIGT varierande kvalitet på både sticklingen och packningen. För några dagar sedan fick jag hem tre sticklingar som personen packat i kraftpapper :meh: Ingen bubbelplast. Sticklingarna var helt lealösa och pappret hade sugit åt sig all fukt.

Vad ärt det för lampor du ska göra dig av med? Och vilka sorter får stanna?
 
Ja nu verkar det bara vara enstaka auktioner på nya sorter som kryper över 1000-lappen. Det finns ju några dyrgripar som folk sitter på, men jag ser en jättestor skillnad på priser nu bara jämfört med i våras. Väldigt många säljer sticklingar med VÄLDIGT varierande kvalitet på både sticklingen och packningen. För några dagar sedan fick jag hem tre sticklingar som personen packat i kraftpapper :meh: Ingen bubbelplast. Sticklingarna var helt lealösa och pappret hade sugit åt sig all fukt.

Vad ärt det för lampor du ska göra dig av med? Och vilka sorter får stanna?
Jo det packas helt knasigt ibland. Jag köpte en vit med vinröd stam och undersida av en tjej. Har inte sett något liknande. Den kom i ett litet Sverigekuvert och var bortom all räddning. Kunde inte ens bli arg utan bara skrattade och skrattade. Det är två små hus från Ikea som stannar. De var väldigt poppis förr men nu säljs de inte ens. Ger fantastiskt bra respons på röda och rosa. Två ska bort. Sedan massa lysrör med hög Kevin. Två hyllor ska bort för jag ska renovera min tvättstuga. Kvar till allas munterhet blir alla lampor i fönstren och klämlampor med rosa sken så det ser ut som värsta cannabisodlingen.
 
  • Gilla
Reactions: Eon
Jag har skaffat mig en Coleusarus! :love:
20210815_141327.jpg

Den har ett så fint lilarosa nät på ljusgröna blad, och det trots att den står i det sämsta fönstret. Riktigt nyfiken på hur den kommer bli utomhus!

Jag har ju Golden Dreams och Hottie också, som bägge är snarlika, men denna är favoriten hitintills.
 
Hur gör man sen om man vill ta in sticklingar utifrån på säkrast sätt? Jag har provat att såpa/oljebada lite sticklingar men då har de först blivit fula och sen dött. :confused: Hoppas jag bara gjort fel?
 
Hur gör man sen om man vill ta in sticklingar utifrån på säkrast sätt? Jag har provat att såpa/oljebada lite sticklingar men då har de först blivit fula och sen dött. :confused: Hoppas jag bara gjort fel?

Det vill jag också veta!

Vågar man ta in en planta som stått ute hela sommaren? Det är det finaste palettbladet jag har!
 
Hur gör man sen om man vill ta in sticklingar utifrån på säkrast sätt? Jag har provat att såpa/oljebada lite sticklingar men då har de först blivit fula och sen dött. :confused: Hoppas jag bara gjort fel?
Jag gör som klorofyllan på Instagram tipsar om. Doppar dem i en skål med ljummet vatten, olja och lite såpa. (Har inte fått trips med dessa sticklingarna, var från prydnadsgräs som jag tagit ute i naturen 😅)
 
Jag gör som klorofyllan på Instagram tipsar om. Doppar dem i en skål med ljummet vatten, olja och lite såpa. (Har inte fått trips med dessa sticklingarna, var från prydnadsgräs som jag tagit ute i naturen 😅)
Hur mycket olja och såpa har du använt då? Vilken olja? Och ska de bara doppas, inte ligga i ett tag eller så?
 
Återupplever min nygamla hobby och ser många nya sorter. En del är knappast snygga och lär inte vara stabila i generationer eftersom de kommit väldigt snabbt men det kvittar för min del för hellre får alla namna än bara de i innegänget. Sedan tappar jag hakan igen för nu har det blivit poppis att slänga sina namnade. För ett år sedan var det överskott på fröisar som ingen vill ha och huggsexa om många namnade. Sedan fanns det ett helt gäng som är jättefina men som ansågs fula och nu är de poppis. Jag tycker att det här är härligt. Att folk väljer efter sin smak. Att alla har råd. Att intresset för att så dem har ökat så och att de blir värdefulla för sin egen skull. Att inte de som frågar efter sorter i loppisgruppen blir hånade. Imorgon får jag fyra paket och sen får det vara bra tror jag.
 
Måste bara visa några frösådder... Vaaarför går det inte att lägga flera bilder i ett inlägg utan att länka in de fööör :p

Här är iaf min favorit! Inte den snyggaste, men den som färgade ut före resten och helt enkelt drog uppmärksamheten till sig. Den åkte i golvet och gick av, men jag hade lite root riot hemma och stoppade ner den där, nu har den rötter och växer så fint så :love:
 

Bifogade filer

  • 20210814_193449.jpg
    20210814_193449.jpg
    266,5 KB · Visningar: 23
Måste bara visa några frösådder... Vaaarför går det inte att lägga flera bilder i ett inlägg utan att länka in de fööör :p

Här är iaf min favorit! Inte den snyggaste, men den som färgade ut före resten och helt enkelt drog uppmärksamheten till sig. Den åkte i golvet och gick av, men jag hade lite root riot hemma och stoppade ner den där, nu har den rötter och växer så fint så :love:
Men wow vad fina de är redan nu! :love:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 997
Senast: Maria D
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
474
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 793
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp