Bukefalos 28 år!

Palmen har fått löss

Comfort

Trådstartare
Vi har en Ikea palm , en sån med många blad och flera stammar, som katterna har spekat ur jorden flera gånger så vi lade dit apelsinskal och katterna slutade.

Nu kryllar hela jorden av små löss, pyttesmå som man knappt ser, mindre än vanliga bladlöss. Och de sitter inte på bladen utan bara på jorden.
de är ca en millimeter stora, inte mer. Genomskinliga/vita

Stammarna är inte fina, fläckar och typ repor, och det syns att den inte mår bra.

vad ska jag göra?
 
Sv: Palmen har fått löss

Troligen sorgmyggor. Låt jorden torka upp ordentligt mellan vattningarna, sorgmyggor lägger helst ägg i fuktig jord. Man kan också täcka jordytan med dekorationssten, lecakulor eller pinjebark. Då blir det mycket svårare för myggorna att hitta ner till jorden för att lägga ägg. Man kan även låta nån rökare röka på blommorna, eller så använder man fimp-vatten och vattnar med. INTE för mycket fimp-vatten, då blir blommarn. Man kan även köpa Nemablom.
 
Sv: Palmen har fått löss

tack! dekorationssten har jag hemma, så jag börjar med att prova med det!
 
Sv: Palmen har fått löss

Fimptipset har jag fått av min farmor också när min grapefrukt hade spinn. Jag la fimpar i vatten och hällde vattnet på jorden, eller så fimpade jag rakt ner i jorden!
 
Sv: Palmen har fått löss

Jag tror inte det är smakrypen som far växten att ma daligt, jag tror det är kattpinket. Kattpiss är frätande för rötterna, sa bästa sättet att fa den att ma bra igen är att byta jord.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 758
Senast: Lotus
·
Hästvård Min foderhäst fick för ett tag sen bara fler och fler kala fläckar på halsen, och nu har vi upptäckt ohyra i hennes päls. Dom var...
Svar
10
· Visningar
1 331
Senast: SabinaOchSara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp