• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Gilan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 094
G

Gilan

Min kompis ska kanske köpa en pampas sadel allround. Nån som har nån erfarenhet av dom? bra dåliga?

Hållbarhet?
Bekväma?
Bra passform?

En kompis till mig hade en pampas, urs, inte ngn skön sadel, föredrar hellre bättre begagnade mjukare modeller :crazy:

Jag har en brun som jag köpte för 7-8-9 år sedan och jag har inget ont att säja om den!!!
Men jag vet ju inte om dom är likadana idag som dom var då....
Var bor ni???
Ni skulle ju kunna prova min annars innan ni köper....

Hej hon hade hittet en billig från börjes som hon tänkte ha så länge.

Hon bor i mariestad. Det vore jätte snällt men kanske är lite långt. Vart bor du? men antar att hon kan skicka tillbaka sadeln till börjes om den inte passar?!

Jag har ingen egen men jag har en bekant som har en. De är helt ok att rida i, bekväma och ger rätt sits. Hon hade haft den ett par år i alla fall och den var fortfarande snygg. Låg fint på hästen med.
Tycker att de är värda sitt pris.

red i en sån ett par gånger för ett par år sedan.. vad jag minns så var det en helt okej sadel.. kan inte påminna mig om att jag tyckte den var obekväm på något sätt.. fast man är juh olika :)

En av ridskolehästarna har en sådan sadel. Den är okej.
Vet inte hur många år på nacken sadeln har, men den verkar
ju hittills vara OK i alla fall. Sisten är väl sådär i den,
men jag föredrar ju i allmänhet dressyrsadlar :smirk:.
Den är väl inte en av dem bättre sadlarna jag ridit i,
men den är väl skaplig till det priset. Sadeln ligger OK
på denna häst i af:

[bild]http://community.webshots.com/photo/113729517/118551709mXvhId[/bild]

Bilden är kanske inte jätte tydlig med ryttare på ryggen,
men förhoppningsvis ser du i af någerlunda hur han är byggd.
Skulle väl tippa på att han åtminstone har motsvarande vid
bom på sadeln.

Kort och gott: Sadeln är väl värd pengarna. MEN jag tycker
i regel att det är alltid är mycket bättre med bättre begagnade sadlar än nya. Köper man en Bra märkessadel så vet man att den kommer hålla ett par år framöver om man sköter den rätt.

Jag har aldrig ridit i en skön Pampas!
Hårda på fel ställe och ingen vidare kvalité på lädret.
Lägg pengarna på en bra begagnad sadel med bättre märke!

mm..men den kanske duger så länge tills hon hittat en bra sadel? Men inte kul att lägga ut massa pengar eftersom hon har hästen på foder bara och inte vet om hon ska/får köpa den.

jag har en sån som jag köpte till min ponny för typ 7 år sen. den är fortfarande fin å så. Mjuk å skön å sitta i men inte nån sadel jag skulle köpa idag precis. Men den har ju hållt bra för å vara en så billig sadel.

Ja det är ju upp till henne vad hon nu vill satsa på. Sadeln är alltså OK men jag hade nog själv hellre satsat på något begagnat i samma prisklass, kanske lagt på ytterligare
lite pengar och gått upp i runt 3000-3500:-.

Hade jag varit henne hade jag nog resonerat som så att det
blivit lättare att sälja en sadel som varit begagnad men bra
märkessadel och fått ut mer pengar för den än en begagnad
pampas om jag nu velat sälja sadeln sedan. Kan hon sträcka
sig så långt att hon kan tänka sig att testa flera begagnade finns det ju större chans att hon hittar en sadel hon trivs med och som passar hästen bra också, då kanske
hon kan tänka sig att hon den kvar sedan även om hon nu får möjlighet att köpa hästen såsmåning om. Eller om hon vill sälja sadeln sedan kommer nog åtminstone tjäna ett par hundralappar på att sälja en beg. men bättre märkessadel än en pampas el. likvärdig sadel.

Skulle gissa på att hon får svårt att sälja pampas sadeln sedan överuhvudtaget. De kostar ju 2500:- i inköpspris och
vill folk köpa en pampas så är det nog större chans att de
väljer att köpa en helt ny en begagnad, just för att de är så pass billiga. Skulle inte kunna tänka mig att hon skulle
kunna få över 1500:- för den i alla fall.. om ens över tusenlappen, beror i oförsig NÄR hon säljer den och vilket SKICK den nu skulle va i om och när nu försäljning ev. skulle bli aktuellt. Men jag tror överlag hon får svårare och sälja en sådan sadeln än om hon själv skulle satsa på en beg. märkessadel som typ en äldre FB, stübben eller hubertus t.ex. Skulle hon köpa en sådan sadel för kanske 3500:- och ha sadeln i något år och sköta om den ordentligt,
så skulle hon säkert kunna sälja den för en likvärdig summa
sedan i alla fall skulle jag tro.. då har hon ju liksom inte gått "back" så speciellt mycket..

Sv: Pampas?!

Det var en billig argentinsk (tror jag) sadel som Börjes sålde ett tag. Vi hade två st till ett par runda, manklösa ponnyer och var rätt nöjda med dem med tanke på priset.

Sv: Pampas?!

jahaja,där ser man,man lär sig nått nytt varje dag!

jag vart bara att tänka på pampers (blöjor) när jag hittade denna tråden!:rofl:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
266
Utrustning Är det någon som har koll på Källqvists Genesis sadel med utbytbart koppjärn -->allround mot hopp skulle jag gissa att det är? Är det en...
Svar
7
· Visningar
668
Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
266
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 234
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka